Istun ja yritän ymmärtää, miten ikkunalaudat olivat ennen vanhaan mahdollisia. Talossani, joka on rakennettu 1937, on mustia kivisiä ikkunalautoja, jotka ovat 3 cm paksuja.

Nyt olen kysynyt kahdesta kiviveistämöstä, mitä sellaiset voisivat maksaa, koska haluan samankaltaisia myös uudelle yläkerralle.

Jos ne ovat graniittilevyjä, hintana on noin 2000 per ikkunalauta (130 cm pitkiä), jos haluan niiden olevan reilut 20 cm syviä.

Vaihtoehtoisesti voi käyttää Azul Valverdea, joka on jokin tummanruskea/musta/harmaa kalkkikivi Portugalista ja maksaa suunnilleen 700-1000 kr.

Arvaan, että meillä on joko graniittia tai mustaa kalkkikiveä, mutta kysymys on edelleen: Oliko kivi mielettömän halpaa ennen vai varastettiinko se?

///Robert
ps. Kyllä, haluan vinkkejä edullisista mustista kivisistä ikkunalaudoista!

....vielä.

Tarkista Bror Törner stenfirma Stockholmissa.
Minulla on tunne, että he ovat aika ok...

Ja luulen, että kivi on tullut huomattavasti kalliimmaksi.
Varmasti erittäin aikaa vievää, ja työntekijät olivat ennen vähän halvempia...

Musta kivi penkissä... voisiko se olla kiillotettua mustaa liuskekiveä? Silloin se saattaisi olla halvempi kuin graniittilevyt (pehmeämpi ja helpompi työstää).
Minulla on musta kiviporras kellariin mustasta liuskekivestä, jossa näkyy harmaita fossiileja joissain paikoissa. Muuten se on melko tasaisen musta (eikä myytävänä ;)).
Toivottavasti löydät ikkunalaudat sopivaan hintaan ;)
gaia

Paasto! Jos se on musta ilman suurempia värivaihteluita, arvaan, että se voi olla mustaa kalkkikiveä. Oli ennen yleinen ikkunalautoissa. En kuitenkaan pysty antamaan sinulle mitään halpoja ostovinkkejä...

Visst, sen ei tarvitse olla graniittia, mutta koska fossiilisia materiaaleja puuttuu ja levyssä on vähän kiillettä, olen epäileväinen kalkkikiven suhteen.

Se voi toki olla liuskekiveä, mutta olen epävarma - en ole nähnyt kiillotettua liuskekiveä.

Soitin yritykselle Stenfirma Valter Eklund
(http://www.stenfirma-eklund.se/)
ja heillä on auki lauantaisin. Minun täytyy vain mennä sinne, tarkistaa kivinäytteet ja verrata mukaan otettuun ikkunalautaan.

Kiitos toistaiseksi...

Hei

Katso hinnat Bahrissa Saksassa, muistan, että kivilevy (marmor?) joka oli 1000x200x20 maksoi suunnilleen 25 euroa.

Luulen, että se löytyy bahr.de

Hei!

Yksi vinkki löytää halvimmat on, jos lähellä paikkaa missä asutte on rakennusmateriaalin kierrätyspaikka. Me löysimme omamme sieltä ja maksoimme noin 200 kruunua kolmesta kappaleesta.

kuulin kerran nimen "kiiltoschisti" - voiko tämä olla etsimänne kivi?
gaia

Hei
Lähetin sinulle yksityisen sähköpostin
:)mgb62

Silvanilla on jonkinlaisia graniitti-ikkunalaudoja alle 500 kr/kpl, hinta riippuu pituudesta ja muista mitoista sekä kivilaadusta (viimeksi kun tarkistin, China white (mustavalkoinen) oli halvempi kuin New Africa (tummanharmaa)). _Jos_ muistan oikein, paksuus on 20 mm.

/ama

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.