26 985 lukukertaa ·
17 vastausta
27k lukukertaa
17 vastausta
Rakennusteline: Ostaa käytettynä vai rakentaa putkista
Hei
Meidän pitäisi maalata kolme taloa keväällä ja vaihtaa katto yhdestä niistä.
Tontit ovat vaihtelevasti (paikoittain jyrkästi) mäkisiä, minkä vuoksi runkotelineet eivät käy joustamattomuuden vuoksi (yleensä 2 metrin korkeuksina).
Nyt suuri kysymys...
Ostammeko käytetyt telineet, esimerkiksi haki, joita voi saada kohtuulliseen hintaan, vai rakennammeko itse teräsputkista 48 mm ja hankimme putkiliittimet, joita on saatavilla olemassa oleville telineille.
Tarvitsemme noin 10 m leveän, 4-5 m korkean (ja ainakin yhden 6 m korkean, 2 m leveän osion).
Aiomme käyttää lankkuja 45x195 tai 45x220 lattiaan ja tikkaisiin, jotta pääsemme telineelle.
Olen rakentanut hieman layher/monzon-järjestelmällä, joten kokemusta on jonkin verran.
Vinkkejä, neuvoja, käytännön kokemuksia kaivataan.
Emme halua rakentaa puusta (koemme sen hankalana).
Yst.terv.
Rikard
Meidän pitäisi maalata kolme taloa keväällä ja vaihtaa katto yhdestä niistä.
Tontit ovat vaihtelevasti (paikoittain jyrkästi) mäkisiä, minkä vuoksi runkotelineet eivät käy joustamattomuuden vuoksi (yleensä 2 metrin korkeuksina).
Nyt suuri kysymys...
Ostammeko käytetyt telineet, esimerkiksi haki, joita voi saada kohtuulliseen hintaan, vai rakennammeko itse teräsputkista 48 mm ja hankimme putkiliittimet, joita on saatavilla olemassa oleville telineille.
Tarvitsemme noin 10 m leveän, 4-5 m korkean (ja ainakin yhden 6 m korkean, 2 m leveän osion).
Aiomme käyttää lankkuja 45x195 tai 45x220 lattiaan ja tikkaisiin, jotta pääsemme telineelle.
Olen rakentanut hieman layher/monzon-järjestelmällä, joten kokemusta on jonkin verran.
Vinkkejä, neuvoja, käytännön kokemuksia kaivataan.
Emme halua rakentaa puusta (koemme sen hankalana).
Yst.terv.
Rikard
Etkö voisi etsiä käytettyjä Burton-pukkeja? Nehän sopivat hyvin muokattaviksi.
Tai vain Haki, jossa on säätöruuvit pohjassa. 500 mm ruuvissa ja uudemmat pylväät, joissa on 4 aukkoa samassa korkeudessa, niin pitäisi pystyä saamaan korkeus kasaan, vaikka se onkin hieman kumpuileva.
Tai vain Haki, jossa on säätöruuvit pohjassa. 500 mm ruuvissa ja uudemmat pylväät, joissa on 4 aukkoa samassa korkeudessa, niin pitäisi pystyä saamaan korkeus kasaan, vaikka se onkin hieman kumpuileva.
Olen myös ostanut rakennustelineet. Sinun tapauksessasi mielestäni sinun pitäisi ostaa niin, että se kattaa suurimman puolesi taloissasi. Silloin se riittää kaikkeen mitä sinulla on, ja kerrallaan työskennellään ehkä vain yhdellä puolella. Jos et halua pitää niitä, kun olet valmis, voit vain myydä ne eteenpäin, ja aivan kuten hokanp:n tapauksessa, en usko, että menetät mitään kaupassa.
Olemme myös ostaneet käytetyt telineet. Olemme ostaneet 2 erilaista, yhden +8 ja yhden Haki. Molemmat voi saada melko hyvin sopimaan epätasaiselle alustalle, jos on pitkät säätöruuvit.
Suunnitelmana on myydä nämä keväällä, kun talo on valmis, samalla hinnalla, jolla ne on ostettu.
Epäilen, että käytetyt telineet ovat hieman halvempia nyt syksyllä, joten katso ilmoituksia nyt ja osta syksyllä, jos jotain hyvää tulee vastaan. Keväällä sekä hinta että tarjonta ovat luultavasti hieman suurempia. Voisin periaatteessa myydä ainakin toisen jo nyt, mutta odotan kevääseen, koska uskon sen olevan helpompi myydä silloin.
PMin minulle, jos haluat tietää, mitä annoin tavaroista ja kuinka paljon se oli. Mutta minulla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, kuinka paljon tavaroita kuului pakettiin, minun täytyy mennä ja "laskea" ne nopeasti työmaalla, eli et voi saada vastausta ennen ensi viikkoa.
Suunnitelmana on myydä nämä keväällä, kun talo on valmis, samalla hinnalla, jolla ne on ostettu.
Epäilen, että käytetyt telineet ovat hieman halvempia nyt syksyllä, joten katso ilmoituksia nyt ja osta syksyllä, jos jotain hyvää tulee vastaan. Keväällä sekä hinta että tarjonta ovat luultavasti hieman suurempia. Voisin periaatteessa myydä ainakin toisen jo nyt, mutta odotan kevääseen, koska uskon sen olevan helpompi myydä silloin.
PMin minulle, jos haluat tietää, mitä annoin tavaroista ja kuinka paljon se oli. Mutta minulla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, kuinka paljon tavaroita kuului pakettiin, minun täytyy mennä ja "laskea" ne nopeasti työmaalla, eli et voi saada vastausta ennen ensi viikkoa.
Löysin tämän firman Göteborgista, joka näyttää tarjoavan hieman erilaista Haki-valikoimaa.
Liitän linkin, jos joku muukin etsii.
http://www.sskonsultab.se/index.html
Kohtuulliset hinnat verrattuna siihen, mitä olen löytänyt mm. Blocketista käytettynä vs. uusi teline.
Aion mennä lainaamaan 2-3 osaista runko-alumiini haki-maalaajalta nähdäkseni, millaisia ne ovat todellisuudessa ja voimmeko tehdä jotain näillä tai miten se sitten meneekään.
Että se "vaikeaa" onkin ylläpitää taloja
Ystävällisin terveisin,
Rikard
Liitän linkin, jos joku muukin etsii.
http://www.sskonsultab.se/index.html
Kohtuulliset hinnat verrattuna siihen, mitä olen löytänyt mm. Blocketista käytettynä vs. uusi teline.
Aion mennä lainaamaan 2-3 osaista runko-alumiini haki-maalaajalta nähdäkseni, millaisia ne ovat todellisuudessa ja voimmeko tehdä jotain näillä tai miten se sitten meneekään.
Että se "vaikeaa" onkin ylläpitää taloja
Ystävällisin terveisin,
Rikard
Paljon etsimisen ja monien tuskien jälkeen ostin Monzon al-telineen. En myydä sitä myöhemmin, vaan jotta se kuuluu talolle. Minulla on lato ja melko suuri huvila, ja aina silloin tällöin löytyy jotain, joka pitää korjata. Silloin teline otetaan esiin. Suurin kauhu on seistä kahdeksan metrin korkeudessa ja horjua tikkailla ja kurottautua sinne "vielä vähän niin ei tarvitse siirtää tikkaita". Kauhu kaksi on lähteä vuokraamaan, säätää peräkärryn kanssa ja aikatauluttaa, milloin kaikki pitää palauttaa... Siksi ostin. Olen tyytyväinen Monzaniin. Varmasti on muitakin vaihtoehtoja, joilla on omat etunsa. Mutta nyt teline otetaan esiin ja pystytetään tunnin sisällä, se mikä pitää korjata, korjataan ja sitten alas taas. Se voi olla yhden päivän sisällä. Ostin ställning.se:n kautta ja olen tyytyväinen. Mutta kuten sanottu, on varmasti olemassa muitakin vaihtoehtoja, jotka ovat vähintään yhtä hyviä.
Nyt olemme joka tapauksessa päättäneet ostaa telineet sen sijaan, että vuokraisimme tai lainaisimme niitä.
Katsoimme Assco/Plettac:ia muun muassa Fasadställningarilta, mutta hinnat käytettyyn hakiin olivat alhaisemmat.
Kotikäyttöön hinta on osittain ratkaiseva tekijä.
Ostimme käytetyn Hakin SS Konsultilta ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Keräsin haluamani ja sain hinnan siitä. Palikkapeli
Heillä on varasto Göteborgissa, ja voit mennä sinne ostamaan tavaroita täydentääksesi telinettä.
Heillä on yksinomaan haki varastossa, mutta voivat saada erikoiseriä muista joskus.
Toivottavasti tämä voi auttaa muita, jotka ovat samassa tilanteessa kuin me.
Ystävällisin terveisin
Rikard
Katsoimme Assco/Plettac:ia muun muassa Fasadställningarilta, mutta hinnat käytettyyn hakiin olivat alhaisemmat.
Kotikäyttöön hinta on osittain ratkaiseva tekijä.
Ostimme käytetyn Hakin SS Konsultilta ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Keräsin haluamani ja sain hinnan siitä. Palikkapeli
Heillä on varasto Göteborgissa, ja voit mennä sinne ostamaan tavaroita täydentääksesi telinettä.
Heillä on yksinomaan haki varastossa, mutta voivat saada erikoiseriä muista joskus.
Toivottavasti tämä voi auttaa muita, jotka ovat samassa tilanteessa kuin me.
Ystävällisin terveisin
Rikard
Päivitetään ketjua hieman.
Olen katsellut netistä vuokratelineitä meidän 2-kerroksisen talon rakentamista varten. Useimmat vuokraajat veloittavat melko kalliisti.
Joten mietin ostamista sen sijaan.
Tietääkö kukaan paikkaa Södermanlandissa/Mälardalenissa, joka myy telineitä kohtuulliseen hintaan?
Mieluiten Haki, mutta ei pakollinen..
Etsin 4-5 osaa, jokainen noin 4x5 metriä.
Toivottavasti tämä ei näytä ilmoitukselta vain
Olen katsellut netistä vuokratelineitä meidän 2-kerroksisen talon rakentamista varten. Useimmat vuokraajat veloittavat melko kalliisti.
Joten mietin ostamista sen sijaan.
Tietääkö kukaan paikkaa Södermanlandissa/Mälardalenissa, joka myy telineitä kohtuulliseen hintaan?
Mieluiten Haki, mutta ei pakollinen..
Etsin 4-5 osaa, jokainen noin 4x5 metriä.
Toivottavasti tämä ei näytä ilmoitukselta vain
Hei
En tiedä firmoista ympäri maan, mutta jos tilaa telineitä, niin ei pitäisi olla ongelmaa saada ne toimitettua kohtuulliseen hintaan.
Minulla on enimmäkseen 3 m leveitä ja 1,6 m syviä, mutta olen myös täydentänyt 0,7 yhden-putken-palkkeilla, jotta voi mennä ahtaisiin paikkoihin tai käyttää gavelin tikashyllyinä. Lisäksi täydensin pylväillä, jotka ovat sekä 2 m että 1,5 m, jotta pääsee katon alle.
Käytin heidän rahoitustaan, mutta se oli melko kallista verrattuna siihen, jos voi saada pankkilainan tai vastaavan, mutta koska ostimme paljon telineitä kerralla, otimme ylimääräisen kustannuksen kertaluontoisesti. Se on maksettu ja tulee "meidän" kevääksi.
Joskus käy niin tuuri, että löytää käytetyn blocketista, mutta käytettyjä telineitä hyvässä kunnossa löytyy harvoin.
Terveisin
Rikard
En tiedä firmoista ympäri maan, mutta jos tilaa telineitä, niin ei pitäisi olla ongelmaa saada ne toimitettua kohtuulliseen hintaan.
Minulla on enimmäkseen 3 m leveitä ja 1,6 m syviä, mutta olen myös täydentänyt 0,7 yhden-putken-palkkeilla, jotta voi mennä ahtaisiin paikkoihin tai käyttää gavelin tikashyllyinä. Lisäksi täydensin pylväillä, jotka ovat sekä 2 m että 1,5 m, jotta pääsee katon alle.
Käytin heidän rahoitustaan, mutta se oli melko kallista verrattuna siihen, jos voi saada pankkilainan tai vastaavan, mutta koska ostimme paljon telineitä kerralla, otimme ylimääräisen kustannuksen kertaluontoisesti. Se on maksettu ja tulee "meidän" kevääksi.
Joskus käy niin tuuri, että löytää käytetyn blocketista, mutta käytettyjä telineitä hyvässä kunnossa löytyy harvoin.
Terveisin
Rikard
Hei, kiitos vastauksesta..
Löysin ilmoituksen, jossa myydään 4x4m osia hyvään hintaan.
4 tällaista osaa sopisi minulle hyvin, sitten ehkä täytyy ostaa hieman pieniä asioita saadakseni sen sopimaan optimaalisesti julkisivuuni.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Löysin ilmoituksen, jossa myydään 4x4m osia hyvään hintaan.
4 tällaista osaa sopisi minulle hyvin, sitten ehkä täytyy ostaa hieman pieniä asioita saadakseni sen sopimaan optimaalisesti julkisivuuni.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Käytän 34 tai 45*145 korkeudessa välipalkkien välillä tukena lautojen/lattialevyjen tai vastaavien alla sen sijaan, että käyttäisin kalliita puu-, alumiini- tai terästralleja kerroksien kulkutieksi.
Vain vähän viilaa päädystä, niin "taivuttaa" sen ylös, jotta se asettuu palkin yläreunaan.
Minun 0.7m-leveys, sinne olen valmistanut oman trallin 2:sta 45*145, joka on ruuvattu kiinni ulkoreunoilla 2*2 tiiviisti palkkien yli. Leveys on noin 95cm trallilla 0.7 leveys telineen yli.
Vain vinkkinä.
/Rikard
Vain vähän viilaa päädystä, niin "taivuttaa" sen ylös, jotta se asettuu palkin yläreunaan.
Minun 0.7m-leveys, sinne olen valmistanut oman trallin 2:sta 45*145, joka on ruuvattu kiinni ulkoreunoilla 2*2 tiiviisti palkkien yli. Leveys on noin 95cm trallilla 0.7 leveys telineen yli.
Vain vinkkinä.
/Rikard