Hei kaikki rakennusintoiset!

Suunnittelen uuden rakentamista ostamalla hienon vanhan hirsikehikon ja siirtämällä sen mukavalle tontille.

Tämän avulla toivon voivani pitää kustannukset alhaisina ja samalla saada tyylikkään ja kodikkaan talon. Kehikon ja siirron hinta on pieni, mutta mietin, onko siellä joku, joka on jo tehnyt tämän ja voi antaa minulle vinkkejä ja neuvoja, tai ehkä suositella jotain muuta?

Kehikko maksaisi 50000:- (iso talo) kun taas tontti (merinäköalalla) maksaa noin 350000:- liittymineen. Kuinka paljon on realistista uskoa, että voisi säästää verrattuna siihen, että ostaisi rakennettuna joltakin valmistajalta?

Onko joku, jolla on kokemusta tästä ja haluaa jakaa kokemuksiaan?

Kiitos etukäteen,

/Magnus Ö-vik

Leikkaa solmut pois ja kiinnitä irtonaiset tilalle, se säästää aikaa ja vaivaa.

Kiitos vinkistä Ekke!

Voin kuvitella, että on helpompaa sovittaa hirsiä ilman kulmia. Minkä kokoinen talo olet siirtänyt ja oliko uudelleenasennuksessa muita komplikaatioita?

/Magnus

Helin. Se oli noin 6x6m ja 2 kerrosta. Ripustin kaksi hirrisaksia vaijeriin, joka oli sitten kiinnitetty nosturin varteen. Mutta se kesti kaksinkertaisen ajan kuin olin suunnitellut, luulin että tekisimme sen 1 päivässä, mutta se kesti kaksi.

OK, mutta kaksi päivää on silti nopeasti tehty Ekke.

Pieni kysymys taloudesta:
Huijanko itseäni uskomaan, että uuden rakentaminen muuttamalla hirsirungon tulee halvemmaksi verrattuna puurakennuksen pystyttämiseen paikan päällä?

Pystytetty runko 50000:- tuntuu melko edulliselta, mutta onko tässä rakennustavassa mahdollisesti joitain "piilokustannuksia"? Voi olla vaikeampaa tehdä asennuksia ja putkituksia seiniin, luulen...

/ Magnus

Siirsimme 6x5 metrin mökin asettamalla kaksi palkkia talon alle ja sitten nostimme sen nosturilla, sijoitimme sen kuorma-autoon ja ajoimme sen sitten 2 km uuteen paikkaan. Kaikki toimi loistavasti ja talon ostaneet ovat olleet erittäin tyytyväisiä. En oikein muista tämän kustannuksia, koska isäni hoiti sen, (silloinhan sitä oli vain palkaton talon orja)...

On vähän harmillista katkaista nurkat, jos aiot purkaa ja siirtää sen.
Jos vain olet tarkka ja merkitset jokaisen hirren paikan, niin sen kokoaminen on yhtä helppoa kuin legorakentaminen.
Me korvasimme vanhan mökkimme uudella hirsitalolla, joka tuli kuin plockepinn. Runko kaikkine väliseinineen nousi meille ja kolmelle vuokratulle ukolle 4 päivässä.
(Uusi talo on 12x10 metriä).

Onnea matkaan!

/Calle

Voin lisätä, että "ammattilaiset", jotka tekevät tätä koko päivän,
aina katkaisevat solmut, ei vain työn säästämiseksi vaan myös vammojen välttämiseksi, kun solmut on sitten asennettu, niitä ei näy.

Kiitos tiedoista Jörgen!

Ei, epäilin, ettei siitä tule paljon halvempaa, joten en ole vielä luopunut ajatuksesta rakentaa elementeistä.

Olen itse asiassa katsellut kahta eri tonttia, yksi Själevadissa (Karins Väg - lähellä Hampnässkolaa) ja toinen Vågsnäsissa. Olen kuitenkin edelleen suunnittelu- ja laskentavaiheessa, joten ostoon on vielä matkaa.

Muuten, jos sinulla on ystävä tai sukulainen, jolla on talo tai tontti myynnissä Ö-vikissä, otathan yhteyttä.. ;)

Yst. terv.
/Magnus (sandmagnus@hotmail.com)

Siinä olet pahasti hakoteillä Ekke!
Kun leikkaat nurkkia, mikään ei pidä taloa enää koossa!
Ehkä löysät nurkat eivät näytä suurelta erolta, mutta juuri nurkka pitää hirsitalon koossa!
Kutsua sitä, joka leikkaa nurkan päät pois, ammattilaiseksi on suurta liioittelua. On surullista, että ihmiset luulevat voivansa muuttaa ja leikata miten tahansa hirsirungossa.
Esimerkiksi pohjakerran hirren leikkaaminen on suoraan sanottuna tuhoisaa rungolle. Ehkä ei heti, mutta se tulee varmasti liukumaan erilleen ajan myötä.
Näen, että viesti on jo hieman vanha nyt, mutta toivon todella, että olet säilyttänyt nurkan päät Helin!

Hei CarlOscar!

Hirsitalon siirtäminen ei koskaan tullut ajankohtaiseksi, koska itse asiassa satuin törmäämään unelmataloon - K-merkittyyn suureen hirsitaloon 1700-luvun lopulta, jossa on kiilsahatut lattiat dinosauruksen muodossa ja suuri ihana tontti!

Talo vaatii melko paljon kunnostusta ja huolenpitoa, mutta on pohjimmiltaan terve. Joten 16. marraskuuta lähtien olen ollut ylpeä rakennusten hoitaja... ;D

Kiitos kuitenkin huolenpidostasi CO.

Ystävällisin terveisin,
/Magnus

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.