16 979 lukukertaa ·
19 vastausta
17k lukukertaa
19 vastausta
Saippua vai öljy
Sivu 1 / 2
Niin paljon kokemusta minulla ei ole vielä. Meille tulee mäntylattiat olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen ja ne on tarkoitus saippuoida. Mikä on kauneinta, on kai makuasia, mutta luulen, että saippuoiduilla lattioilla on tietty etu. Mänty on aika pehmeä puulaji, johon tulee helposti jälkiä. Mutta kun puuta kostuttaa, se turpoaa ja jäljet häviävät (kokonaan tai osittain, luultavasti osittain). Jos puu on öljytty, vesi ei pääse tunkeutumaan ja silloin se ei turpoa. Olen myös kuullut, että saippua tekee puusta kovemman (ja siten vähemmän herkän) ja joka kerta kun saippuoit lattian, se kovettuu hieman.
Voin muuten suositella tätä katalogia, joka muun muassa kuvaa, kuinka vanhojen talojen lattioita käsitellään:
https://shop.byggahus.se/products/stora-boken-om-byggnadsvard
Katalogissa on paljon muuta mielenkiintoista ihmisille, joilla on vanhoja taloja tai jotka haluavat vanhan tyylin taloihinsa.
https://shop.byggahus.se/products/stora-boken-om-byggnadsvard
Katalogissa on paljon muuta mielenkiintoista ihmisille, joilla on vanhoja taloja tai jotka haluavat vanhan tyylin taloihinsa.
Harkitsemme lattian saippuamista talossamme, mutta minulta puuttuu kunnon kuvaus siitä, miten se tehdään, esim. mitä saippuaa käytetään, miten se laimennetaan jne. Onko jollakulla hyviä vinkkejä, tai hyvää sivua suositella, jossa käsitellään lattian saippuointia?
Sara -> Ajattelimme myös ostaa Dala Floda MaxFura! On kiva kuulla mielipiteitä siitä joltakulta, joka jo omistaa sen!! 
Kysymys: MaxFura on vähän "uratettu" harjauksen jälkeen, onko se ehkä vaikeampi pitää puhtaana sen takia??
Aiomme asettaa mäntylattian koko taloon paitsi eteiseen, kylpyhuoneeseen ja pesutupaan, ja olemme miettineet MaxFuraa keittiöön ja eteiseen, missä on enemmän kulutusta ja Dala Flodan tavallista mäntylattiaa olohuoneeseen ja makuuhuoneisiin.
Kysymys: MaxFura on vähän "uratettu" harjauksen jälkeen, onko se ehkä vaikeampi pitää puhtaana sen takia??
Aiomme asettaa mäntylattian koko taloon paitsi eteiseen, kylpyhuoneeseen ja pesutupaan, ja olemme miettineet MaxFuraa keittiöön ja eteiseen, missä on enemmän kulutusta ja Dala Flodan tavallista mäntylattiaa olohuoneeseen ja makuuhuoneisiin.
Muista, että saippuoitu/öljytty lattia vaatii enemmän ylläpitoa kuin lakattu lattia, ja kestää useita vuosia ennen kuin saadaan kova, kestävä pinta saippuoituun lattiaan. Saippuoitun lattian pinta tuntuu myös hieman rasvaiselta. Mutta toki, puun tunne tulee esiin aivan eri tavalla kuin lakkatuissa lattioissa.
Se on totta. Ainakin jos katsotaan lyhyellä aikavälillä ja rajoitutaan pehmeisiin puulajeihin. En tiedä, miten on öljyttyjen lattioiden laita, mutta kuurattu lattia vaatii vähemmän huoltoa ajan myötä. Aluksi se täytyy ehkä kuurata kerran tai kaksi vuodessa, mutta ajan myötä yhä harvemmin. Jos sinulla on lakattu mäntylattia, siihen tulee varmasti jälkiä ja kolhuja, jotka haluat hioa pois. Silloin sinun täytyy hioa koko lattia ja lakata se uudelleen. Kuurattu lattia "korjautuu" joka kerta, kun sen saippuoi, eikä sitä koskaan hiota (ellei halua pilata sitä). Kuurata tai hioa, en tiedä kumpi tuntuu työläämmältä.ab-cd sanoi:Muista, että saippuoidut/öljytyt lattiat vaativat enemmän huoltoa kuin lakatut lattiat, ja kestää useita vuosia ennen kuin saadaan kova, kestävä pinta saippuoituun lattiaan. Saippuoikan lattian pinta tuntuu myös hieman rasvaiselta. Mutta kyllä, puun tuntu tulee esiin aivan eri tavalla kuin lakatuilla lattioilla.
Jos haluaa lakatun lattian, luulen, että on parempi valita kovempi puulaji.
Kiva nähdä, että on niitä, jotka ovat asentaneet mäntylattian myös keittiöön! 
(ei siis olla ainoita, jotka suunnittelevat samaa keittiössä...)
Onko teillä mahdollisesti vesikiertoinen lattialämmitys sen alla ja miten lattiat ovat reagoineet siihen?
(ei siis olla ainoita, jotka suunnittelevat samaa keittiössä...)
Onko teillä mahdollisesti vesikiertoinen lattialämmitys sen alla ja miten lattiat ovat reagoineet siihen?
Marge: Meidän lattiaa ei ole vielä asennettu. Se asennetaan vko 9. Aiomme laittaa sen olohuoneeseen, puolikkaaseen eteistä & keittiöön. Olemme puhuneet sekä myyjän kanssa että katsoneet DalaFlodan kotisivuilla & heidän mukaansa se ei pitäisi olla ongelma pitää sitä puhtaana.
Emme aio laittaa lattialämmitystä sen alle, mutta DalaFlodan mukaan sen pitäisi toimia hyvin lattialämmityksen kanssa.
Emme aio laittaa lattialämmitystä sen alle, mutta DalaFlodan mukaan sen pitäisi toimia hyvin lattialämmityksen kanssa.
18 vuotta sitten asennutin massiiviset leveät mäntylaudat koko asuntooni, eli myös keittiöön. Sen jälkeen kalkitsin lattiat kahdesti ja sitten käsittelin ne saippualla kolme kertaa. Se on "säilyttänyt värinsä" eikä ole kellastunut enempää kuin ehkä asteella. Huoneet kuuraan vain 5-6 vuoden välein ja keittiön kerran vuodessa. Minulla ei ole lattialämmitystä, mutta 1800-luvun kivitalossa kaupungissa on melko tasainen lämpötila ympäri vuoden.
On totta, että lattia saa vuosien mittaan harmaan keltaisen sävyn, mutta en ole voinut verrata sitä kalkittuun ja öljyttyyn lattiaan. Ainoa, mitä yritän seurata, ovat rasva-, punajuuri- ja punaviiniläikät, jotta voin poistaa ne heti. Jos lattiaan tulee naarmu (harvoin), kaadan siihen vähän lämmintä vettä tai laitan märän riepun, niin että puu voi imeä tarvitsemansa veden ja “noussut ylös” jälleen!
Olen edelleen yhtä tyytyväinen valintaani asunnolle. Rakennettavassa talossa maaseudulla minun täytyy ehkä miettiä vähän enemmän, koska siellä todennäköisesti juostaan kengät jalassa sisään ja ulos eteisestä ja terassilta jne. Ainakin eteisen pitäisi olla käytännöllisempi ja helpommin siivottava.
Helena, jolla on erittäin kostea ja vuotava
Ruotsi Tupa
Kyllä, juuri niin minullakin, toimii erinomaisesti jopa keittiössä. Nyt olen käyttänyt sitä 18 vuotta, enkä ole koskaan katunut. Sen lut:n nimi on Faxe Lut ja sitä löytyy myös maalikaupoista. Sitä käytettiin mm. Norjalaisessa Museossa, jolla oli tuhansia vieraita, ja he pitivät sitä helppohoitoisena ...
Helena kanssa...
Sverige Stugan
Asensin massiivisen mäntylankkuisen lattian keittiöön aiemmassa asunnossani muutama vuosi sitten. Valitsin kalkkipesun ja saippuakäsittelyn lattialle (löysin reseptin jostain kirjastokirjasta, jossa tätä ylistettiin). En kuitenkaan voi suositella tätä ollenkaan! Alussa se oli todella hienon näköinen, mutta roiskeet liedeltä ja muu lika tahrasivat lattian nopeasti ja siitä tuli ruma. Hiottuani lattian uudelleen, lakkaisin sen valkopigmentoidulla puolimattalakalla, mikä oli huomattavasti vähemmän huoltoa vaativaa. Mielestäni vaikka vanhoilla lattian käsittelymenetelmillä voi olla oma viehätyksensä ja se ei kuulosta kovin työläältä saippuakäsitellä lattiaa säännöllisesti - kirjan mukaan, jonka luin, lattia pitäisi pestä joka toinen viikko - on olemassa hauskempiakin tapoja käyttää aikaansa kuin lattioiden huoltaminen.
Olemme käsitelleet ensin valkopigmentoidulla lutilla.
Sitten öljytty valkopigmentoidulla öljyllä, 2 kertaa.
Sitten "hoitosaippuoimme" valkopigmentoidulla saippualla noin 1-2 kertaa vuodessa. Välissä pesemme lattian tavallisesti, joskus tavallisella Grumme-saippualla (mikä on oikeastaan liian kuivattavaa) ja joskus heikommalla liuoksella valkopigmentisaippuaa. Olen laiska siivoamaan turhaan, ja koen lattian helposti siivottavaksi!
Mäntylattia on pehmeää puuta, joten paremmin sopii öljy tai saippua. Lakan kova pinta sopii paremmin kovemmille puulajeille. Lakka "halkeilee" pehmeällä pinnalla. Mäntylattian ihanuus on sileä lämmin pinta. Mutta tietenkin, olen myös kokenut lakatun mäntylattian, ja se on parempi kuin "tammi" makuni mukaan. Kuitenkin koin lakatun mäntylattian "vaikeasti siivottavaksi", sillä lika tarttui kiinni halkeamiin...
Sitten öljytty valkopigmentoidulla öljyllä, 2 kertaa.
Sitten "hoitosaippuoimme" valkopigmentoidulla saippualla noin 1-2 kertaa vuodessa. Välissä pesemme lattian tavallisesti, joskus tavallisella Grumme-saippualla (mikä on oikeastaan liian kuivattavaa) ja joskus heikommalla liuoksella valkopigmentisaippuaa. Olen laiska siivoamaan turhaan, ja koen lattian helposti siivottavaksi!
Mäntylattia on pehmeää puuta, joten paremmin sopii öljy tai saippua. Lakan kova pinta sopii paremmin kovemmille puulajeille. Lakka "halkeilee" pehmeällä pinnalla. Mäntylattian ihanuus on sileä lämmin pinta. Mutta tietenkin, olen myös kokenut lakatun mäntylattian, ja se on parempi kuin "tammi" makuni mukaan. Kuitenkin koin lakatun mäntylattian "vaikeasti siivottavaksi", sillä lika tarttui kiinni halkeamiin...