Olen juuri rakentanut lisärakennuksen villalleni Lundissa, kustannus noin 900 000 kr, josta materiaali 150 000 kr. Materiaalin on ostanut rakentaja itse hänen lähimmästä suuresta rakennustavaratalosta. Hän suositteli sitä, koska heillä on "parhaat hinnat". Kun minun piti maksaa rakentajan laskut, sain kopion hänen materiaalikustannuksistaan. Hän lisäsi 12 % kaikkiin ostoihin.

Tässä on hintaesimerkki. Lisärakennus rakennettiin h+h-harkoista, ne maksavat 72 kr + ALV kappaleelta liikkeessä. Ostin 600 kpl. Laskussa niiden hinta oli 68 kr + ALV + rakentajan lisäys 12 %.

Minusta se tuntui uskomattoman kalliilta. Suuren rakentajan pitäisi saada alhaiset hinnat, 20-30 % alennus? Jos hän lisäksi ostaa 600 kpl samaa tuotetta suoralla toimituksella, hinnan pitäisi olla vielä 10-20 % alhaisempi?

Huomenissani lähetin sähköpostia toiseen rakennustavarataloon samassa konsernissa, mutta Malmössä. Heidän tarjouksessaan hinta oli 54 kr + ALV + toimituskulut.

Luulen, että rakennusfirma ja rakennustavaratalo tekevät jonkinlaista yhteistyötä, rakentaja saa bonuksen jokaisesta materiaalihankinnasta asiakkaan tietämättä. Joko niin, tai sitten rakennustavaratalo on laskuttanut häntä liikaa.

Onko kenelläkään mielipidettä teorioistani?

Se on kuin silloin, kun aiot ostaa pesukonetta ja kaupan myyjä suosittelee tiettyä merkkiä. Silloin voi olla varma siitä, että kauppa saa parhaat katteet juuri siitä merkistä.

Joten kun käsityöläinen suosittelee tiettyä rakennustavarakauppaa, on todennäköistä, että hänellä on sopimus kauppiaan kanssa, josta käsityöläinen eikä sinä hyötyy.

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Oletko varma, että suurella käsityöläisellä ja suurella rakennustarvikekaupalla voi olla "deal", joka ohjaa rahaa rakentamisfirmasta takaisin käsityöläiselle ilman, että minä asiakkaana tiedän siitä? Tätä haluan tietää. Siinä tapauksessa riitautan laskut. Se kuulostaa myös laittomalta?

On olemassa eri tapoja hoitaa se. Yksi vaihtoehto on, että käsityöläinen maksaa korkeaa hintaa, joka näkyy asiakkaan laskussa. Sitten käsityöläinen saa bonuksen rakennustarvikekauppiaalta. Vähän kuin kun ostetaan ICA-kortilla, mutta ero on siinä, että prosenttien sijaan bonus saattaa olla 10–50%.

Muistan, että foorumilla on langat tästä asiasta. Muistan esimerkiksi, että Ahlsellsin bonussysteemiä on keskusteltu.

Joten olen varma, että tämä tapahtuu ja on suhteellisen yleistä.

• Tykkään
systemfel
  • Laddar…
Joo, se on yleinen järjestely kickbackien kanssa. Vaikea päästä käsiksi. Jos kiukuttelet siitä, niin rakennusurakoitsija voi melko rehellisesti väittää, että hän ei tiedä, kuinka paljon bonusta hän saa juuri sinun tarvikkeistasi. Se perustuu täysin siihen, kuinka paljon hän ostaa vuoden aikana, ja usein siihen liittyy monimutkainen malli eri prosenttiosuuksilla eri tuoteryhmille ja tuotemerkeille.

Esimerkiksi Ekesiöön rakennustarvikeliike täällä Tukholmassa sanoo avoimesti, että he eivät anna lainkaan alennuksia urakoitsijoille tai kenellekään muullekaan. Mutta urakoitsija voi neuvotella itselleen vuosibonuksen. Järjestely, joka täysin pyrkii huijaamaan loppuasiakasta. Jos menen yksityishenkilönä toiseen ammattilaisten rakennustarvikeliikkeeseen ja haluan ostaa suhteellisen pienen, mutta tarpeeksi suuren määrän, jotta voisin yrittää neuvotella hieman, niin kokemukseni mukaan he tarjoavat suoraan 15 - 20 % alennusta, ilman muuta neuvottelua kuin että kysyy.

Eräs urakoitsija, jota olen palkannut ja johon luotan täysin, sai 20 - 25 % alennuksen (eri tuoteryhmät) eräästä rakennustarvikeliikkeestä. On täysin mahdollista, että hänellä saattoi olla vielä muutaman prosentin lisäys vuosibonuksena. Mutta niillä hinnoilla, joita sain, se oli vertailukelpoista Byggmaxin kanssa vastaavissa tuotteissa. Joten siinä tapauksessa ei mitään valittamista.

• Tykkään
systemfel
  • Laddar…
Mutta se on aika traagista, että se usein menee näin.

Kyse on siitä, että kaksi toimijaa tietoisesti huijaa kolmannen. Käsityöläinen, joka on tietoinen tästä ja silti esittää asiakkaalleen nämä suolatut laskut saadakseen itselleen erotuksen, josta asiakas ei tiedä mitään, ei moraalisesti ottaen ole juuri sen parempi kuin varas.

• Tykkään
Le Luik ja 1 muu
  • Laddar…
M
Svein Eriksson sanoi:
Uskon, että rakennusliikkeellä ja rakennustavaratalolla on jonkinlainen diili, rakentaja saa bonuksen jokaisesta materiaalihankinnasta ilman, että minä asiakkaana saan tietää siitä.
Se toimii usein juuri kuten kuvaat sen täällä, mutta se ei ole vain diili, se on pitkälle viety alennuskulttuuri, jota monet toimittajat ylläpitävät yhteistyössä keskenään.

Etsintävinkki jännittävään lukemiseen;

http://www.byggahus.se/sokresultat/...223:yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=påslag

Optimoi täällä alhaalla käynnistä. Löytyy tietoa kotisivuilta miten se toimii. Rakentaja saa pisteitä jokaisesta kruunusta, jonka hän käyttää, ja ne lunastetaan sitten johonkin hauskaan.

Sääntelitkö materiaalihintoja sopimuksessa jollain tavalla? Jos et, kysymyksen eteenpäin vieminen voi olla vaikeaa.

Muuten työ vs. materiaalin jakautuminen kuulostaa epäproportionaaliselta. Se kuulostaa paljolta työtä ja vähältä materiaalia. Riippuu tietysti työn tyypistä.

• Tykkään
Enla ja 1 muu
  • Laddar…
Täytyy ottaa huomioon, että palkataan käsityöläisiä, koska ei itse osaa tai ehdi tehdä työtä, eikä voi odottaa alhaisia materiaalihintoja. Parhaassa maailmassa tuntipalkka olisi 900+moms ja materiaalit voisi ostaa nettohinnalla rakentajalta. Mutta siihen on pitkä matka!

• Tykkään
Boan ja 1 muu
  • Laddar…
Voin selittää teille tarkalleen kuinka se tapahtuu, kun firma ostaa rakennusmateriaalia, jos haluatte.

Esimerkki 1 - Alennukset
Rakennus AB aikoo ostaa 50 kvm kaakelia, tämä kaakeli maksaa 100 kr/kvm, hän saa 10% alennuksen, hän maksaa 90 kr, jos hän ostaa 150 kvm hän voi saada 20%, niin hän maksaa 80 kr/kvm.
Tässä hän voi valita avoimet laskut tai ei, jos hän käyttää avointa hän näyttää alennuksen ja lisää yleensä 10%, joka sisältää kustannukset materiaalin noutamiseen jne.
Jos hän käyttää suljettua, hän näyttää vain, että kaakeli maksaa 100 kr/kvm, jos hän on saita (mikä 90% ovat), hän lisää 10% kustannuksista materiaalin noutamiseen jne.
Yleensä firmat, jotka tuottavat 0-5 miljoonaa, saavat nämä sopimukset.

Esimerkki 2 - Kickback
Rakennus AB on sopinut/kirjoittanut sopimuksen rakennustavaratalon kanssa, jossa jos hän ostaa esim. 1 miljoonalla hän saa 5% kickbackin vuoden lopussa, tämä tarkoittaa sitä, että firmaomistaja saa mukavan bonuksen 50.000 kr juuri joulun aikaan. Tässä rakennuttaja käyttää yleensä suljettua laskutusta 10% lisäyksellä materiaalin noutamiseen laskun mukaisesti ja hän sanoo alaisilleen, että heidän tulee ostaa KAIKKI rakennustavaratalosta, jonka hän mainitsee, koska yleensä sopimuksessa on maininta, että jos hän ei saavuta 1 miljoonaa, hän ei saa mitään takaisin kickbackina. Yleensä firmat, jotka tuottavat 10m+ vuodessa, saavat tällaisia sopimuksia.

Esimerkki 3 - Alennukset & kickback
Rakennus AB ostaa kaakelia, joka maksaa 100 kr/kvm, hän saa 15% alennuksen, koska hänellä on 5-20% alennus kaikesta rakennustavaratalossa. Hän on myös kirjoittanut sopimuksen, joka antaa hänelle 5% kickbackin vuoden lopussa, jos hän ostaa vähintään 3 miljoonalla vuoden aikana, jos hän ostaa vain 1 miljoonalla, hän saa vain 1% ja sen alle ei kickbackia.
Hän maksaa 85 kr/kvm kaakelista ja laskuttaa asiakkaalta 110 kr/kvm, koska tämä sisältää kulut.
Jouluksi hän saa 150.000 kr, jotta hän ja perhe voivat asua vuoristossa lomien aikana.
Yleensä firmat, jotka tuottavat 30m+ saavat nämä sopimukset.

Lähde: Työskentelen tämän parissa joka päivä.

Nyt yritysten tuotot voivat vaihdella suuresti, koska nepotismi kukoistaa näissä ympyröissä (Rakennus AB voi tuottaa vain 5 miljoonaa, mutta saa erittäin hyvän sopimuksen, koska heidän isällään on kuorma-auto, joka ajaa Rakennustavaratalon hyväksi jne., käytä mielikuvitusta).

Mutta tämä on minun käsitykseni siitä, kuinka se tavallisesti on.

Tarkista mielellään nykyinen firmasi TS osoitteessa allabolag.se, katso kuinka paljon he tuottavat ja katso, pitäisikö paikkansa.

• Tykkään
Enla ja 9 muuta
  • Laddar…
Kiitos mielenkiintoisesta informaatiosta! Hauska muotoilu "Till jul får han 150.000kr så han och familjen kan bo i fjällen under helgerna". Rakennusfirmani sulki heti kun työni oli valmis, ja pomo vaimonsa kanssa matkusti 3 (KOLME) viikkoa toiselle puolelle maailmaa.

En aio luovuttaa tässä asiassa. Tämä järjestelmä on täysin tuntematon minulle, ja kuitenkin olen 50-vuotias ja olen remontoitu ja rakentanut omakotitaloja itselleni 25 vuotta. Aion yrittää saada tämän johonkin suureen sanomalehteen, täytyy kiinnostaa aika monia ihmisiä, jotka palkkaavat käsityöläisiä.

• Tykkään
Lars-Göran Lindström ja 6 muuta
  • Laddar…
Tämä ei ole uutinen ja se on samanlaista monilla aloilla.
Minulle on täysin merkityksetöntä, mikä alennus saan rakentajan kautta tai mikä kate hänellä on. Se, mikä on minulle tuleva kustannus, on kiinnostavaa.
Pyydä siis aina esimerkki siitä, mitä joutuisit maksamaan rakentajalle esimerkiksi kipsistä tai kaakeleista. Tee sen jälkeen päätös, haluatko ostaa materiaalit itse vai rakentajan kautta.

Työskentelen myös "käsityöalalla". Toimittajani antavat minulle minkä tahansa alennuksen tai bonuksen/kickbackin, jonka haluan.
Jos haluan 75 % alennuksen ja 50 % bonuksen/kickbackin, niin he vain asettavat hinnat näiden ehtojen mukaan. Se ei ole sen vaikeampaa.

Jos lisä on vain 12 %, voit olla iloinen. Minulla oli putkimies, joka lisäsi 100-300 % ostettuihin tavaroihin. Kun huomautin siitä, hän suuttui todella paljon. Kun kirjoitin tästä täällä foorumilla, sain suuren joukon käsityöläisiä minua vastaan. Yksi ainoa kurja mafia.

• Tykkään
Sir Duke ja 1 muu
  • Laddar…
Olen tehnyt seuraavasti mökkini remontoinnissa.

1) Menin kahteen lähimpään puutavaramyymälään ja sanoin, että aion tehdä täydellisen remontin mökissä, ja kysyin, mitä alennuksia saan. Sain 15% suoraan toisesta + jopa 25% tietyistä tuotteista (värit ym.) ja 10% toisesta. Arvaa kummasta teen ostokseni.

2) Kun minulla on ammattilaisia kotona, pyydän heitä käyttämään palkkaamaani puutavaramyymälää ja veloittamaan tuntipalkkiona materiaalin noudosta.

Saan laskun materiaalista, ja minulla on täysi hallinta siitä, mitä on ostettu ja mitä käytetty, sekä lisäksi saan alennukseni. Lisäksi saan uskomattoman hyvää palvelua puutavaramyymälässä, koska he tietävät, että yhteistyö sujuu hyvin. Ainoa, mitä minun tarvitsee tehdä, on ilmoittaa puutavaramyymälälle, että henkilö X tulee ostamaan tililleni kahden viikon ajan, ja tämä on suurin piirtein se, mitä he tulevat ostamaan. Toiminut tosi hyvin!

• Tykkään
Lars-Göran Lindström ja 6 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.