11 877 lukukertaa ·
10 vastausta
12k lukukertaa
10 vastausta
Remonttikipsi vai "tavallinen" kipsi?
Hei
Ajattelen remontoida makuuhuoneen talossamme, joka on rakennettu vuonna -78. Tänään seinissä on 10 mm lastulevyä. Monessa muussa paikassa talossa on halkeillut saumakohdista lastulevyn välissä. Siksi mietin kipsilevyjen kiinnittämistä seinille.
Riittääkö remonttikipsilevy estämään talon liikkeitä niin, ettei se halkeile vai pitäisikö panostaa 13 mm levyihin?
Voiko ruuvata lastulevyyn vai pitäisikö tähdätä ruuvit koolauksiin?
Ajattelen remontoida makuuhuoneen talossamme, joka on rakennettu vuonna -78. Tänään seinissä on 10 mm lastulevyä. Monessa muussa paikassa talossa on halkeillut saumakohdista lastulevyn välissä. Siksi mietin kipsilevyjen kiinnittämistä seinille.
Riittääkö remonttikipsilevy estämään talon liikkeitä niin, ettei se halkeile vai pitäisikö panostaa 13 mm levyihin?
Voiko ruuvata lastulevyyn vai pitäisikö tähdätä ruuvit koolauksiin?
En pidä työskentelystä renoveringsgipsin kanssa, joten valitsisin 13 mm. Se tekee seinistä sileämmät, ja ennen kaikkea standardigipsin ruuvaaminen on paljon helpompaa.
Aseta levyt siten, että saat siirrettyjä saumoja lastulevyyn nähden. Jos mahdollista, ruuvaa gipsi lastulevyn läpi ja taustalla olevaan runkoon, mutta ei haittaa, vaikka suuri osa ruuveista kiinnittyy vain lastulevyyn.
Aseta levyt siten, että saat siirrettyjä saumoja lastulevyyn nähden. Jos mahdollista, ruuvaa gipsi lastulevyn läpi ja taustalla olevaan runkoon, mutta ei haittaa, vaikka suuri osa ruuveista kiinnittyy vain lastulevyyn.
Niin teen minäkin, jos tiedän, että puulevy on kunnolla kiinnitetty.Stefan N sanoi:
Lastulevyt vuodesta -78 voivat hyvin todennäköisesti olla naulattu dyckertilla, silloin ei ole haitallista vetää osaa kipsilevyruuveista niin, että ne saavat kiinni myös koolauksiin.
Totta, olen juuri remontoinut kylpyhuoneen, jossa se on, kuten kirjoitat, kiinnitetty dyckert-nauloilla. Minun täytyy siis etsiä koolaukset ja kiinnittää niihin missä mahdollista ja loput lastulevyyn.
Olen saanut vinkin, että laittaisi "hörnplåtar" sisäkulmiin sekä kaikkiin saumoihin lastulevyjen välillä. Onko tämä perusteltua vai liioittelua?
Olen saanut vinkin, että laittaisi "hörnplåtar" sisäkulmiin sekä kaikkiin saumoihin lastulevyjen välillä. Onko tämä perusteltua vai liioittelua?
Yleensä asennan kulmalevyjä puulevyn ja kipsin väliin kaikkialla, jos takana ei ole tukena koolausta. Sinun tapauksessasi voi olla vaikea tietää, miten koolaus kulmissa on, joten kulmalevyjen asentaminen ei todellakaan haittaa. Kulmalevyjen asentaminen myös jokaisen lastulevysauman kohdalle on mielestäni tarpeetonta niin kauan kuin asennat kipsilevyt siirretyillä saumoilla.
Klikkaa tästä vastataksesi