Vår 10 år gamla altan ska byggas ut och för att allt ska se bra ut så byter vi ut all trall mot ny. Reglarna undertill har klarat sig bra så de får stanna kvar, och den nya trallen läggs såklart ovanpå dessa.
Eftersom vi tagit bort den gamla trallen så är det en massa hål efter trallskruv och innan jag börjar lägga på den nya trallen fick jag en snilleblixt! Varför inte lägga ett lager med något som hindrar att vatten sipprar ner i hålen och "äter upp reglarna innifrån". Jag har ju lite byggplast i garaget, det funkar fint. Det kanske förlänger reglarnas livslängd med några år... eller?
Det är här som ni kommer in. Tycker ni att det är en bra idé eller förseglar jag reglarna öde åt andra hållet i stället, förkortar jag det eftersom platsen kanske stänger in fukten i stället för att skydda reglarna.
(FYI: Plastbitarna är redan nu fästa med häftpistol och den kommer ju perforeras av ny trallskruv så plasten kommer ju inte vara ogenomtränglig på något sätt.)
Eftersom vi tagit bort den gamla trallen så är det en massa hål efter trallskruv och innan jag börjar lägga på den nya trallen fick jag en snilleblixt! Varför inte lägga ett lager med något som hindrar att vatten sipprar ner i hålen och "äter upp reglarna innifrån". Jag har ju lite byggplast i garaget, det funkar fint. Det kanske förlänger reglarnas livslängd med några år... eller?
Det är här som ni kommer in. Tycker ni att det är en bra idé eller förseglar jag reglarna öde åt andra hållet i stället, förkortar jag det eftersom platsen kanske stänger in fukten i stället för att skydda reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(FYI: Plastbitarna är redan nu fästa med häftpistol och den kommer ju perforeras av ny trallskruv så plasten kommer ju inte vara ogenomtränglig på något sätt.)
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det fungerar utmärkt. Fuktbelastningen på reglarna minskar. Jag har själv lagt armerad åldersbeständig plast under trallen (på reglarna) för att ge regnskydd under altanen. Reglarna håller sig torra nästan alltid.henlfern skrev:
Vår 10 år gamla altan ska byggas ut och för att allt ska se bra ut så byter vi ut all trall mot ny. Reglarna undertill har klarat sig bra så de får stanna kvar, och den nya trallen läggs såklart ovanpå dessa.
[bild]
För att bara öka livslängden på reglarna är det ännu bättre att lägga en bit takpapp/syllpapp på dom. Det tätar bättre mot skruvhålen.
Hur gick det att skruva i nya trallen i gamla reglarna? Är det inte risk att nya skruven inte fäster ordentligt överallt på grund av de gamla hålen?
Har gjort ungefär halva altanen nu och har inte stött på några som helst problem. Kanske beror på att jag i den nya "designen" har en inramad altan, vilket gör att alla skruvhål mer eller mindre är flyttade 4-5 cm. Eller så har jag bara tur!
I USA är det väl delvis praxis att tejpa ovansidan av reglarna på trädäck för att skydda dem. Svenskt trä rekommenderar grundpapp ovanpå reglarna i sin nya rekommendation.
Inte helt dumt då man förhindrar stående vatten på reglarna, men i praktikten kanske overkill.
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
Inte helt dumt då man förhindrar stående vatten på reglarna, men i praktikten kanske overkill.
https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/
Hmm, det är väl syllpapp som är gjort för sådana här ändamål.
Plast tror jag är för tät i längden och samlar regnvatten över och kondens under. Grejen är att ha något som bryter mellan så att vatten inte sugs upp från marken till övrig byggnad. Pappen är perfekt, då den är porös men kapillärbrytande.
Plast tror jag är för tät i längden och samlar regnvatten över och kondens under. Grejen är att ha något som bryter mellan så att vatten inte sugs upp från marken till övrig byggnad. Pappen är perfekt, då den är porös men kapillärbrytande.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Pappen är också tät, vilket är syftet. Men den har ett par fördelar jämfört med plasten, den tätar skruvhålen mer än plasten, den har nog längre livslängd (på den del som är utsatt för sol) än plast och det svarta är snyggare än plasten som syns.S sepnur skrev:Hmm, det är väl syllpapp som är gjort för sådana här ändamål.
Har använt både och, plasten är fortfarande tät efter 15 år och bärreglarna ser ut att vara i nyskick.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden