Hei,

Olin purkamassa seinää kellarissani harrastetilassa, joka on autotallin suuntaan, ja jäin hieman ymmälleni siitä, mitä löysin seinästä. En kuitenkaan tiedä, ovatko ne mineriittilevyjä. Liitän muutamia kuvia tähän, jotta asiantuntija voi arvioida.

Kun olin poistanut hieman puulistoja ja eristystä, kävi ilmi, että seinä oli rakennettu viidestä vanhasta ovesta ja näiden ovien takapuolelle (autotalliseinän puolelle) oli kiinnitetty levyjä nauloilla ja ruuveilla. Suurimman osan levyistä leveys on noin 104 cm, korkeus 106 cm ja paksuus 4-5 mm. Yksi hieman tummempi levy on 120 cm leveä ja 220 cm korkea. Ovatkohan ne mineriittilevyjä teidän mielestänne? :(

Kuva harmaasta levystä, kiinnitetty ruuveilla ja nauloilla, mahdollisesti eternitlevy, osa kellarin seinän rakennetta korjausprojektissa. Kaksi vierekkäin asetettua vanhaa oville kiinnitettyä levyä, joissa on näkyvä rako välissä, mahdollisesti asbestilevyjä. Kaksi erilaista seinälevyä vierekkäin, vasemmalla kuviollinen ja oikealla sileä, mahdollisesti asbestia tai eterniittiä. Vanha seinä, jossa on kiinnitettyjä harmaita levyjä ja puisia tukirakenteita. Kuvassa näkyy myös polkupyörä etualalla. Vanhoista ovista rakennettu seinä kellarissa, joihin on kiinnitetty levyjä. Ovet ovat kuluneet, kehikoissa on lasia. Ympärillä rakennusmateriaalia.

Mitat, paksuus ja ulkonäkö vastaavat valitettavasti melko hyvin eterniittiä, kyllä.

Näyttää valitettavasti erittäin paljon eternitiltä.

Miksi, miksi, miksi rakentaa seinä ovista ja eternit-levyistä? Haluan oksentaa sen päälle. Se on tosin vain 4 metriä leveä, mutta en usko uskaltavani poistaa levyjä itse.

en tiedä. Minulla on vaja tontilla, jota aloin purkaa ja siinä on eternit.... Täytyy myös löytää joku, joka haluaa purkaa sen.

mandren sanoi:
Miksi, miksi, miksi rakentaa seinä ovista ja eterniittilevyistä? Haluan oksentaa sen päälle. Se on tosin vain 4 metriä leveä, mutta en usko uskaltavani poistaa levyjä itse.
Meillä oli eterniittilevyjä talossamme, ne otin alas itse kesällä ja se meni hyvin. Varmista, että käytät hengityssuojainta, niin ei ole mitään ongelmaa.

Ulkona tuntuu kyllä sinänsä paljon hauskemmalta kuin sisällä jos pölyää...

• Tykkään
Saleon
  • Laddar…
Levyni ovat sisällä kellarissa ja mitä olen ymmärtänyt, pitää olla kokovartaloiset kertakäyttövaatteet, kokonaamari hyvällä hiukkassuodattimella, kastella materiaali, pakata muoviin jne. Tuntuu siltä kuin kuukävely 1969 olisi ollut pieraisu avaruudessa verrattuna tähän.

Keväällä otin alas ~280 m2:n kokoisen eterniittikaton. Kuten aiemmin sanottiin, mene oikeaan rakennustarvikeliikkeeseen ja osta oikea kasvomaski, puolinaamari partikkelifiltterillä. Sano, että sen tulee olla eternitille, niin he antavat oikean suodattimen.

Ne jotka käyttävät kokovartalopukuja, muoviin paketointia yms., ovat ihmisiä, jotka työskentelevät 8 tuntia päivässä eterniitin kanssa. Meille, jotka teemme sitä kerran, se on hieman vähemmän herkkää. Mutta kunnioita sitä!

• Tykkään
Blindnit
  • Laddar…
Aivan kuten yllä, ei ole suurempaa hätää katolla, ongelma ilmenee, kun sitä tekee päivittäin. Kerran ei kertaakaan :)

Ehkä se on niin, mutta se tuntuu silti hieman hankalalta, jos alkaa pölytä, kun poistaa levyjä, koska se on sisätiloissa eikä partikkelit poistu ulos... eikä niitä voi imuroida tavallisella pölynimurilla. Tällä ilmoitan, että eternit on remonttimurhaaja numero 1.

Onko kukaan vuokrannut saneeraajaa, joka on poistanut eternitin? Olen enimmäkseen lukenut ihmisistä, jotka ovat poistaneet sen itse, kun olen etsinyt foorumilta.

Kun poistin eristeen yhdestä toisesta seinästä, löysin seuraavan kalenterin vuodelta 1976. Vähän hauskaa kaiken kurjuuden keskellä :)
Kalenteri vuodelta 1976 hirsiseinällä, jossa on myös eristystä ja sähköjohto. Kalenterissa on kuva naisesta uimapuvussa.

Lähetin sähköpostia Anticimexille asbestilevyjen saneerauksesta ja sain vastauksen, että minun pitäisi kääntyä puusepän puoleen.

Mikael.S sanoi:
Nuo kokovartalon asut, paketointi muoviin jne. ovat heille, jotka työskentelevät 8 tuntia päivässä eterniitin kanssa. Meille, jotka teemme sen kerran, se on vähän vähemmän herkkää. Mutta kunnioita sitä silti!
Kun on kyse pakkaamisesta muoviin, voi hyvinkin olla niin, että kunta vaatii sen vastaanottaakseen materiaalin. Tarkista, mitä kunnassa vaaditaan ja maksaa se sen jättäminen.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

mandren sanoi:
Onko kukaan vuokrannut saneeraajaa, joka on poistanut eterniittiä? Olen enimmäkseen lukenut ihmisistä, jotka ovat poistaneet sen itse, kun olen etsinyt foorumilla.
Kyllä, olen tehnyt molempia. Eli sekä palkannut yrityksen että tehnyt itse. Yritys, niin tuli kaksi miestä päiväksi ja se maksoi 8000 kr (muutama vuosi sitten). Olin ajatellut, että he ottaisivat alas koko levyt (istui katossa entisessä pannuhuoneessa ja pesutuvassa), mutta he rikkoivat suurimman osan vasaralla... Käytin 60-80 tuntia puhdistamaan jälkikäteen.

Näin jälkikäteen ajatellen olisin tehnyt koko paskan itse. Voit löytää tietoa siitä, miten se tehdään etsimällä verkosta (Työsuojeluvirasto). Kuten sanottu, se ei ole katastrofi, mutta vähän näperreltävää. Sinulla pitäisi olla maski P3-suotimella (hiukkaset, hienousaste 3). Käytä myös kertakäyttöhaalaria (pölytiivis). Rakenna "ilmasulku" rakennusmuovista ja varmista, että huoneessa, jota saneeraat, on alipaine. Voit vuokrata tuulettimia suodattimella, imureita jne. Mutta fuskin ja otin vanhan romuikään tulleen pitkäletkuisen ja laitoin sen ulos sateeseen. Varmista vain, ettet vedä paskaa ympäri taloa työskennellessäsi sen kanssa (ja käytä tavallista siivousta varten HEPA-suodattimella varustettua imuria, jotta todella saat kuidut kiinni jatkossa). Sitten saneerauksen tavoitteena on, että on puhdasta ja pölytöntä, kun olet valmis. Eli kaikki harmaa pitää poistaa, pinnat harjataan, pestään ja pestään rätillä. Ajattele, kuin yrittäisit poistaa ruttopakteerit. Ei koneellisia työkaluja (tyypit, jotka tulivat, olivat hioneet käsin koko Kungälvin kunnantalo, koska maalari joskus 60-luvulla oli laittanut asbestia maaliin estääkseen valumisen).

Kuten sanottu, sinun tarvitsee vain suhtautua asiaan kunnioituksella ja tehdä kuten pitää, niin ei ole vaaraa kenellekään osalliselle.

Päästä eroon paskasta jälkeenpäin on sanottu vaikeampaa (ja pahenee vielä). Tarkista kunnaltasi ennen aloittamista. Monet vaativat kaksinkertaisia muovisäkkejä/pusseja merkinnöillä sisä- ja ulkopuolella jne. Se vaihtelee ja maksaa yhä enemmän. Käsittelyvaatimukset ovat vain koventuneet, joten vinkki on päästä siitä eroon mahdollisimman pian, se ei luultavasti tule olemaan helpompaa tai halvempaa.

Joten, yhdeltä joka on ollut siellä (eli löysi asbestin sisäkatosta porakoneen avulla), hengitä, rauhoitu. :) Se ei ole katastrofi ja sen voi käsitellä/poistaa kohtuullisin kustannuksin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.