Pitäisikö välttää taloa, jossa on sinibetonista ja maaperän radonia? Vai voiko sen kanssa elää. Olen kiinnostunut talosta, jossa on mekaaninen tulo- ja poistoilmanvaihto. Nykyään radonarvo on 270. Kuitenkin perustuksessa ei ole asennettuna radonimuria. Kuinka paljon ylimääräisiä käyttökustannuksia voi arvioida mekaanisen tulo- ja poistoilmanvaihdon ja mahdollisen radonimurin takia?

Raja-arvo vanhoille taloille on kai 400 muistaakseni (200 uudisrakennukselle?). Millainen lämmitys on talossa? Ehkä olisi hyvä idea asentaa poistoilmalämpöpumppu... sitten käyttökustannukset laskevat...

uutenavuotena uskon, että 200 on raja-arvo myös vanhoille taloille? en ole kuitenkaan 100% varma....

Henkilökohtaisesti en koskaan ostaisi taloa, jossa on radon.
Se riippuu kai siitä, kuinka vanha on. Jos olisin noin 75-vuotias, en varmaankaan välittäisi....

Luin artikkelin sanomalehdestä ei niin kauan sitten perheestä, joka ei onnistunut poistamaan radonia.....

En halua maalata pirua seinälle, mutta pitäisi varmaan miettiä ainakin kaksi kertaa ennen kuin iskee ja ostaa talon.

Olen samaa mieltä johawk3:n kanssa. Jos olet yli 50-vuotias ja lapset muuttaneet pois kotoa, voisin harkita heikkoa radontaloa, jos hinta on hyvä (sen on oltava huomattavasti alhaisempi kuin vastaavalla 'puhtaalla' talolla), ja käyttökustannukset eivät ole liian korkeat. Tarkista nykyisen omistajan lämmityskustannukset viimeisen viiden vuoden ajalta.

Jos minulla olisi pieniä lapsia, en ottaisi ostoriskiä, edes lisäasennuksilla.

Radonhuoneissa on mennyt vähän trolliksi. Samalla ne ovat vaikeampia päästä eroon, ja talon ostamisen pitäisi toivottavasti olla kannattavaa ja myös mahdollista myydä!

eikö ole niin, että kaikissa taloissa on jonkin verran radonia?

esimerkiksi Sollentunassa, missä asun, on paljon radonia maaperässä rännstensås:n ynnä muiden takia...

meillä oli itse asiassa 380 laajennusosassa ja 260 muualla talossa, kun muutimme sisään, aion pian tehdä mittauksen, koska olen 99% varma, että olen jo "alentanut" sitä lisäämällä ilmanvaihtoa... vanhemmat asukkaat pitivät taloa täysin suljettuna...

ajattelin ensin hyödyntää tukea poistoilmastointijärjestelmään, kunhan olen kiinteästi päässyt eroon öljykattilasta :) hihi

lasten makuuhuoneet tulevat vanhaan osaan, ja meidän makuuhuone laajennusosaan hieman korkeamman radonpitoisuuden vuoksi...

lukemani mukaan radon on vaarallisinta pienille lapsille ja tupakoitsijoille, eikä kukaan meistä aikuisista ole polttanut tai polta, joten...

Kiitos hyvistä näkökulmista. Vuonna 2020 raja-arvo tulee olemaan 200 myös olemassa oleville taloille. Näsbyparkissa, missä asumme, on monia 50-luvulla rakennettuja taloja, jotka on rakennettu sinibetonilla. Monissa taloissa on myös maaperäradon. Me itse olemme epävarmoja ostamaan taloa sinibetonilla, erityisesti kun meillä on lapsia, jotka ovat 10 kuukauden ja 7 vuoden välillä. Talo on viehättävä, mutta sillä on haittana radon ja myös se, että se on rinnetalo. Sijainti ja tontti ovat huippua.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.