Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
JKrister: L/300 on maksimiarvo sille notkahdukselle, jonka silmä hyväksyy, ennen kuin se alkaa näkyä. Esteettisyys menee usein puun todellisen kestävyyden edelle. Kaava yllä v=5ql^4/385IE on taipuman laskenta jakautuneelle kuormalle. Seinässä se riippuu paljon ikkunoista. Jos ei voi tukea pystytolppia sivusuunnassa, koska ikkunoita on paljon, tarvitaan hieman tukevampia. Jos jokaisen
anders07: Olisin varmaankin laittanut kaksinkertaiset listat. Yksi taakse, joka on korkeampi, ja yksi eteen, joka on matalampi. Nyt valitettavasti se matalampi, joka tulee vastaan, on jo sahattu niin se aiheuttaa vähän ongelmia, sen olisi pitänyt olla pidempi kohdattakseen ulomman listan. Kaksinkertaiset listat eivät näytä niin huonoilta kuin voisi luulla... Vähän lateksia sen, joka työntyy esiin,
KnockOnWood: [citat] Mitä tarkoitin (hauska on ehkä väärä sana) on, että näyttää siltä kuin oven karmi loppuisi 3-4 mm lattian pinnan yläpuolella. Ja sitten lattiapaneeli on asetettu niin, että se olisi samalla tasolla karmien kanssa. Arvaan, että alkuperäinen lattia oli hieman paksumpi kuin juuri asennettu.
Oldboy: Hieman hometta raakapontissa ei ole syy vaihtaa sitä. Sen sijaan kannattaa miettiä, miksi siellä on hometta. On olemassa diffuusioavonaisia kalvoja, joita voi käyttää istf huopaa. Ne asetetaan mielellään raakapontin päälle. Mutta, kaikin mokomin, jos jostain syystä ei halua korjata homeen/kosteuden syytä, niin katto ilman raakaponttia ja vain kosteutta läpäisevällä kalvolla on
Oldboy: Kaikki ei-peittävä käsittely voi muuttaa puun ulkonäköä. Juuri syiden ja vastaavien korostaminen on mahdollista. Jos haluat vähentää tätä, on olemassa öljyjä (esim. golvoljor), joissa on väripigmenttejä (yleensä valkoinen), mikä estää puuta muuttumasta hieman keltaisemmaksi/tummemmaksi öljyn vaikutuksesta.
Roger i Halmstad: Ok ja kiitos vastauksista, ostan muutaman säkin rödgrundia ja teen pohjustuksen, sitten muurauslaasti b ja kokeilen yhdellä palalla niin katsotaan miten käy, tai vaihtoehtoisesti vuokraan muutamia betonihemmoja.
Ric5: hyvä ehdotus, sain vain pitää jääkaapin oluilla kellarissa vaimolle, joten valitsin autotallin... olen myös miettinyt sen sisäänrakentamista, mutta tuntuu silti siltä, että eristys pitäisi poistaa ensin.
hoppah: On olemassa peltivahvisteisia kartonkisuikaleita, jotka sopivat erinomaisesti kulmiisi! Niitä pitäisi löytyä useimmista rakennus/maali-kaupoista. Kysymykseesi kuitenkin uskon, ettei se ole tarpeellista, ne ovat lähinnä suojaamaan kulmia talon alttiilla alueilla. Minä olisin käyttänyt kipsiä koko kohdassa ja sitten vain asettanut kartonkisuikaleen saumaan, jonka mukavimmin asetat
Anna1984: Katsoin juuri Hitachi NR90AE:ni teknisiä tietoja. Siellä sanotaan, että naulan paksuus tulisi olla 2,9 mm ja enintään 3,8 mm. Biltemas 75mm naulat ovat 2,8 mm leveitä. Tuleeko siitä ongelma?
JOW: 13mm kipsi, yritä hankkia kattokipsiä, koska ne ovat viistot ympäriinsä, mikä helpottaa tasoitustyötä huomattavasti (jos haluat täysin sileän katon). Tai kipsilevyä, jos et halua tasoittaa ollenkaan, silloin saat näkyvät saumat/v-urat.
anders07: Betz vinkki on loistava. Se sahaa nopeasti ja on helppo ohjata.
linasis: Standard onhan halvempaa ja helpompaa saada hyvät joten minulle se on itsestäänselvyys! Onnea matkaan
mycke_nu: Helpoin tapa on varmaankin jatkaa teräksellä lattiaan asti tiiliseinän molemmin puolin oikealla kannattimella. Aseta neliöprofiili (100 x 25 mm tai vastaava) kummallekin puolelle ja hitsaa kiinni lattiaan. Profiili voidaan sitten päällystää tai maalata taustan mukaiseksi.
Pontus Ylander: Valitettavasti se sulkeutuu kokonaan, kun katson tarkemmin... Olen ottanut yhteyttä Smålandsvillaniin saadakseni vastauksen kysymykseen, palaan asiaan! [bild]
Stina71: Kiitos teille ihanat mielipiteistänne! Kyllä, toivon että se on rappausta. Mutta pinta on hieman kiiltävämpi kuin rappaus yleensä on, se on yleensä karheampaa. Mietin kuitenkin, voiko se olla vanhaa liimaa, jolla aiempi kangas oli kiinnitetty, joka tekee pinnasta kiiltävämmän, mutta että alla on rappausta. Savupiippua käytetään yhä, mutta hyvin harvoin. Naapurihuoneessa on
Händige Herren: Hei! Olen parhaillaan remontoinut keittiötäni. Olen ostanut täysin uuden keittiön. Sen sijaan, että olisin valinnut perinteisiä kaakeleita tai muuta vastaavaa seinäpäällystettä, valitsin kaikkein epäkonventionaalisimman - laittaa koristekiveä, joka on kipsistä - katso artikkeli "Avella" Hornbachilta. Tämä koristekivi tulee siis liimata seinäkaappien ja tasokaappien väliin sekä
Ghost79: Toin kotiin rakennusfirman, joka nopeasti selvitti, mikä talossani oli kantavaa ja mikä ei. Pyydä jotakuta antamaan tarjouksen remontista, se on minun vinkkini. Pyydä heitä tekemään kotikäynti ja selvittäkää asia paikan päällä.
MaxPax: [citat] Jos kysyt takaosaltasi, joka istuu portailla juodessasi aamukahvia, se sanoo varmaankin puu kiven sijaan kuitenkin.
Marre666: Jos ei ole tarpeen peittää suuria alueita, niin Zip-Up-teline alumiinista on loistava. Minulla on itselläni 6 metrin platformikorkeus eli sillä yltää noin 8 metriin sekä 2,5 metriä leveä ja 0,75 metriä syvä! Se on 200 mm pyörillä ja helppo rullata ympäriinsä täydellä korkeudella, jos maa ei ole liian kumpuileva. Erittäin helppo koota itse, painaa todella vähän ja on vakaa
titanium: Sinun on oltava valoi hyvin vakaa pohja lecaa varten ja lisäksi vahvistettava, ehkä joka toinen kerros. Lecavahvistukseen asetat sitten raudoitusraudan 45 asteen kulmassa kiristystankona kohti perustaa, johon aiot täyttää uudelleen. Ankkuroi kiristystangot lecaharkkoihin, jotka asetat noin 0,8 m sisään, jos haluat 1,2 m korkean seinän. Käytä galvanoituja tankoja ja raudoitusta, niin
Stina71: Ei, tiedän, että kaikki ei ole asbesti, mutta haluan silti yrittää selvittää, mitä se on.
falkn: Weber suosittelee tavallista lecamursketta ulkopuolisella eristyksellä maan alla ja isolecaa maanpinnan yläpuolella heidän verkkosivujensa mukaan. En ymmärrä, miksi olet saanut päähäsi, että se olisi huono ratkaisu? Syy liittyy varmasti maapaineeseen.
lars_stefan_axelsson: [citat] Aivan. Perustilanne on pyyhkiä kostealla. Kun tehdään sitä teollisemmin, käytetään imureita, mutta silloin täytyy vuokrata (tai kuten minä fuskaan ja asetan sen ulos sateeseen pitkällä letkulla ja heitän sen pois jälkeenpäin). Mitä tulee palosoluun, en tiedä, onko eterniitillä merkitystä. Pientaloissa on vain yksi palosolu kuitenkin, ja jos se syttyy kunnolla, en usko,
pelpet: Ehkä voisi myös käyttää jyrsintä porakoneessa. Minulla on sellainen käsitys, että on olemassa jyrsinteriä.
tacho: Seuranta; Seinissä oli melko kovaa betonia, ehdottomasti ei kevytbetonia. Kuitenkaan ei mikään vastus poravasaralle :) Lopulta käytin tulppia ja tavallisia ruuveja sen sijaan. Osittain siksi, että epäilen betoniruuveja asettavan seinälle paljon voimaa (murtumisriski) ja sen vuoksi, että tulppien avulla karmia voi helpommin purkaa ja säätää. Tulokset:
elpaco: [citat] Huoh, oli tyhmää osoittaa huolellisuutta, vaikka se oli väärin suunnattu. Tietenkin parannan tapani.
Johan-: Tietysti voi tehdä täysin kuormittamattoman rakenteen ja valaa perustuksen kellarin lattian alle, joka ottaa koko rasituksen, mutta tämä on melko kallista, koska tarvittaisiin tällaisia rakenteita kaksi kappaletta. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Locke: Lautaseinät ovat yleensä hieman käyriä. OSB tasoittaa niitä hieman. Voihan laittaa kaksinkertaisen kipsilevynkin. Minä laitoin vain yksinkertaisen kipsilevyn, mutta pitää olla selvin päin, kun ruuvaa.
Yrrol: Googlailen hieman löytääkseni kristallinkirkkaan pehmeän sauman, joka ei kellastu, ja Ess Flex MF-X on varmaan ainoa, jonka mainosteksti ei näytä epäröivän. (Tec7 kirjoitti varoituksen, että niiden sauma voi kellastua, jos aurinko paistaa siihen kovetuksen aikana.) Ess Flex MF-X on ollut olemassa jo muutaman vuoden, joten jonkun pitäisi olla pystynyt seuraamaan sen kestävyyttä. :)