Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spabad i altanen - på plintar eller gjuten platta ?

1. K
    Medlem · Västmanland · 97 inlägg

Knetha

Medlem
    Först tänkte jag gjuta en platta för spabadet och bygga altan runt på plintar. Då står inte badet på altanen och man bör få bra hållbarhet och riskerar inte att få in ljud i huset och reglarna fästs också i huset.

Men sedan tänkte jag att det är kanske överkurs med platta ? Jag kan ju göra separat del även med plintar... (Vill ha ner badet någon dm i altanen, så höjdskillnad mellan badets reglar och golvets reglar är önskvärt.)

Visst ska det väl funka bra med pintar ? Ska man sätta dem med 1 meters mellanrum kanske (4x4 st på ett 2x2m bad) eller är det också överkurs ? (Jag har sett allt mellan 3x3 och 5x5.) Dimmension på reglar ? När plintar och reglar är på plats, lägger man trall under polen också eller ställer man den direkt på reglarna ?

Redigerat 21 jun 2019 02:20
  2. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Vi har vårt bad på altanen, och detta på vanlig plint, tog lös några brädor och gjorde stöttor med en platta under, ljudet från ett vanligt Spabad hör du aldrig in till huset..

• Laddar…
  3. K
    Medlem · Västmanland · 97 inlägg

Knetha

Medlem
    Jag glömde skriva att vi har en svag men ändå lutning där det ska stå. Om man nu skulle ställa det på plattor eller grusbädd (som väl är det vanligaste), kan man då gjuta ett "stopp" bara så gruset inte "rullar" iväg ?

4. P
    Medlem · Blekinge · 11 inlägg

PeKa7880

Medlem
    Hej! Öppnar denna tråden då vi också står i samma sista som du gjorde (med spabad i en svag slänt). Hur gjorde du? Vi tänkte bygga en altanram till den, men vet inte hur stabil....

5. P
    Medlem · Blekinge · 11 inlägg

PeKa7880

Medlem
    Hej! Öppnar denna tråden då vi också står i samma sista som du gjorde (med spabad i en svag slänt). Hur gjorde du? Vi tänkte bygga en altanram till den, men vet inte hur stabil....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.