2 379 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Rakentaa talvipuutarha terassin päälle, kysymyksiä puutavarasta, palkistosta
Hei!
Vi rakensimme viime syksynä talolle kunnollisen terassin. Sanoin puusepille, että mahdollisesti ajattelimme rakentaa myöhemmin lasitetun terassin/talvipuutarhan, joten he valitsivat lisädimensionoidut lattiajalkapuut ja tekivät ylimääräisiä tuentoja sekä asettivat lisäpylväitä, jotta se kestäisi.
Nyt emme enää kestä tuulta, sadetta ja muita, ja ajattelimme keväällä aloittaa talvipuutarhan rakentamisen.
Ensimmäinen kysymys, jota pähkäilen, on lattiarungon eristäminen. Jalkapuut on painekyllästettyjä, ja olen lukenut sieltä täältä, etteivät niitä suositella käytettäväksi rungossa, koska ne voivat joskus aiheuttaa pahaa hajua. Mutta miten on tällaisen pylväspohjan kanssa, joka seisoo pylväiden varassa?
Ajattelin lattianrakennetta näin, että jokaisen “laatikon” sisäpuolelle ruuvaan pieniä listoita, joihin sitten laitan joko aluskansilevyjä tai paloja painekyllästetyistä terassilaudoista (naapurilla on purettu terassi, joten voimme saada paljon 22x95 ilmaiseksi). Jokaiseen osastoon laitan eristyksen (noin 180 mm). Sitten rungon päälle kiinnitän diffuusiosuojan ja tämän päälle joko laitan takaisin vanhat terassilaudat tai kaksi kerrosta lattialastulevyä (meidän on saatava lattia ylös, jotta ei tule kynnystä olohuoneeseen, sillä aiomme poistaa terassin oven). Lattialastulevyn päälle laitan vaahtomuovin ja parkettilattian.
Siitä ei tule 100 % tiivis “laatikko”, koska se ei ole ilmatiivis maata vasten, joten mahdollinen paha haju voi tuulettua pois, ja pylväspohja itsessään on pylväsperusta, joten tuuli voi puhaltaa kuinka paljon tahansa siellä alla, koska noin 1 dm on täysin avoinna ympäriinsä.
Ajatuksia ja vinkkejä? Tuntuu todella ärsyttävältä, jos minun täytyy purkaa puolet terassista ja laittaa painamattomia jalkapuita.
/S
Vi rakensimme viime syksynä talolle kunnollisen terassin. Sanoin puusepille, että mahdollisesti ajattelimme rakentaa myöhemmin lasitetun terassin/talvipuutarhan, joten he valitsivat lisädimensionoidut lattiajalkapuut ja tekivät ylimääräisiä tuentoja sekä asettivat lisäpylväitä, jotta se kestäisi.
Nyt emme enää kestä tuulta, sadetta ja muita, ja ajattelimme keväällä aloittaa talvipuutarhan rakentamisen.
Ensimmäinen kysymys, jota pähkäilen, on lattiarungon eristäminen. Jalkapuut on painekyllästettyjä, ja olen lukenut sieltä täältä, etteivät niitä suositella käytettäväksi rungossa, koska ne voivat joskus aiheuttaa pahaa hajua. Mutta miten on tällaisen pylväspohjan kanssa, joka seisoo pylväiden varassa?
Ajattelin lattianrakennetta näin, että jokaisen “laatikon” sisäpuolelle ruuvaan pieniä listoita, joihin sitten laitan joko aluskansilevyjä tai paloja painekyllästetyistä terassilaudoista (naapurilla on purettu terassi, joten voimme saada paljon 22x95 ilmaiseksi). Jokaiseen osastoon laitan eristyksen (noin 180 mm). Sitten rungon päälle kiinnitän diffuusiosuojan ja tämän päälle joko laitan takaisin vanhat terassilaudat tai kaksi kerrosta lattialastulevyä (meidän on saatava lattia ylös, jotta ei tule kynnystä olohuoneeseen, sillä aiomme poistaa terassin oven). Lattialastulevyn päälle laitan vaahtomuovin ja parkettilattian.
Siitä ei tule 100 % tiivis “laatikko”, koska se ei ole ilmatiivis maata vasten, joten mahdollinen paha haju voi tuulettua pois, ja pylväspohja itsessään on pylväsperusta, joten tuuli voi puhaltaa kuinka paljon tahansa siellä alla, koska noin 1 dm on täysin avoinna ympäriinsä.
Ajatuksia ja vinkkejä? Tuntuu todella ärsyttävältä, jos minun täytyy purkaa puolet terassista ja laittaa painamattomia jalkapuita.
/S
Hei!huggan sanoi:
Oli mukava kuulla, pelkäsin että me ja rakennusfirma olemme tehneet ison mokan tässä.
Minulla on kaksi muuta kysymystä koskien rakennusta, joihin toivon että joku voisi vastata:
1) Meillä on kaksi vaihtoehtoa talvipuutarhan rakentamiseen, joko rakennamme yksikerroksisen tiilikaton, joka on avoin harjaan asti, tai olemme miettineet laajennuksen hyödyntämistä myös yläkerran rakentamiseksi saadaksemme näin ylimääräisen makuuhuoneen, koska meillä on 1 1/2-kerroksinen talo. Karkeasti sanoen, kuinka paljon kalliimpaa tämä voisi olla? Spontaanisti tuntuu siltä, että ainoa lisäys on välipohja sekä hieman erilaiset kattoristikot ja hieman suuremmat mittasuhteet kantaviin palkeisiin sekä yksi ikkuna, yksi elementti ja vähän muuta pientä. Ehkä meidän on myös vahvistettava pilariperustusta muutamalla ylimääräisellä pilarilla. Minun maailmassani tämä saattaisi tarkoittaa 20 % lisäystä. Pelkään, että tulevaisuudessa kadumme tätä, jos perhe kasvaa.
2) Tarvitseeko talvipuutarha/laajennus arkkitehteja ja rakennesuunnittelijoita, jotka mitoittavat kaiken, vai riittääkö, että tekee kauniin piirustuksen ulkomitoilla, joka toimitetaan rakennuslupaa varten, vai pitääkö rakennusliikkeellä olla kaikki mitoitettuna tarkasti? Eli, riittääkö esimerkiksi arkkitehtipiirustus (jonka teen itse) vai pitääkö olla rakennesuunnitelma? Laajennus tulee olemaan melkein identtinen kuin Smålandsvillan Nybro ja sen kulma, mutta vain hieman eri mittoja (30 cm pidempi ja 40 cm leveämpi). Tyylin tulee olla täsmälleen kuin asuinrakennuksen, joten rakennusliike voi kurkistaa, miltä se näyttää. Oletan, että kattoristikot rakennusliike laskee tietokoneohjelmassa ja tilaa valmiiksi valmistettuina, jotka nostetaan suoraan paikoilleen toimitettaessa. Eli, mahdollisimman paljon standardia.
Kiitos etukäteen
S
Klikkaa tästä vastataksesi