Kauan sitten rakennettiin varasto kiinni talomme ulkoseinään. Sekä kellari että varasto ovat betoniharkosta. Nyt haluaisin saada oven (sisäovi) varaston ja alkuperäisen talon TV-huoneen välille, ja siksi vanhaan kantavaan ulkoseinään täytyy tehdä noin 80x200 cm aukko. Käsittääkseni se ei ole mahdotonta, mutta aukon yläpuolelle täytyy asentaa jonkinlainen palkki.
Pitäisikö pyytää muuraajaa, aukon tekijää vai puuseppää hoitamaan tämä, vai onko tarpeen kutsua rakennesuunnittelija tekemään laskelmia? Ajattelen, että jos rakennesuunnittelija veloittaa muutaman tonnin laskeakseen tarkalleen, kuinka vahva palkki tarvitaan, eikö voisi yhtä hyvin käyttää muutaman satasen ylimitoittaakseen palkin reilusti sen sijaan?
Suosittelen antamaan rakennusinsinöörin katsoa sitä, jos olet yhtään epävarma.
Se voi vaikuttaa enemmän koko rakenteeseen/kantavuuteen kuin aluksi huomaa.
Olen juuri tehnyt aukon kantavaan seinään talossamme. Meidän aukkomme oli hieman suurempi kuin sinun, eli kaksinkertainen. Minun oli pakko tehdä rakennusilmoitus kunnalle, ja tässä ilmoituksessa he halusivat myös rakennuspiirustuksen, joka näytti, miten palkki tulisi kiinnittää, minkälaista palkkia pitäisi käyttää ja mistä materiaalista kantava seinä oli tehty.
Lähetin piirustuksen, täytin lomakkeen, jonka he halusivat, ja sain hyväksynnän ilman rakennusinsinöörin vaikutusta. Se kunnan osasto, joka hoiti tämän, on itse rakennusinsinöörejä, joten he pystyivät laskemaan, että palkki, jota aioin käyttää, oli riittävä aukkooni.
Käytin 220x120 liimapuupalkkia, joka on 160 cm pitkä. Palkki lepää 90x120 palkeilla lattiasta poikkipalkkiin.
Näin se meni minun osalta kunnassa olevan rakennusinsinöörin hyväksynnällä. Ajattelin ensin käyttää HEA160-palkkia, mutta kunnan edustaja suositteli tätä palkkia sen sijaan.
ennen
jälkeen:
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.