J jonaserik skrev:
Har du vagnsbult med stor bricka och mutter på insidan kan du efterdra om virket torkar eller kläms ihop, som det gör och då kan stolpen vicka lite , med fransk så går det att dra med, men kanske inte direkt tajt. 2 st bultar i varje stolpe lite snett från varandra så blir det stadigt, har så på mitt plank och fått efterdra då virket trycks ihop med tiden tills det stannar.
Har man låsmutter då? Har aldrig använt vagnsbult. Blir jobbigt att ta upp trallen för att efterdra annars.
 
Det ser ut som det finns ett litet fritt utrymme i framkant på virket, för att efterdra, gräva ur lite så en hand kommer in med en fast nyckel och efterdra., det går att ha en fjäderbricka eller en låsmutter, brickan ska vara stor , finns av fyrkantstyp
 
J jonaserik skrev:
Det ser ut som det finns ett litet fritt utrymme i framkant på virket, för att efterdra, gräva ur lite så en hand kommer in med en fast nyckel och efterdra., det går att ha en fjäderbricka eller en låsmutter, brickan ska vara stor , finns av fyrkantstyp
Nu förstår jag inte vad du menar, stolparna, 5 st, ska alltså sitta längs med regeln. Utanför kommer sedan stenplattor. På regeln - trall. Det kommer inte vara möjligt att nå insidan av regeln utan att ta bort trallen, möjligtvis också staketribborna. Jag har byggt en del förut med fransk skruv och aldrig efterdragit något.
 
A Angie99 skrev:
efterdragit något.
Bara egen erfarenhet av att efterdra bultarna för att nypa till lite extra, inte fel med fransk heller så alla sätt är bra utom dom dåliga, så länge det fungerar med bra.
 
  • Gilla
Angie99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.