Aion tehdä suuren varaston attefalls-koossa.

Tulen tekemään harjakaton harjapalkilla ja kattotuoleilla kohtisuoraan seinille.

Palkin jänneväli on 6,7 m.
Rakennuksen leveys on 3,6 m.
Katon päälle tulee raakalauta, kattohuopa ja mahdollisesti peltiä.

Onko edes järkevää ajatella, että tekisin tällaisen palkin itse lankuista ja vanerista?

Ajattelin tällöin käyttää esimerkiksi 50x200 Kolme kerrosta 400 mm korkeaa vaneria tai vaneria keskellä ja taas 50x200.
Saumat voi laittaa lomittain paljon ruuveja ja liimaa käyttäen.

Syy, miksi edes harkitsen tätä enkä hanki liimapuuta suoraan, on että minulla on puutavaraa, ja muutamia levyjä voin saada ilmaiseksi.

En voi kuljettaa kotiin 8 metrin liimapuupalkkia (ylityksillä) peräkärryllä, joten lisäksi kuljetuskustannukset ovat melko suuret.

/Jonas
 
unohdin, satulakaton pitäisi olla noin 30 asteen kulmassa..
 
Ei kukaan tehnyt mitään vastaavaa?
Tai onko kenelläkään mitään jaettavaa kuitenkaan..
 
Olin ostanut liimapuuta. Lähes 7 metrin jänneväli on aika iso juttu, joka tarvitaan. Minulla on sama rakenne, mutta "vain" 4,8 metrin jännevälillä. Se on 66x315 palkki!

Se on varmasti mahdollista valmistaa itse, mutta en ymmärrä, miten ajattelet rakennetta. Luonnos olisi hyvä!
 
Luulen, että ehdotuksesi toimii, vaikka itse katselisin käytetyn LT:n tai Kerton.
 
Kaavio, joka esittää puuprofiilien ja vanerilevyjen järjestyksen rakenteessa, sisältäen mittoja ja materiaaleja: 50x200 ja 50x150 puut sekä 400 mm korkea vaneri.

Tässä on kuva, suunnilleen näin ajattelin jos teen oman, Toivottavasti näkyy miten tarkoitan.

Sitten liimaa ja ruuvaa kaikki kunnolla tukevilla ruuveilla.
En tiedä mikä olisi paras, valitsinko 12 mm paksun mutta vahvemman plyfa:n vai paksumman vanerin. En myöskään tiedä mikä liima tarttuu plyfa:han, tavallinen puuliima ei tietenkään käy.

Luulen, etten valitettavasti voi saada mistään käytettyä palkkia.
 
  • Tykkään
Per Kylemark
  • Laddar…
En ymmärrä, miksi liimapuupalkin pitäisi olla 8 m pitkä? Räystäiden ulkopuolella se ei ole hyödyllinen.
 
J0naz1 sanoi:
[kuva]

Tässä kuva, suunnilleen miten ajattelin tehdä oman, toivottavasti näkyy miten tarkoitan.

Sitten liimata ja ruuvata kaikki kunnollisilla ruuveilla.
En tiedä, mikä olisi parasta vanerille, joka on 12 mm paksu mutta vahvempi, tai vanerille, jota on saatavana paksumpina. En tiedä, mikä liima kiinnittyy vaneriin, tavallinen puuliima ei tietenkään toimi kaikissa tapauksissa.

En usko, että voin saada käytettyä palkkia valitettavasti.
Käyttäisin P30-luokiteltua konstruktio vaneria vähintään 15 mm paksua, mielellään paksumpaa. Kaksoiskerroin molemmilla puolilla. Yhteensä siis 4 kerrosta. Limittäiset saumat!

Oletan, että tarkoitat laatikkorakennetta? Vai tarkoitatko, että 200 korkeat palkkisi asetetaan suoraan päällekkäin siten, että kokonaiskorkeus on 400 mm? En usko, että tuo korkeus riittää, oletko laskenut sen?

Tavallinen puuliima (PVA) riittää hyvin, edellyttäen että saadaan hyvä kiinnitys.
 
Luettelo limträ- ja Kerto-S-palkkien mitoista ja kantavuuksista. Mukana tiedot taipumasta, minimi tuentapituudesta ja palkin painosta.
 
Syynä siihen, että puhuin 8 m, oli se, että liimapuupalkit rakennusliikkeessä olivat sen pituisia.
Rakennuksesta tulee 6,7 m pitkä sisätiloiltaan ja 7 m ulkopuolella.
7 metriä, plus ajattelin, että olisi ainakin vähintään 30 cm? ulkonema molemmilla puolilla.
Toki voi olla mahdollista tehdä kaikki ulkonemat raakapontilla. Mutta jos on mahdollisuus, on yhtä hyvä antaa palkin ulottua ulos, tai ainakin vähän palkista.
Jos teen levyistä, niin teen sen 2,4 m x 3 = 7,2 m

En ollut ajatellut tehdä laatikkopalkkia, jossa rungot ovat vaakatasossa ja levyt pystytasossa. Ajattelin, että kaikki osat ovat pystysuunnassa, koska niiden pitäisi antaa paras kantavuus? Palkki on siten eri korkuinen, 400 mm keskellä, jonne ajattelin laittaa vaneria, ja 200 mm, missä rungot kulkevat.
 
Huomasin nyt laskelman, että kerto pitäisi olla 600 korkea. Se korkeus ei mahdu, koska silloin jää liian vähän tilaa parvella.

Sain toisen idean nyt. Jos teen laatikkomaisen palkin, joka on 400 korkea, ylhäällä ja alhaalla on makaavat 50x150 ja kummallakin puolella on 400 mm korkea vaneri (katso kuva). Jos teen sitten ristikkorakenteen laatikon sisään, eikö siitä pitäisi tulla erittäin vahva?
Kuvassa on 400 mm korkea laatikkopalkki, jossa on kolme puulevyä ja vanerit sivuilla, esittää ehdotettua rakennetta.

Huomaa, että jokaiseen "sääntöjen pituuteen" tulee yksi sauma sekä kaksi saumaa jokaiseen "vanerin pituuteen".
 
Lisäksi voidaan mainita, että tämä on laskettu annettujen arvojesi perusteella. Katto on 0.5 kN/m2 omapaino (eristetty huopakatolla) ja lumivyöhyke 3.0.
 
Eikö olisi helpompaa tehdä oma liimapuupalkki, jos sinulla on runsaasti puutavaraa.
Se vaneri, jota tarvitaan, maksaa varmaan melkein yhtä paljon kuin ostettu liimapuupalkki.
Minä lasken, että liimapuupalkki l40c mitassa 90x405 riittää hieman riippuen lumivyöhykkeestä.
 
...mutta jos selkähirren on kannettava ulkonema, täytyy sinulla olla myös kattorakenteet reunimmaisena. Ja mitä tukia niillä on alapäässä?
 
on pääsy muutamiin levyihin ilmaiseksi. En usko, että minulla on niin paljon puuta ylimääräisenä. Lyhyet palat, joista voi tehdä ristikkorakenteita, voin myös saada ilmaiseksi.
Liimapuupalkki 90x400 pitäisi riittää, muuten 90x450...on lumivyöhyke 2.5.

Annan laudoituksen ulottua ulospäin äärimmäisten kattotuolien tukemista varten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.