Jag funderar på att snickra ihop en lätt, men vindtålig, spaljé till min balkong. Jag har tänkt mig att ha någon klätterväxt, t.ex. murgröna tillsammans med Klematis i en större kruka. En tanke är att spaljén ska vara relativt tät, kanske helt tät, så att den ger vindskydd till växten och kanske även i viss utsträckning till balkongen även om det nog är försumbart. Jag bor på våning fyra i Göteborg, så det kan blåsa en del.
Ett problem är att spaljén kommer vara i sydändan av balkongen som ligger i västläge, så jag är orolig att växterna kommer leta sig över på andra sidan. Jag ser det som att det därför finns två alternativ. En heltäckande baksida på spaljén så att växterna inte kan komma dit, eller en glesare spaljé så att växterna syns igenom spaljén. Men då blir det inget vindskydd för växten.
Jag tar tacksamt emot förslag design och på materialval som kan fungera i detta läge. Jag tänker mig att jag skruvar fast spaljén i trallen, och att jag surrar fast den med grova buntband i balkongräcket.
Så här ser det ut nu:
Och här vill jag ha spaljén med någon blomkruka framför:
Ett problem är att spaljén kommer vara i sydändan av balkongen som ligger i västläge, så jag är orolig att växterna kommer leta sig över på andra sidan. Jag ser det som att det därför finns två alternativ. En heltäckande baksida på spaljén så att växterna inte kan komma dit, eller en glesare spaljé så att växterna syns igenom spaljén. Men då blir det inget vindskydd för växten.
Jag tar tacksamt emot förslag design och på materialval som kan fungera i detta läge. Jag tänker mig att jag skruvar fast spaljén i trallen, och att jag surrar fast den med grova buntband i balkongräcket.
Så här ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här vill jag ha spaljén med någon blomkruka framför:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 440 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 440 inlägg
Helt tätt brukar inte ge bra vindskydd eftersom man då får en massa virvelvindar på baksidan utan det bör vara något som silar vinden. Växterna behöver ju solljus också så du måste ju se till att de får tillräckligt många blad på solsidan av spaljén.
Finns det så svagväxande klematis att en sån kan fungera på det lilla utrymmet?
Jag har haft två sorter och de har ju båda bildat kring 2 m långa grenar på en sommar.
Finns det så svagväxande klematis att en sån kan fungera på det lilla utrymmet?
Jag har haft två sorter och de har ju båda bildat kring 2 m långa grenar på en sommar.
Jag tänkte att de får klättra på balkongräcket oxå. Borde väl funka? Vad tror du?BirgitS skrev:
Hur brett mellan listerna skulle du rekommendera?
Klicka här för att svara