Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
123abc: Tähän voi vastata vain joku, joka on laskenut koko asian, ja kuormitus ei ole tiedossa. Kahden HEA 100 -mitan valinta voi johtua siitä, että sen ei haluta olevan liian silmiinpistävä ja sopivan hyvin muuhun kiinteään rakentamiseen sekä kiinnitysvaihtoehtoihin ilman, että se vie liikaa tilaa aukosta. On mahdollista, että kokoa voi kasvattaa ja käyttää HEB:ä sen sijaan, mutta silloin
ensamresande: [citat] https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/254671-rekommendera-en-konstruktor-i-goteborg-ingrepp-i-barande-vagg.html :)
Jockose: Olen juuri tehnyt aukon kantavaan seinään talossamme. Meidän aukkomme oli hieman suurempi kuin sinun, eli kaksinkertainen. Minun oli pakko tehdä rakennusilmoitus kunnalle, ja tässä ilmoituksessa he halusivat myös rakennuspiirustuksen, joka näytti, miten palkki tulisi kiinnittää, minkälaista palkkia pitäisi käyttää ja mistä materiaalista kantava seinä oli tehty. Lähetin
Suhagg: [citat] Ajattelen myös vähän niin, mutta olen huolissani käyttöiästä. Sen pitäisi kestää oman sukupolveni ajan, sitten se ei ole enää minun ongelmani :)
Krillew: No valurauta ajattelin, että voisi tehdä budjettiversion. Paksun teräslevyn etu on, että siihen voi hitsata ja tehdä hyviä kiinnikkeitä vastakappaleille ym. Mitä mieltä olet jostain tällaisesta RigaMEL http://www.rigawood.se/produkter.html
Lockby: Huomaan nyt, että olen käyttänyt väärää laskentaesimerkkiä. Aukon pitäisi olla 4000 mm, ei 3700 mm kuten kuvassa.
bonnier: Eikö sinun pitäisi pystyä käyttämään samaa materiaalia kuin ennen? Eli täyttää halkeamat kalkkilaastilla ja maalata kalkkimaalilla? Vai ymmärränkö jotain väärin?
larsbj: Se on ok öljytä pellavaöljyllä, mutta älä jätä ylimääräistä, koska filmivaneri imee huonosti ja ylimääräisestä tulee tahmea pinta.
felldin: Paksuus on tasainen. Se on varmaan vain valokuva, joka saa sen näyttämään paksummalta yhdessä päässä.
cpalm: Ei ole syytä mutkistaa asioita turhaan, kaksi palaa toimii erinomaisesti ja on luultavasti paljon helpompi sovittaa reikään. Syvyys on yleensä hyvin rajallinen.
Lewdis: [citat] Ajattelen esimerkiksi kuvaa yksi ulkokulmassa. Tähän pitäisi tulla pylväs, mutta alusta on epätasainen.
falkn: Kyllä, se on mahdollista selvittää, koska kaikesta on paperia. Kylpyhuone on remontoitu vesivahingon yhteydessä talon käyttövesiputkistoon, joka myöhemmin myös vaihdettiin kokonaan. Eli F-yritys on valinnut urakoitsijan. Kyllä, melkein täytyy olettaa, että he ovat asentaneet levyt, jos seinä on kloaasi-seinä, mikä on todennäköisintä. Muuten ei uskalla leikata mitään pelossa,
Carl-Johan Bauhn: Ihanaa. Onnea matkaan!
Mikael_L: 22 mm paksu paneeli "sisäkattona" (kutsuuko sitä aluskatoksi?) ei pitäisi aiheuttaa suurempia ongelmia, olen asentanut tavallisia julkisivulautoja 22x145 kattopalkkeihin cc120, terassimme katoksi, en huomaa mitään haittaa. Laudat voivat kiertyä hieman enemmän, joten jos kyseessä on yksikerroksinen paneeli, on riski, että syntyy vaihtelevia rakoja, jos olet herkkä tälle, sinun kannattaa
camaro1969: vastaus kattotuolivalmistajalta on: Erilaisia hyötykuormia, sidottu vapaa jne. NL 2 on esimerkki henkilökuorma. NL 2 määrittelee toisin sanoen, onko kyseessä varasto vai asunto. en tiennyt mitään tuosta N... ei ole varmaan mitään merkitystä minulle maallikkona kun on niin lähellä, mutta kiitän kattavasta kuvauksesta! mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää :)
Bokholmen: Hei, tai takkakasetti, ajattelin enimmäkseen tyylikästä kuorta halvalle takalle tai kasetille.. ilman on tultava ulos aivan kuten takassa, oletan että sisäänrakennukseen on laitettava kanavia...
larsbj: Tämä firma yleensä tarjoaa kohtuulliset hinnat, mutta on mahdollista, että toimitus kestää liian kauan sinulle. Voi kuitenkin olla kannattavaa tarkistaa kuitenkin. http://www.roslunde.se/
AG A: Reiän tulee olla 50 cm halkaisijaltaan, jotta pilarin ympärillä on riittävä kuivatus. Täytä sora pilarin ympärille, jolloin vesi ei jää seisomaan. Eristystä ei välttämättä tarvita, mutta yleensä käytetään solumuovia/styroksia. Yksinkertaisinta on leikata ympyränmuotoinen pala ja asettaa se pohjalle.
VW Transporter: Kikka saattaa olla kiinteiden hintojen käyttö ja valita halvin rakennuttaja. Jos kilpailu toimii, voit yllättäen hyötyä sekä alennuksista että kickbackeistä. Ja "epärehellisestä huijarista" tulee kilpailukykyinen urakoitsija...
Klicka: [citat] Ajattelin aluksi näin ilman 45x45 päällä. Pitää miettiä vähän.
Jojx81: [citat] Minullakin on suunnitteilla yhdistetty keinu-/ulkokuntosali. Olisi kiva nähdä enemmän siitä mitä olet tehnyt.
SBH: [citat] älä käytä spillbitar rakenteena olevaan puuhun. vaikka liimaisit ja ruuvaisit kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. osta valmis palkki. se palvelee pitkällä aikavälillä.
öringen: Näin se näyttää melkein kaikkialla, missä betoniraput on valettu kuisteille. Palkki imee kosteutta jatkuvasti portaasta. Olisin sahannut pois vanhan ja korvannut sen uudella painekyllästetyllä (nyt saan varmaan koko foorumin kimppuuni) ja varmistanut, että betonin ja uuden puun väliin tulee bitumipaperi.
Ramnemark: Minulla ei ole hyviä vastauksia, mutta tee mielellään ketju, kun talvipuutarha alkaa muotoutua :)
J0naz1: OK, sitten taidan kokeilla sitä. Joo se olisi paras ratkaisu kustannukset poislukien. Voisi myös vetää kulvertin ja liittää lattialämmityksen maalämpöpumppuun pannuhuoneesta (noin 30 m päässä). Mutta asia on se, että rakennus tulee olemaan varasto ensimmäisten vuosien aikana, kun teemme suuren laajennuksen taloon. Joten haluan osittain aloittaa tämän/saada sen valmiiksi niin voin