Vaimoni on saanut päähänsä, että meidän pitäisi ruuvata kaikki kattolistat ja jalkalistat, jotta ne on helppo poistaa, jos haluaa tapetoida uudelleen. Se kuulostaa minulle täysin vieraalta, luulin että niitä kiinnitetään aina nauloilla (useimmiten jonkinlaisella naulapyssyllä olettaisin). Onko kukaan kuullut ruuvatuista listoista?

Itse asiassa minä yleensä ruuvaan listat kiinni. Syynä tähän on se, että olen kyllästynyt kaikkiin kaiutin- ja puhelinkaapeleihin... Siksi jyrsin uria listojen taakse, jotta voin piilottaa kaapelit sinne. On erittäin kätevää voida poistaa ne.

• Tykkään
HenrikMaslov
  • Laddar…
Eikö niin, että lopulta kitti- ja maalipinta peittää ruuvinpäät saadakseen sen siistiksi..... mikä puolestaan tekee listojen poistamisen yhtä hankalaksi kuin dyckert??

Ajattelin myös sitä kittiä... Minkä tyyppistä ruuvia käytät, ymca?

• Tykkään
robert.vetander
  • Laddar…
Ruuvilla tulee varmasti jättimäinen reikä? Jos maalaa listat ja pielilaudat kokonaisina, sitten naulaa ne dyckertillä ja uppoaa hieman, niin selviää nopealla maalipinnan viimeistelyllä sen jälkeen. Ruuvilla tuntuu, että kitti on välttämätön.

En yleensä poista listoja, kun tapetoin. Leikkaan tapetin muutaman millimetrin alaspäin puun päälle. Jos laitat tapetin ensin, varmasti jää rakoja?

Jos päätän poistaa listat/fodren ja käyttää niitä uudelleen, poistan ne puukiiloilla ja vedän sitten naulan/dyckertin pihdeillä takapuolelta, eli vedän kannan puun läpi, niin vältytään halkeamilta ja rosoilta.

On olemassa sokkeliruuveja, joiden pää on maalattu joissakin väreissä, joista valkoinen on yleisin.

En pidä niistä kotona... ok julkisissa tiloissa, konttoreissa jne., missä kukaan ei välitä.

Kotona naulaan, tasoitan ja maalaan. Jos käytetään dyckert, sen poistaminen ei ole suuri vaiva.

Toistaiseksi kukaan ei ainakaan ole kutsunut ideaa hulluksi!

Olen tehnyt molempia. Normaalisti suosittelen tavallista, eli dyckert, ei suurempia ongelmia poistaa tarvittaessa, täytyy kuitenkin korjata vähän maalilla/tasoitteella/tiivisteellä kun laittaa takaisin, riippumatta naulasta tai ruuvista.

Olen ruuvannut listoja muun muassa saadakseni kaapelointia taakse, vanhassa talossa pinta-asennuksella on OK laittaa listat eteen jos ne ovat purettavissa, eli ruuvattuja. Jätin osan kipsilevystä kattoon ja asetin sähköt sen päälle ja ruuvasin sitten listan, toimi aivan hyvin eikä ollut ongelmaa peittää ruuvia vähän maalilla.

Dark_Helmet sanoi:
Ajatus siitä, että käytät tasoitetta, tuli myös mieleeni... Minkä tyyppisiä ruuveja käytät, jos saan kysyä, ymca?
Poraan reiän ja upotan ennen maalaamista, ja sitten käytän pitkänomaisia messinkiruuveja, joissa on loivasti kupera kanta ja ura (ei risti). Messinkiruuveja on saatavana sekä keltaisina että kiiltävinä, jotta ne voidaan sovittaa huoneen tyyliin.

Mielestäni kiiltävä ruuvin pää tuskin näkyy valkoista lattialistaa vasten. Mutta kuten tavallista, se on makuasia.

Yksi vinkki on käyttää spikpluggia, kuten messinkikupu tai FZB-kupu riippuen listan väristä, niissä on pieni kupu. Sitten laitat pluggen listan sisäpuolelle ja lyöt ruuvin sisään, jolloin voit helposti irrottaa sen jos haluat. Plussaa on myös, jos sinulla on betoni, kevytbetoni tai leca seinissä, koska niistä tulee niin suuria rumia reikiä, jos listat on naulattu kiinni ja ne pitää poistaa.

Terveisin Honken

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.