2 943 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Kattotuolit
Olen valanut laatan kooltaan 9,2x14,4 metriä... vaikuttaa siltä, että on hieman vaikeaa saada vapaasti kantavia runkokattotuoleja tuohon leveyteen (tai pituuteen). Olen puhunut "paikallisen" kattotuolivalmistajan kanssa, ja he sanovat, että se ei onnistu. Seuraava sanoi, ettei ole ongelmia, mutta ehkä olisi tarpeen lyhentää CC-etäisyyttä kattotuolien välillä.Funkis -38 sanoi:Hej Mattias
Todella hieno rakennus ja hyvin dokumentoitu!!!
Olen suunnittelemassa samankaltaista verstasta kuin sinun ja pohdin vähän, pitäisikö rakentaa ullakkoa vai ei. Aion rakentaa B8,4 L12 (tai 13,2) ja H3,3 (tai 3,6) mittoihin. Oliko ongelmia saada kattotuoleja kestämään ullakko ja leveys 8,4 m? Mikä on kattokulmasi, 38 astetta?
Sain sitten yhteyden Arvidssonin kattotuoleihin, jotka sanoivat sen olevan mahdollista. Sain myös piirustuksen, joten olen varmempi, että se onnistuu.
Varastotila tulee olemaan 4x2,25 metriä, kattokaltevuus 38 astetta.
Kattotuolien korkeus on 4 metriä, mikä tarkoittaa, että kokonaiskorkeus on lähellä 8,5 metriä... hitsi, kun pelkään korkeuksia
Kuitenkin on vain varastotilaa ullakolla, ei asuintilaa.
hmm, nykyisen autotallini kattokipsi on halkeillut... kipsilevy on asennettu samansuuntaisesti kuin kattotuolit ja se on halkeillut jokaisen ruuvipenkin kohdalla kipsilevyn päädyssä, pitkiltä sivuilta ei näy mitään...big mike sanoi:
pitäisikö olla huolissaan?
Sallittu kuormitus ullakkotiloille, jotka eivät kestä asuinkuormaa, voi olla esimerkiksi 50 kg/m[SUP]2[/SUP] tai 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?
edit:
Se voi olla mitoitettu "tilapäinen haitta" -periaatteen mukaisesti, mikä estää tilan käytön asuintilana, ei pelkästään kiinteän kuorman perusteella. Jos rakenne taipuu pistemäisen kuormituksen alla, se taipuu myös kiinteän kuorman alla. Katto voi myös taipua yms.
edit2:
Selasin ketjua taaksepäin ja tarkistin kuvat; vaikuttaa siltä, että bjälklagen on sijoitettu cc1200 mm etäisyydellä. Mielestäni on melko optimistista käyttää ullakkoa hyötykuormitukseen. Joitakin ylimääräisiä paneelilautoja ja tyhjiä laatikoita sen pitäisi kestää, mutta en osaa sanoa, kestäisikö se muutamia puoliraskaita esineitä.
Et voi tarkistaa kattoristikon piirroksesta, minkälaiselle laajalle hyötykuormalle ne on mitoitettu?
Yleensä jotain on merkitty kattoristikon alareunaan.
edit:
Se voi olla mitoitettu "tilapäinen haitta" -periaatteen mukaisesti, mikä estää tilan käytön asuintilana, ei pelkästään kiinteän kuorman perusteella. Jos rakenne taipuu pistemäisen kuormituksen alla, se taipuu myös kiinteän kuorman alla. Katto voi myös taipua yms.
edit2:
Selasin ketjua taaksepäin ja tarkistin kuvat; vaikuttaa siltä, että bjälklagen on sijoitettu cc1200 mm etäisyydellä. Mielestäni on melko optimistista käyttää ullakkoa hyötykuormitukseen. Joitakin ylimääräisiä paneelilautoja ja tyhjiä laatikoita sen pitäisi kestää, mutta en osaa sanoa, kestäisikö se muutamia puoliraskaita esineitä.
Et voi tarkistaa kattoristikon piirroksesta, minkälaiselle laajalle hyötykuormalle ne on mitoitettu?
Yleensä jotain on merkitty kattoristikon alareunaan.
Viimeksi muokattu:
seuraava näkyy tarjouksessani
Kuormat: EN 1991 + SS-NA
kuormitukset (N/M2)
lumikuorma 3000
tuulikuorma 852
hyötykuorma 1 500
2 1000
3 500
Kuormat: EN 1991 + SS-NA
kuormitukset (N/M2)
lumikuorma 3000
tuulikuorma 852
hyötykuorma 1 500
2 1000
3 500
150 kg/kvm.thestrut sanoi:
Ovatko nämä kattotuolit, jotka olet pyytänyt mitoitettavaksi varastotilaa varten (varastokuorma)?
Lumivyöhyke 3 voin myös lukea, näyttää sopivan hyvin Gävleborgin läänin pohjoisiin osiin.
Mutta mitä 2 ja 3 oikein ovat, en tiedä.
Viimeksi muokattu:
en saanut "taulukkoa" aivan kuten tarjouksessa, se näyttää ennemminkin tältä... jos poistaa alleviivauksen.
1____500
2____1000
3____500
mutta sinulla on varmaan silti hyvä käsitys siitä...
kyllä, olen pyytänyt mahdollisimman suurta varastotilaa ullakolle... olettaen, että se kestää asumista kuormittamatta, luulen että se on vaikeaa, mutta voinhan tarkistaa heidän kanssaan.
mutta varastointikuorman pitäisi varmaankin riittää? vaikka joskus olisi joku teini-ikäinen, joka haluaisi oman piilopaikan ilman vessaa/keittiötä...
1____500
2____1000
3____500
mutta sinulla on varmaan silti hyvä käsitys siitä...
kyllä, olen pyytänyt mahdollisimman suurta varastotilaa ullakolle... olettaen, että se kestää asumista kuormittamatta, luulen että se on vaikeaa, mutta voinhan tarkistaa heidän kanssaan.
mutta varastointikuorman pitäisi varmaankin riittää? vaikka joskus olisi joku teini-ikäinen, joka haluaisi oman piilopaikan ilman vessaa/keittiötä...
sain vastaukseksi, että luku 2 ____ 1000
tarkoittaa 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg joten se on 100 kg per m2
tarkoittaa 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg joten se on 100 kg per m2
OK.
Mutta silloin olisi kiva tietää, mitä:
1____500
ja
3____500
tarkoittavat.
500 on helposti arvattavissa olevan 500N/m2 eli noin 50kg / kvm.
Mutta miksi eri arvot kuormitusmerkinnässä, salaisuus on pakko olla luvuissa 1, 2 ja 3.
Mutta silloin olisi kiva tietää, mitä:
1____500
ja
3____500
tarkoittavat.
500 on helposti arvattavissa olevan 500N/m2 eli noin 50kg / kvm.
Mutta miksi eri arvot kuormitusmerkinnässä, salaisuus on pakko olla luvuissa 1, 2 ja 3.
samaa mieltä, katson saanko niihin vastauksen! 
Saitko mitään kattotuolipiirustusta näiden tietojen yhteydessä?
Ajattelin, että se saattaa olla merkitty tähän piirustukseen numeroilla 1-3, missä kattotuolin alueilla kantokyky koskee..?
edit, ja sitten vähän pilkunviilausta...
Joten 10N = 1,02 kg (noin), mutta teen melkein aina kuten sinä ja pyöristän sen 1 kg:ksi.
(Ja kaiken tämän tiesit ehkä jo myös ...
)
* 1 kg vastaa yleensä sanotaan olevan 9,81 N, mutta se on tietääkseni eräänlainen keskiarvo, mutta erot esim. napojen ja päiväntasaajan välillä näkyvät luultavasti vasta noin kolmannella desimaalilla. En jaksa tarkistaa tätä.
Ajattelin, että se saattaa olla merkitty tähän piirustukseen numeroilla 1-3, missä kattotuolin alueilla kantokyky koskee..?
edit, ja sitten vähän pilkunviilausta...
1N = noin 0,102 kg (mutta se riippuu painovoimasta, vaihtelee leveysasteittain sekä myös paikallisista poikkeamista johtuen kallioperästä ja merenpinnan korkeudesta).thestrut sanoi:
Joten 10N = 1,02 kg (noin), mutta teen melkein aina kuten sinä ja pyöristän sen 1 kg:ksi.
(Ja kaiken tämän tiesit ehkä jo myös ...
* 1 kg vastaa yleensä sanotaan olevan 9,81 N, mutta se on tietääkseni eräänlainen keskiarvo, mutta erot esim. napojen ja päiväntasaajan välillä näkyvät luultavasti vasta noin kolmannella desimaalilla. En jaksa tarkistaa tätä.
Viimeksi muokattu:
vastaus kattotuolivalmistajalta on:
Erilaisia hyötykuormia, sidottu vapaa jne. NL 2 on esimerkki henkilökuorma.
NL 2 määrittelee toisin sanoen, onko kyseessä varasto vai asunto.
en tiennyt mitään tuosta N... ei ole varmaan mitään merkitystä minulle maallikkona kun on niin lähellä, mutta kiitän kattavasta kuvauksesta!
mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää
Erilaisia hyötykuormia, sidottu vapaa jne. NL 2 on esimerkki henkilökuorma.
NL 2 määrittelee toisin sanoen, onko kyseessä varasto vai asunto.
en tiennyt mitään tuosta N... ei ole varmaan mitään merkitystä minulle maallikkona kun on niin lähellä, mutta kiitän kattavasta kuvauksesta!
mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää
Klikkaa tästä vastataksesi