Saimme uuden uloskäynnin taloon syksyllä, 140 cm kaksiosainen ovi keittiöstä, ja heti kun kevät tulee, täytyy siihen rakentaa portaat. Ajatuksena on tehdä portaat, joilla voi istua ja juoda aamuaikaffeet, ja mihin tulee kaunis aamun aurinko. Niistä täytyy tulla melko loivat. Mutta niiden on silti oltava mahdollisimman lyhyet, jotta ne eivät estä talon ympäri liikkumista.

Minulla on joitakin valintoja tehtävänä, joihin tarvitsisin mielelläni vähän vinkkejä:

* Puu tai muuratusta lecaharkoista? Muuraus ja rappaus sopivat yhteen talon ja pääsisäänkäynnin valettujen portaiden kanssa, jotka ovat aivan vieressä. Mutta puu on yksinkertainen, halpa ja taloa ei ole kai koskaan salaojitettu (1956). Ei ole kosteusongelmia nykyään, mutta ehkä joudumme avaamaan tontin 10 vuoden kuluttua...

* Jos teemme muuratuista lecaharkoista, ajattelin muurata sivut + keskelle tukiosion ja asettaa askelmat päälle - mitä materiaalia?

* 28 cm askelsyvyys, 17,5 cm askelkorkeus, korkeus 105, 6 askelmaa, luulen, että siitä tulee "istumis- ja kahvinjuonti"-portaat, jotka ovat silti tehokkaat kävellä ja jotka eivät ole syvempiä kuin tarpeen. Oikein?
* Ylempi tasanne - kuinka pieni voi olla? Kaksi askelsyvyyttä - noin 60 cm?

* Nykyään nurmikkoa ja savista maata aivan taloon asti, varmaan melko pinnallista, koska kallionnyppylät tulevat näkyviin kaikkialla tontilla, mutta silti minun täytyy varmaan valmistella pilareita palkkikengille, jos käytämme puuta, tai jotain raskaampaa maatyötä, jos aiomme muurata lecaharkoilla? Kaivaa muutama decimetri ja täyttää soralla, murskeella, muuta?

Vanhan talon keltainen seinä ja uusi tuplaovi, jonka ympärillä kasvaa pensaita; ulkona on talvi ja maassa on lunta.

M
nottefabrikk sanoi:
* Puu tai muurattu lecaharkkoihin?
Jos kysyt takaosaltasi, joka istuu portailla juodessasi aamukahvia, se sanoo varmaankin puu kiven sijaan kuitenkin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.