P
pretall: Hej, Jag tänkte bygga ut en pergola från ett befintligt uterum där man kan vara under soliga dagar i sommar. Tanken är också att ha utrymmet lite lekfullt med hängstolar och eventuellt någon gunga till barnen, så jag skulle vilja dimensionera för det. Allt material kommer att grundmålas och målas vitt, dvs ej tryckimpregnerat. Jag har bifogat 3 bilder. Två av dem är hur det ser ut
0 svar · 4,2k läst
·
E
EasyCash: Hej på er, Gick så himla bra sist med alla bra tips så jag vänder mig till er igen med nya frågeställningar. Hur tycker ni man ska göra i detta fall här (se bild!); 1) riva all gammal bärande konstruktion, gräva bort gamla plintar, gräva ut 30 cm sandlager, sätta nya plintar, rejälare bärplintar, golvreglar och därefter trall? 2) behålla befintlig konstruktion, kortla upp med 60cc
0 svar · 1,7k läst
·
L
Leif i Skåne: På inrådan från en gammal byggmästare så kapades alla stolpar 10 mm sedan ställdes stolpen på 2 st distansbrickor 10 mm på betongen. När bygget var uppe var det enkel att justera allt i våg och lod, genom att lägga till eller dra från någon mm likaså kunde man justera alla stolpar i absolut lod! Kolla på inlägg #16
1 svar · 2,1k läst
BengtH
BengtH: Sved/bränn den del av trädstammen som blir under mark, håller betydligt längre.
3 svar · 3,1k läst
K
kpar79: Efter att ha läst i diverse trådar om frågan med varför det inte blir någon bra värme i grillen så har vi införskattat en 50 mbar regulator istället för 30. Allt passar fint, förutom att man liksom kan skjuta delarna vid regulatorn. Svårt att förklara, se gärna videon. Nu blir jag inte riktigt klok på vad som är fel. Det känns inte som glapp, kan det vara konstruktionsfel? Eller
0 svar · 2,2k läst
·
Fredrik111
Fredrik111: [citat] En plywoodskiva med gummifötter kanske skulle funka, ja.
2 svar · 3,6k läst
·
lenhakan
lenhakan: Clicitup, ergosafe dyrare..
5 svar · 4,0k läst
fremax
fremax: Kontakta din lokala glasmästare:) Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 2,4k läst
M
mr_bygg: Lagt ca 30 kvm idag så tycker uppskattningen från Stefan N verkar fullt rimligt för en snickare.
5 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Då har konstruktionen varit annorlunda hos er.
6 svar · 2,6k läst
·
hscn
hscn: Högtryckstvätt fungerar. Ta det försiktigt så inte träet skadas mer än nödvändigt. Slipa och olja in när det torkat.
1 svar · 1,9k läst
·
K
Karins75: hej jag funderar på att köpa färdiga skärmväggar till altanstaket. Hur har ni fäst dessa i huset (tegelfasad) resp i altanen? Ska stolparna fästas ovanpå trallen med stolpsko? och kan skärmväggarna fästas direkt i teglet eller måste det vara en stolpe mellan? tack för er hjälp
0 svar · 1,8k läst
B
Bichonen: [citat] Vet inte riktigt vad du menar men "vanlig skit" men det blir inte bara alger på trädäck och trappor. Mycket annat följer ju med regnet ner också. Tercol påstås ta alger, mögel, fett, sot, smuts och annan påväxt på fasader, stenläggningar, tak, plast, markiser m.m. Jag eldar med ved så sot blir det här med också och jag har en lång trätrappa här som jag inte har skurat
3 svar · 14,6k läst
J
jonaserik: Jag har inte tagit bort något under på alla dessa år, har ca 70 cm under och bryr mig inte, vanligt skräp multnar, då det kommer vatten på från ovan och nästan aldrig torkar
6 svar · 8,6k läst
·
F
Fryken: [citat] Yes det dränerades i samma veva, vilket har varit lite svårt att kontrollera just pga den gjutna uteplatsen. :D
5 svar · 2,8k läst
Steelheart
Steelheart: Precis, är det samma effekt på den nya lampan är det inga problem.
4 svar · 4,9k läst
·
emby
emby: Hej, jag och min sambo tänkte plantera precis vid plintarna längs trallkanten. Men jag blev lite osäker på om det var bra? Ska man undvika det? Om ja, varför? Bifogar bilder på plintarna och där jord är placerat.
0 svar · 1,5k läst
·
Byggglädje
Byggglädje: Hej Efter använt plintar med justerbara stolpskor till vår altan håller jag med föregående att stolpar är enklare.
3 svar · 3,7k läst
S
Stoorm: Oki
4 svar · 4,2k läst
·
S
4 svar · 4,2k läst
·
H
Hammarfall: Färdig ännu? :D
18 svar · 13,7k läst
·
G
Gonsa: [citat]
2 svar · 12,8k läst
·
J
Jotsat: [citat] Du behöver inte fästa alls. Den är väldigt tung och kommer inte att flytta sig. Om du vill, sätt en eller två skruv på skrå ner i trallen någonstans bara, men du kommer att märka när den står på trallen att den omöjligen kommer att röra sig (y) Fint gerat förresten!
4 svar · 6,0k läst
·
T
topmount: https://www.dittsolskydd.se/fonstermarkis/vevbox-med-vev Du får ringa och kolla om man kan köpa veven separat.
1 svar · 4,9k läst
·
D09
D09: Du verkar iofs ha berg direkt under bärlina. Såg inte det först.
5 svar · 9,0k läst
·
sanjay
sanjay: Tror ni att man måste gjuta stolpar eller reker det med STOLPFÄSTE MARK UNDER JORD
4 svar · 2,4k läst
A
agsom44: [citat] men räcker det att ta bort mossa?
6 svar · 2,4k läst
L
Lindsten83: [citat] Steghöjd blir 170mm för enkelhetens skull. Tänkte köra på 34x145 trall så stegdjupen blir 290 resp 580mm för att hålla hela brädor i största mån. Tänkta mått i övrigt, se bild nedan. Bredden på trappor anpassas efter var reglar hamnar, men ungefär 1100-1200 in från hörn på resp. sida. Dubbla steghöjden på trappan till vänster för att kunna nyttja dem som
2 svar · 1,2k läst
·
E
etompau: Låter inte som den bästa lösningen. Ska det bli bra får de gamla plattorna tas bort och underlaget fixas till/jämnas ut för att de nya stenarna ska ligga jämnt och stabilt.
1 svar · 715 läst
E
erix0n: Stort tack! ska kika på dom :)
2 svar · 1,5k läst
M
Myrkullen: Har ett problem med att färgen släpper på överliggaren av altanräcket. Likadant varje år när man ska rengöra. Använder Trebitt olje lasyr.
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.