Olen ajatellut, että siellä olisi avointa tilaa kattorakenteeseen asti kupolissa, mutta nyt kun olen päässyt siihen vaiheeseen rakentamisessa, olen hieman epävarma.
Muissa vinoissa katto-osissa minulla on 240 mm eristystä, mutta jos minun pitää alusrakentaa näin paljon, katon kulma laskeutuu niin alas kupolin seinälle, että se ei vastaa korkeutta muun huoneen katossa, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.
Nyt kysymyksiini.
Onko tyhmää olla vain 200 mm eristystä vinossa katossa kupolissa, ja noin 160 mm yläosassa, sillä ilmarako vie hieman tilaa sieltä.
En halua riskeerata toimivuutta, rakentaisin mieluummin yläosan umpeen ja eristäisin kuten tavallisesti kuin että se tehdään huonosti.
Tässä näette mitä tarkoitan, haluaisin mieluiten enemmän eristystä siellä, mutta silloin minun täytyy rakentaa enemmän ja tuomme kattoristikon alemmaksi suoraan seinään.
Tähän tulee vain noin 160 mm eristystä? ei tunnu hyvältä
Kysymys koskien aluetta, joka on merkitty tässä kuvassa, pitäisikö siellä olla myös ilmarako? Ilmalla ei ole minnekään mennä? mutta ehkä se tehdään silti, toimivuus ei ehkä ole vain siitä, että ilma voi kulkea päästä toiseen? voisitteko ystävällisesti selittää minulle, kiitos
Toivottavasti joku puuseppä tai joku, joka on tehnyt samankaltaista, voi auttaa minua.
Hei! Itsekin olen tekemisissä SMV Kalmarin kanssa ja minulla on myös paljon pohdintoja juuri kattolyhdyn suhteen... Oletko saanut mitään vastausta omasi suhteen? Terveisin Pontus
Dallelkpg skrev: Minulla on kysymys tästä kuvasta merkitystä pinnasta, pitäisikö sielläkin olla tuuletusrako? eihän ilma pääse mihinkään lähtemään? mutta ehkä se silti tehdään, toiminto ei ehkä ole pelkästään se, että ilma pääsisi kulkemaan yhdeltä puolelta toiselle?
Kyllä siellä pitäisi olla tuuletusrako ylös ja alas liittyessä, jotta ilma voi kiertää/ventiloida kosteutta pois.
Jos huonekorkeus ei ole liian pieni, niin laittaisin lisää kipsilevyä ja vetäisin vinoseinän vähän alemmas saadakseni 240 mm:n eristeen. Ylhäällä harjalla voi laittaa "harjalautaa", eli lautaa/kipsinauhaa, joka antaa muutaman sentin leveän tasaisen kattokaistan, näin saadaan täysi eristys kaikkialle.
Kiitos vastauksesta, Oldboy! Mitä sitten suositellaan juuri siihen paikkaan? En tiedä, tiedätkö miltä se näyttää SMV Kalmarissa juuri siinä kulmassa, mutta on vähän vaikeaa saada mitään tiivistä aikaan. Olen käyttänyt masoniittia kattotuolien välissä ja tuulensuojapaperia alimpana räystäällä, mutta en oikein tiedä, miten ratkaista tämä... Vinkkejä? Ja kun puhumme eristyksestä - onko annettua paksuutta vai ovatko 200-300mm vinosssa katossa vain suosituksia?
Vain varmuuden vuoksi:
Muodostaako masoniitti alakaton, vai oletko laittanut sen sinne niin, että se toimii vastatukena, jottei eriste painu ulkokattoa/råsponten vasten?
Jos masoniitti toimii vastatukena (jottei eriste painu ulkokattoa/råsponten vasten) ja ilmarako on masoniitin ja ulkokaton/råsponten välissä, ei ylimääräistä ilmarakoa tarvita punaisella merkityssä alueessa (tai muuallakaan).
(En tiedä, miten juuri tämä talo on rakennettu, muutoin kuin sen perusteella, mitä kuvista + tekstistä voi päätellä.)
Eristeen paksuus vinokatoissa on aivan kuten muissakin paikoissa, mitä enemmän sitä parempi. Vinokatoissa eristyspaksuus on yleensä sen mukainen, mikä on käytännössä mahdollista, ainakin vanhemmissa taloissa. On tärkeää, että eriste on kunnolla tuulitiivis, muuten eristeen määrällä ei ole väliä. Muista, että masoniitti kutistuu ja laajenee melko paljon, ja näin ollen saumoihin voi helposti tulla rakoja. Ei ole siis väärin käyttää tuulensuojapaperilla varustettua eristettä masoniitin vasten.
Hei taas! Asennan masoniittia luodakseni ilmarako eristeen ja ulkokaton välille (joka myös koostuu masoniittilevyistä). Kiinnitän levyt 25*50 regeliin, joten saan 50 mm raon. Masoniitti, jonka näkee punaisella merkittynä alueena yllä olevassa kuvassa, muodostaa ulkokaton. Liitän kuva omasta ullakostani... Yksi kuva näyttää kattolyhdyn ja alueen, jota en tiedä, miten ratkaista (musta kumimatto...). Sen ilmeisesti pitäisi tiivistää, epäilen, mutta miten tehdä ilmarako juuri siinä kohdassa? Toinen kuva näyttää masoniitin, joka muodostaa ilmarakoa muissa osastoissa, alhaalle ajattelen kiinnittää tuulensuojapaperin räystäsaitaan.
Sulkeutuuko kumimatto täysin tiiviisti ulkoilmaa vasten kaikkialla?
Haluaisin ajatella, että kumimatto on tarkoitettu tiivistämään aluskate kattokulmassa, eli sen pitäisi kulkea suunnilleen kuten vastaava peltikulma kattotiilien alla? Silloin sen pitäisi jättää ilmarako alas julkisivun suuntaan? Sitten ilmanvaihtoa monimutkaistavat viistot tukipuut. Voiko niihin porata ilmareikiä?
Jos talo on suunniteltu sisustettavaksi ullakolla - miten talo-/rakennusyritys tekee sen? Voitko soittaa ja kysyä?
Valitettavasti se sulkeutuu kokonaan, kun katson tarkemmin... Olen ottanut yhteyttä Smålandsvillaniin saadakseni vastauksen kysymykseen, palaan asiaan!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.