Olen aiemmin esittänyt paljon kysymyksiä asbestista tässä foorumissa, ja tässä tulee vielä yksi kysymys.

En halua mitään ilkeitä kommentteja siitä, että minulla on liiallinen huoli asbestista, vaan etsin vain vakavia vastauksia sinulta, joka todella haluaa antaa minulle neuvoja itse asiassa, eikä mitään muuta.

Tietääkö joku, miltä ruiskuasbesti näyttää?
Miltä materiaali tuntuu kosketettaessa?
Rakenne?
Muistuttaako se rapattua/tiilattua pintaa, ulkonäöltään ja tuntemukseltaan?
Vai näyttääkö/tuntuuko se erilaiselta?
Kuinka paksua materiaali yleensä on?
Voiko esimerkiksi "tiilata" 4-5 cm paksuinen "seinä" takan taakse ruiskuasbestilla, tai onko se siinä tapauksessa vain ulommainen kerros ja todennäköisesti tavallinen laasti alla?

Tietääkö joku, onko ruiskuasbestia voitu käyttää seinällä esimerkiksi takan taustalla, kuten kaakeliuuni jne.?
Tai pinnoitteena savupiipussa?
Tai seinissä ja katoissa vanhassa pannuhuoneessa? Esim. "vassimatolla".

Ja, käytettiinkö ruiskuasbestia ylipäänsä yksityisissä asunnoissa vai oliko se vain teollisuudessa?

Voisiko tämä seinä olla rakennettu ruiskuasbestista?
Luulin ensin, että se oli tavallista laastia, vanhan takan takana, mutta en tiedä.
Sen pinnalla oli aiemmin vanha kangas "liimattuna". Repäisimme sen pois ja maalasimme pinnat.
Noin 5 vuotta sitten maalattu väri on alkanut irrota ja pinta tuntuu hieman röpelöiseltä, mutta melko sileältä. Paksuus on noin 4-5 cm.
Ruiskuasbesti vai epätodennäköistä?
Kuinka voin selvittää tämän?

• Takakulma, jossa halkeileva valkoinen maali peittää seinää. Taustalla näkyy koristeellinen tapetti.
  • Seinässä on halkeamia ja lohkeillutta maalia, joiden alta paljastuu tumma kerros; mahdollisesti vanhan rakennusmateriaalin pinta.
Ruiskutettava asbesti käytetään eristeenä teräkseen, ilmanvaihtokanaviin jne. Yhdistelmä äänieristys-verhoilu on yleinen kirkoissa, luentosaleissa, ravintoloissa.

Esimerkkejä eri paikoista, joissa esiintyy asbestia:
www.fiberanalys.dinstudio.se/files/Materiallista.pdf

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Tuohan näyttää todella rappaukselta maalin alla. Oletan, että savupiippu ei ole enää käytössä, ja jos se kostuu ylhäältä, se luultavasti irrottaa maalin. Oli yleistä tapetoida tai laittaa kangas savupiippujen päälle, kun taloja modernisoitiin. Ei haluttu, että vanha ja vanhanaikainen näkyisi.

• Tykkään
Stina71
  • Laddar…
Kiitos teille ihanat mielipiteistänne!

Kyllä, toivon että se on rappausta. Mutta pinta on hieman kiiltävämpi kuin rappaus yleensä on, se on yleensä karheampaa. Mietin kuitenkin, voiko se olla vanhaa liimaa, jolla aiempi kangas oli kiinnitetty, joka tekee pinnasta kiiltävämmän, mutta että alla on rappausta. Savupiippua käytetään yhä, mutta hyvin harvoin. Naapurihuoneessa on vuolukivitakka, sama savupiippu, mutta poltan tosiaan harvoin tässä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.