Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
MHelin: Hei CarlOscar! Hirsitalon siirtäminen ei koskaan tullut ajankohtaiseksi, koska itse asiassa satuin törmäämään unelmataloon - K-merkittyyn suureen hirsitaloon 1700-luvun lopulta, jossa on kiilsahatut lattiat dinosauruksen muodossa ja suuri ihana tontti! Talo vaatii melko paljon kunnostusta ja huolenpitoa, mutta on pohjimmiltaan terve. Joten 16. marraskuuta lähtien olen ollut ylpeä
znuggi: Onko täällä ystävällistä lukijaa, jolla on talo (tai tuntee jonkun), jossa on rautavitrioolilla käsiteltyä lehtikuusipaneelia? Voit mielellään lähettää yksityisviestin tai vastata tähän ketjuun. Talon sijainti voisi mielellään olla Skånessa / Vaihtoehtoisesti paljon verkkokuvia ;) Olemme luultavasti päättäneet valita lehtikuusipaneelin, mutta haluaisimme nähdä, miltä se
MrMagic: Ne BT ja Nyborg vaikuttaa olevan hieman heikko teräs piikissä, joka iskee naulaan mielestäni... mutta kotirakentajille se varmaan toimii...
betula: Katso aiempia viestejä koskien asp http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1073913275
ama: Silvanilla on jonkinlaisia graniitti-ikkunalaudoja alle 500 kr/kpl, hinta riippuu pituudesta ja muista mitoista sekä kivilaadusta (viimeksi kun tarkistin, China white (mustavalkoinen) oli halvempi kuin New Africa (tummanharmaa)). _Jos_ muistan oikein, paksuus on 20 mm. /ama
Ernst: Kiitos hyvistä näkökulmista. Vuonna 2020 raja-arvo tulee olemaan 200 myös olemassa oleville taloille. Näsbyparkissa, missä asumme, on monia 50-luvulla rakennettuja taloja, jotka on rakennettu sinibetonilla. Monissa taloissa on myös maaperäradon. Me itse olemme epävarmoja ostamaan taloa sinibetonilla, erityisesti kun meillä on lapsia, jotka ovat 10 kuukauden ja 7 vuoden välillä. Talo
Fasting65: On aivan mahtavaa, että löytyy ihmisiä, jotka haluavat hoitaa näitä hienoja taloja. Olen täysin varma, että siitä tulee uskomattoman kaunista, kun olet saanut mexiteglin pois.
MrMagic: Öljytty lattia kovettuu varmaan pinnaltaan, kun öljy kiteytyy huokosissa ja kovettuu, jolloin siitä tulee kestävämpi. En usko, että sitä tarvitsee öljytä niin usein sen jälkeen...
JLT: Ei pitäisi olla mitään ongelmia saada toisen puolen tasoitustyöt valmiiksi ennen kuin toinen puoli on asennettu. Tarvitaan paljon väkivaltaa, jotta "vahingoittaisit" tasoitusta ensimmäisellä puolella. ;D
Matti: on yhteensä 5 kategoriaa (A1-A5) teräkselle, joista A3 on ns. ruostumaton ja A4 haponkestävä, haponkestävä on kestävämpi korroosiota vastaan ja kovempi mutta on samalla hauraampi, ainakin kuumennettaessa...
tiggre: onhan olemassa tämä, joka "heijastaa" lämpöä, http://www.diamantborrarna.se/ThR/ThR7.html sitten miksi on alumiinifoliota kipsilevyissä? well... en tiedä, mutta minulla on teoria... kipsi johtaa lämpöä huonosti, ehkä ajateltiin, että alumiinifoliolla saataisiin tasaava vaikutus? ei aavistustakaan... kysyn rakentajalta, olen varma, että hän tietää miksi
lastkaj: Jos höyrynsulku on tiivistämätön, kosteus voi johtua siitä. Valitettavasti ongelmallesi ei ole yksinkertaista ratkaisua, huono höyrynsulku on korjattava, muuten tulee ongelmia. Vaihtoehtoisesti voit tuulettaa erittäin paljon, mutta se ei ole halpaa :'(
Tommy_S: Kun käytetään päätyponttia, jää myös hävikkiä minimaalisesti. Riippumatta siitä, onko se vain kiinnitettävä ilman, että liitetään sääntöihin, mielestäni.
MrMagic: Arvioisin noin 5 tai ehkä 6 metriä... En usko, että ne selviävät 8 metriin asti... Mutta on olemassa rotoriautoja, joilla on jonkinlainen kuljetushihna, joka ulottuu hieman pidemmälle. Muussa tapauksessa tarvitaan pumppuauto, mikä tarkoittaa kahta autoa, yksi pumppu ja yksi kuljetusauto.
Nix: Rautavihtrilli Saviörjä joku muu laji Lasuuri Käsittelemätön Kysy kulttuurikäsityöläisiltä. Heillä on aika hyvä käsitys väreistä, mielestäni. (Nacka rakennussuojelu myy myös heidän värejään). Muuten Gysinge on aina vierailun arvoinen...
kalleanka70: En voi kuvitella, että rekonstruointi on valmis. Se vie yleensä aikaa. He ovat sanoneet arkkitehdillemme, että he jatkavat kuten tavallisesti, mutta olisin erittäin tarkkaavainen, eihän halua sitoa rakennusprojektia tavaroihin, joita ei tule. Ennakkoluontoinen maksaminen on joka tapauksessa out of the question.
Fasting65: Me puhdistimme talon Optirocin Serporoc-järjestelmällä. Kun puhuin teknisen asiantuntijan kanssa Optirocilta, päädyimme siihen, että mineraalivillaeristys on parempi. Heillä on kyllä myös solumuovi, mutta hän ei ollut kovin innostunut siitä ratkaisusta, ilman että sanoi sitä suoraan. Hän totesi, että solumuovia käytetään useammin vuokrataloissa ja vastaavissa, joissa ollaan
Honken_byggare: Yksi vinkki on käyttää spikpluggia, kuten messinkikupu tai FZB-kupu riippuen listan väristä, niissä on pieni kupu. Sitten laitat pluggen listan sisäpuolelle ja lyöt ruuvin sisään, jolloin voit helposti irrottaa sen jos haluat. Plussaa on myös, jos sinulla on betoni, kevytbetoni tai leca seinissä, koska niistä tulee niin suuria rumia reikiä, jos listat on naulattu kiinni ja ne
KarlXII: Älä katso kappalehintaa - ota hinnat kaikesta mitä tarvitset kerralla, esim. kokonainen lava, jossa on 50 levyä. Volyymiostoksilla kallein toimittaja voi yhtäkkiä tulla halvimmaksi....
Lycko: Mielenkiintoista lukea. Olemme rakentaneet Eksjö hus kvadraten -taloa ja meillä on paljon puutavaraa jäljellä ja sitten on eristeitä lattialla, jotka pitäisi laittaa seiniin ja kattoon. Jotain täytyy varmaan ostaa lisää, mutta ei paljon. Meillä on myös paljon puutavaraa, joten voisimme rakentaa tuplagaragen eli :) Kipsilevyjä on varmasti noin 40 kpl, joten olemme todella tyytyväisiä
Nix: Minulla on pinnallinen tuttava, joka on civ.ing V ja naimisissa puusepän kanssa. He tekivät kaiken talossaan itse, perustuksesta kattoon. Paitsi kattotuolit. Oli halvempaa ostaa ne valmiina. Heillä oli tosin vaikeampi rakenne kuin aumakatolla, mutta silti...
betula: Tarkista suoraan valmistajilta. Esimerkiksi www.bitus.se löytyy löytönurkkaus, jossa on hinnat ja muuta. Mutta puutavara täytyy noutaa itse tai maksaa kuljetus jos kyse on suuremmista määristä ;D
Lycko: Hei Tiedän, että tästä on paljon linkkejä, mutta haluan silti aloittaa uuden keskustelun. Minulla on noin 60 neliömetrin huoneisto, joka on sisustettava. Haluaisin saada yksityiskohtaisemman listan siitä, mitä maksaa, kuten kylpyhuone, eristys/rakennusmateriaalit, ymmärrätte varmasti. Se riippuu tietysti täysin siitä, millaisen standardin haluaa, mutta on aina hauska tietää, mitä
NordiCs: Aloitamme pian rakentamaan rinnetaloa ja pohdimme nyt, millä tavalla meidän tulisi rakentaa kellarikerros. Haluamme tehdä mahdollisimman paljon itse ja tässä ovat vaihtoehdot, joita meillä on: muurata Leca-blokeilla (joihin rakennamme ylimääräisen seinän eristyksellä sisäpuolelle), Thermo Kub (levyjen kanssa sisäpuolella) tai Lammi Taloblokki (pelkkä tasoitus/rapaus). Olemme
betula: Hinta alkoivusaunapaneelille, 13x80 mm, 15:50 kr/lpm sis. alv. Ei suoraan GBG:ssä, mutta sen voi tilata Vingåkerista www.carlsdal.se. Heillä on myös haapa- ja koivupaneelia sekä lavvirke. Miksi joku valitsisi koivun saunaan ja polttaisi itsensä, en kuitenkaan tiedä :)
betula: On tutkimusta, joka osoittaa, että Smålannin kuusi on lujuusnäkökulmasta parempi kuin Pohjanmaan. Ero ei ole suuri, mutta päinvastoin kuin useimmat luulevat ja myyjät sanovat. Puut eivät saa kasvaa liian hitaasti, jotta vuosirenkaat eivät ole liian kapeita, muuten saadaan nälkäpuuta, joka on arvotonta. Mutta paneelipuulle sillä on minimaalinen merkitys, ellei käytetä nopeasti
Nix: cyanna On IHAN mahdotonta ottaa sitä henkilökohtaisesti. En ole työskennellyt NCC:llä, enkä työskentele NCC:llä, enkä (todennäköisesti) koskaan työskentele NCC:llä. Tunnen tapauksesi, ja sekin on hoidettu järkyttävän epäpätevästi. Tarkoitukseni on, että on ikävää osoittaa syyttömiä. Vaikka 70% NCC:n henkilöstöstä olisi täysin epäpäteviä, on väärin mustamaalata
Haagbard: Eristin ja rakensin ilma-tilan kattoni päälle, öljykarkaistu masonit oli "överkill" rakennuskaupan mukaan, tietenkin tuli ukkoskuuro puolessa kattoa :( Että masonit voi tulla niin paksuksi >:(
Haagbard: Mietin missä Lecablockit valmistetaan ja onko mahdollista ostaa Leca halvemmalla valmistajalta kuin rakennusliikkeestä? Kyseessä on yli 1000 kpl 25 cm:n kiviä, tietääkö kukaan mitä ne maksavat "maalla"? Edit: Tuotetaan ilmeisesti Linköpingissä.........