lars_stefan_axelsson sanoi:
Joo, olen tehnyt molemmat. Eli sekä palkannut yrityksen että tehnyt sen itse. Yritys toi paikalle kaksi miestä päiväksi ja se maksoi 8000:- (muutama vuosi sitten). Ajattelin, että he ottaisivat alas koko levyt (olivat katossa entisessä pannuhuoneessa ja pesutuvassa), mutta he hakkasivat suurimman osan alas vasaralla... Käytin 60-80 tuntia siivoamiseen heidän jälkeensä.

Näin jälkikäteen ajatellen olisin voinut tehdä koko homman itse. Voit löytää tietoa siitä, miten se tehdään etsimällä verkosta (työsuojeluvirasto). Se ei kuten jo sanottu, ole katastrofi, mutta vaatii paljon askartelua. Sinulla tulee olla maski P3-suodattimella (partikkeli, hienousluokka 3). Käytä myös kertakäyttöhaalaria (pölytiivis). Rakenna "ilmalukko" rakennusmuovista ja varmista, että huoneessa, jossa saneeraat, on alipaine. Voit vuokrata tuulettimia suodattimella, imureita jne. Mutta minä itse asiassa huijasin ja käytin vanhaa romuimuria, jossa oli pitkä letku, ja asetin sen ulos sateeseen. Vain varmista, ettet levitä roskia talon sisällä työskennellessäsi sen kanssa (ja käytä normaalisiivoukseen imuria, jossa on HEPA-suodatin, niin että saat oikeasti kiinni kuidut jatkossa). Tavoite saneerauksessa on, että kun olet valmis, paikan tulee olla puhdas ja pölytön. Eli kaikki harmaa pitää poistaa, pinnat harjataan, pestään ja pölypestään rievulla. Ajattele kuin kyseessä olisivat ruttopakteerit, jotka haluat poistaa. Ei koneellisia työkaluja (he olivat, käyneet käsin läpi koko Kungälvin kunnanhuoneen, koska maalarilla oli joskus 60-luvulla ollut asbestia maalilla estääkseen valumista).

Kunhan, kuten sanottu, osoitat kohtuullista kunnioitusta ja toimit niin kuin on neuvottu, niin ei ole mitään vaarallista kenellekään osalliselle.

Roskista eroon pääseminen on kuten sanottu vaikeampaa (ja pahempaa). Tarkista kunnalta ennen kuin aloitat. Monilla on vaatimuksia, kuten kaksinkertainen muovisäkki/pussi merkinnällä sisä- ja ulkopuolella jne. jne. Tämä vaihtelee ja maksaa yhä enemmän. Käsittelyvaatimukset ovat vain tiukentuneet, joten vinkki on päästä siitä eroon mahdollisimman nopeasti, se tuskin tulee helpommaksi tai halvemmaksi.

Joten, eräältä, joka on ollut siellä (eli löysi asbestin katosta annosjyrsimellä), hengitä syvään, rauhoitu. :) Se ei ole katastrofi ja se on käsiteltävissä/poistettavissa kohtuullisella hinnalla.
Kiitos vastauksesta. Kuinka suuri oli pinta-ala, josta maksoit 8000 kr? Vasaran kanssa alas lyöminen kuulostaa hullulta. Ajattelin, että palkkaamani henkilöt ottavat alas levyt seinältä (vain 4 metriä leveä ja 1,20 m korkea) ja samalla varmistavat, että paikka on puhdas prosessin aikana. Ellei sitten päätän tehdä sen itse, mutta nyt tuntuu siltä, että yritys on kallistumassa. Tarjous on ehkä se, joka saa minut ajattelemaan asiaa toisin.

Hei, pesutupa on varmaan 12m2 ja "kylpyhuone" ehkä 15m2. Sitten he ottivat kaksi hanaa/koukkuja lämmitysputkista myös (ja unohtivat yhden).

Mutta kuten sanottu. Varaudu kuitenkin siihen, että joudut tekemään melko paljon puhdistusta itse jälkikäteen. Ei ole yksityishenkilöä, joka haluaisi maksaa siitä, että he ovat siellä viikon tekemässä niin puhdasta kuin pitäisi speksin mukaan.

lars_stefan_axelsson sanoi:
No, pesutupa on varmaan 12 m2 ja "kylpyhuone" ehkä 15 m2. Sitten he ottivat myös kaksi hanaa/lukkoa lämmitysputkesta (ja unohtivat yhden).

Mutta kuten sanottu. Varaudu siihen, että joudut itse tekemään melko paljon puhdistusta jälkikäteen. Kukaan yksityishenkilö ei halua maksaa siitä, että he ovat siellä viikon tekemässä niin puhdasta kuin se todella pitäisi tehdä spec:n mukaisesti.
Ok, ehkä on parasta, että jätän seinän rauhaan ja puran ensin muut seinäkonstruktiot ja lattian ja siivoan suurin piirtein, ja sitten otan "ongelmaseinän" viimeiseksi. Huoneessa, josta seinän pitäisi lähteä, on jo maailmojen remonttisotku ja ehkä on tyhmää lisätä siihen asbestihiukkasia.

Vaara on liioiteltu. Käytä oikeaa maskia, vuokraa oikea pölynimuri ja purka sitä varovasti. Se on vaarallista vasta kun se "pölyää", kun se murtuu jne...

Voin lisätä, että joskus (usein?) on hyvin vaikeaa ottaa laattoja alas ehjinä. Mutta kuten sanottu, riski on liioiteltu, jos käyttää oikeanlaista varustusta.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Kyllä, eihän tässä kukaan ole liioitellut riskiä niin, että sanottaisiin olevan ongelmia, vaikka olisi oikeat varusteet? (Eihän tämä ole tiikerin kesyttämistä, missä aina ei riitä piiska ja tuoli).

Vain, että *täytyy olla oikeat varusteet ja tehdä oikein*. Ehkä ei niinkään omaksi parhaaksi, jonkin verran altistusta kestää, vaan ettei pahenna tilannetta ja kontaminoi koko taloa roskalla. Varusteet eivät ole kalliita, eikä ole vaikeaa tehdä oikein, se täytyy vain tehdä.

Lainaan ketjua vähän.

Olen juuri purkanut eterniittiseinät kotona kodinhoitohuoneessa, käytin teipattuja oviliitoksia ulkopuolelta (puoliso lukitsi minut sisään) ja avasin ikkunan.
Pukeutuneena P3-maskiin, kertakäyttöhaalariin, kertakäyttöhanskoihin ja suojalaseihin kävin repimään seiniä alas niin varovasti kuin pystyin. Jotkut kuitenkin murtuivat, ja tässä tulee kysymykseni.

Asetin kaksi pöytätuuletinta osoittamaan ikkunaa kohti ja kiipesin ulos, jotta en tarvitsisi irrottaa oven tiivistystä. Kuinka kauan luulette tuulettimien täytyy olla tuolla sisällä ennen kuin voin avata oven ja alkaa kantaa levyt ulos?

Onko mahdollista ostaa HEPA-suodatin kaikkiin imureihin, vai täytyykö vuokrata jokin erityinen?

Jos aiot tehdä sen oikein, sinun tulee vuokrata pölynimuri, jossa on HEPA-suodatin työtä varten. Kommenttini HEPA-suodattimesta pölynimurissa oli lähinnä se, että kun olet täysin valmis ja siivoat tavalliseen tapaan talossa, ei ole lainkaan haitallista omistaa pölynimuri, jossa on HEPA-suodatin. Päinvastoin, uskon (näkemättäni mitään tieteellistä tutkimusta), että se tulee keräämään paljon/kaiken asbestin, joka mahdollisesti on päässyt taloon. Kaikissa pölynimureissa ei ole HEPA-suodatinta, joten kannattaa hankkia sellainen yksinkertaisesti.

Jos sinulla on asbesti pölymuodossa, kestää varmaan jonkin päivän ennen kuin voit olla varma, että kaikki ilmassa oleva on poissa. Edellyttäen, että sinulla on läpivirtaus, eli ilma tulee sisään yhdessä paikassa ja poistuu toisessa. En usko, että auttaa asettaa tuuletin ikkunaan ollenkaan. Se voi luoda kuolleen ilman taskuja. Jos olet pakannut levyt hyvin, voit viedä ne talon läpi, edellyttäen että *pussit* ovat puhtaat, mutta itse veisin ne ikkunan kautta, jos se yhtään on mahdollista.

Asetin tuulettimet lattialle, yksi joka kääntyy edestakaisin ja yksi joka puhaltaa ikkunaa kohti. Ilmaa ei tule sisään, koska ovi on teipattu saumoista. Luuletko, että toimisi poistamalla teipin alareunasta niin, että ilma imeytyy oven alta (yksi tuuletin on juuri sisäpuolella lattialla).

Ikkunan kautta on mahdotonta ja paketointi voi olla vaikeaa ilman, että vaurioittaa levyjä enemmän, mitä ajatuksia olisi rakentaa sulkuväylä sinne suuntaan, josta pitää kulkea ja sitten siivota kunnolla ennen kuin avaa muun talon uudelleen?

Älä imuroi, vaan pese kostealla. Kosteus sitoo pölyn.

Itse kallistun siihen, että säilytän eternitin pesuhuoneessani. Se on siellä, koska pesuhuone oli aiemmin pannuhuone, ja silloin tarvittiin palo-osasto. Ja se saa mielellään jäädä, jos kuivausrumpu tai pesukone sattuisi syttymään tuleen. En tiedä, kuinka hyvä palosuoja kipsi on verrattuna eternitiin.

pelpet sanoi:
Älä imuroi, vaan pyyhi kostealla. Kosteus sitoo pölyn.

Itse olen kallistunut siihen, että säilytän eterniitin pesutuvassani. Se on siellä, koska pesutupa oli aiemmin pannuhuone, ja silloin tarvittiin palosolu. Ja se voi mielellään pysyä siellä siltä varalta, että kuivausrumpu tai pesukone syttyy palamaan. En tiedä, miten hyvä palosuoja kipsi on verrattuna eterniittiin.
Aivan. Perustilanne on pyyhkiä kostealla. Kun tehdään sitä teollisemmin, käytetään imureita, mutta silloin täytyy vuokrata (tai kuten minä fuskaan ja asetan sen ulos sateeseen pitkällä letkulla ja heitän sen pois jälkeenpäin).

Mitä tulee palosoluun, en tiedä, onko eterniitillä merkitystä. Pientaloissa on vain yksi palosolu kuitenkin, ja jos se syttyy kunnolla, en usko, että eterniitillä tai yksinkertaisella kipsillä on merkitystä. (Lisäksi talot tuhoutuvat savun ja sammutustöiden vuoksi jopa suhteellisen pienten tulipalojen jälkeen, joten on varmaan parasta olla sytyttämättä tulta ollenkaan).

(Pesutuvassani oli muuten eterniitti, koska siellä oli tulisija pyykin keittämistä varten...)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.