Hei
Aion remontoida keittiöni asunnossani, joka on vuodelta 1903.
Siellä on vanha riippukatto ja sen alla on niin sanottu
kloasong-katto. Eli kalkkilaasti ruokomaton päällä, joka on sidottu yhteen rautalangalla, ja sen alla on puuta.
Kysymykseni on nyt, pitäisikö minun yrittää korjata kattoa, vai mikä uskon olevan helpointa, nostaako se runko ylös ja laittaa kipsilevyä sen päälle. Valitettavasti ei ole stukaturia, joten lukuun ottamatta muutamia senttimetrejä katon korkeudesta, en menetä mitään. Riippukatto oli 16 cm alempana ja niin kauan kun saan hieman enemmän kattokorkeutta, olen tyytyväinen.
Haluan laskea kattoa niin vähän kuin mahdollista. En suunnittele, että minulla olisi siihen spotteja.

Miten saisin katon täysin vaakasuoraksi, asettaa rotaatiolaser ja merkitä?
Uskotteko, että voi ruuvata läpi kattolaastin (tulee varmasti alas hieman huonoa laastia) ja sitten kiinnittää runkoja yläpuolella oleviin puupalkkeihin?
voinko käyttää 28x70 runkoja?

Onko jollakulla vinkkejä, miten voin tukkia reiän, joka vaikuttaa olevan vanha ilmastointi, jota ei enää käytetä ja joka näkyy katossa yhdessä kuvassa puupalkin vieressä.

Kiitollinen kaikista vinkeistä // Terveisin Christian
Vanha rikki mennyt katto, jossa näkyy kalkkilaasti keppeihin kiinnitettynä ja paljastunut vajoava tukirakenne laatakattopinnoitteen alla. Vanha keittiön katto, jossa on osittain paljastunut rakenne ja roikkuvat johdot. Tikkaita vasten jääkaappi ja kaapisto näkyvissä. Vanha keittiön katto vuosimallia 1903 remontin aikana, paljastunut reiän vieressä rakenteisiin ja rakentamattomiin seiniin.

Sinun ei tarvitse listotusta, vaan ruuvaa kipsilevy suoraan rappaukseen. Alakaton laudat ovat normaalisti tiukasti kiinni, joten on lähinnä huonoa tuuria, jos ruuvi ei vedä jossain kohtaa. Käytä pitkiä kipsilevyn ruuveja, rappaus/taso on yleensä noin 25 mm.

Pyörälaser toimii erinomaisesti, mutta pidempi vesivaaka käy myös hyvin.

Aseta pyörälaser niin, että saat linjan noin 15 cm ajatellusta kattokorkeudesta.
Tee muutamia koe-mittauksia löytääksesi alhaisimman pisteen, johon asetat harvataustalevyn tiiviisti.
Säädä laseria siten, että saat tasaisen mitan matalimmassa kohdassa, esimerkiksi että linja osuu 10,0 cm katon alapuolelle + harvataustalevy.
Loppuosa tuetaan masonitilla (joka on myös helppo lohkaista, jos haluat tukea alle 3 mm) tai puupalikoilla, jos tarvitaan.

Harvataustalevy cc30 cm, maksimissaan cc120 cm kiinnityspisteiden välillä.

Yllä olevaa menetelmää olen käyttänyt itse ja se sujui erittäin nopeasti saada täysin vaakasuora katto jokaiseen suuntaan.
Mutta osa saattaa pitää sitä liiallisen tarkkana, mutta se käy nopeammin näin kuin juosta ympäri portaat ja vatupassi kädessä.

Kiitos vinkistä. Tunnen oloni paljon varmemmaksi, koska se on suunnilleen sama mihin olen itsekin päätynyt.
Olen myös saanut käsiini rotationslaser-laitteen.

Mikä kipsilevyjen paksuus yleensä suositellaan? Olen lukenut, että jotkut valitsevat asettaa 2 kerrosta ?

13mm kipsi, yritä hankkia kattokipsiä, koska ne ovat viistot ympäriinsä, mikä helpottaa tasoitustyötä huomattavasti (jos haluat täysin sileän katon).
Tai kipsilevyä, jos et halua tasoittaa ollenkaan, silloin saat näkyvät saumat/v-urat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.