Hej !

Köpte hus för ett par år sedan, och har sen köpet gått i tankarna på att bygga ut och restaurera den befintliga altanen, då den inte nyttjar tomtytan på bästa sätt (1). Jag ska villigt erkänna att jag inte byggt så mycket tidigare i mitt liv, men om det är någon gång man ska lära sig är det väl nu när man är hemma på grund av corona.

Det befintliga altanen har en bärlina mot huset, och står sedan på ett långt betongfundament samt enskilda betongplintar. Planen med renoveringen är att utöka befintlig altan på djupet samt längden, och sedan fortsätta med den en bit på kortsidan av huset, så resultatet kommer bli ungefär som ett L. (Se bild)

Det jag funderar över är:
1. Hur ska jag tänka med vinkeln så det blir så snyggt och okomplicerat som möjligt ? Några ideer?
2. Hur ska man tänka på riktningen på trallen. Idag går den längs med huset, borde den även fortsätta så på utbyggnaden eller ska den ändra riktning någonstans?
3.Hur bör jag tänka med plintar på utbyggnaden? Den befintliga trallen är ca 60 cm över mark, och så tänkte jag fortsätta. Då det knappt växer något alls där trallen ska stå, så tänkte jag bara lägga en markduk och lite grus över, och sedan köpa färdiga betongplintar. låter det rimligt eller borde jag göra på något annat sätt?

Hoppas ni kan förstå och se mina skissar och bilder. Alla tips och goda råd mottages, min plan är öppen för att ändra !

//Anton

• En befintlig trädäck på husets sida med ett synligt betongfundament och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett hus och en befintlig altan med mått och planerad utbyggnad markerad som "önskad utbyggnad".
    Skapa konto
  • Altan i trä mot rödmålat hus med bärlina, betongfundament och enskilda plintar, redo för renovering.
  • Altan i behov av restaurering och utbyggnad med bärlina, betongfundament och plintar, bredvid ett hus och en studsmatta.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.