Ei pidä unohtaa puutavaran laatua.

Kattotuoleihin käytetään, vakavammissa tapauksissa, luokiteltua puutavaraa.

Tämä puutavara on yleensä kalliimpaa. Joten kattotuolien naulaaminen kasaan vain siitä, mikä näyttää hyvältä, ei ole suositeltavaa.

Erityisesti viime vuosina kuntohalleissa ym. tapahtuneiden katon romahtamisten vuoksi lumen kuormituksen takia.
Tosin nämä kattotuolit olivat teräksestä, mutta lumi ei välitä siitä, mistä materiaalista kattotuoli on tehty... :D

Oletko laskenut, mitä materiaali maksaisi, jos rakennat itse?

220 x 45 C24 maksaa täällä 45 kr/lm, ja sitä tarvitaan noin 32 m per kattotuoli + välipalkki, se tekee 1.500 kr.
Lisäksi tulee tukijalat, kurkihirsi, jatkoplywood, liima, ruuvit ja hukkapala.
Sekä kuljetus ja työaika.

Ostaisin ehdottomasti ja saisin kaiken suoraan ja oikein.

• Tykkään
scim ja 1 muu
  • Laddar…
Kun rakensin työpajaani, tein kattotuolit itse, mutta kun laajensin taloa, tilasin ne ja mielestäni saamallani hinnalla en koskaan pystyisi itse valmistamaan niitä. Huomioi, että kattotuolien puutavaran on oltava luokiteltua, jos sinulla on rakennuslupa. Ehkä heillä on parempi hinta siellä, mistä ostan. http://www.uppsalatra.se/

• Tykkään
Pontus95
  • Laddar…
KnockOnWood sanoi:
Oletko laskenut, mitä materiaalit maksaisivat, jos rakentaisit itse?

220 x 45 C24 maksaa täällä 45 kr/m, ja sitä kuluu noin 32 m per kattotuoli + välipalkki, mikä tekee 1.500 kr. Lisäksi tulee tukijalat, kuri, saumaplywood, liima, ruuvit ja hävikki. Sekä rahti ja työaika.

Ostaisin ehdottomasti, ja saisin kaiken suoraan ja oikein.
mistä ostat puutavarat KoW? byggmaxilla on c24 hintaan 35:- metri, ja miten lasket menekin? kun lasken liioitellusti, saa siitä 25 metriä 45x220 ja se on 875:- mutta tietysti muut maksavat :)

thestrut sanoi:
mistä ostat puutavaran KoW? byggmaxilla on c24 hintaan 35:- metri, ja miten arvioit materiaalitarpeen? kun lasken yläkanttiin, päädyn 25 metriin 45x220, joka tulee maksamaan 875:- mutta totta kai kaikki muu maksaa myös :)
Ostan GS-byggvarorista, se on lähimpänä ja siellä on paras palvelu.
Katsoin pidempiä, sormijatkettuja, palkkeja.
5,4 m pituuteen asti ne maksavat tosiaan 35 kr/m.

Pituuden osalta laskin 6,4 m x 2 + 10,1 m + 9,1 m välipalkille, mielestäni mainitsit, että se sisältyi.

Sitten pitää miettiä hukkapaloja. En tiedä, mitä se voi olla.
Mutta piirustuksessa on paljon jatkoksia.

Mitä tulee ideoosi tuplata (underrama) korkeudeksi 440 mm, olen tätä mieltä:
Siellä pitäisi olla pitkittäisiä palkkeja tukijalkojen suuntaisesti.
Ohita välipalkit ja aseta lyhyemmät palkit tukijalkojen väliin tämän pitkittäisen palkin päälle,
niin saat jotain, mihin asentaa lattia. Ulos kattotuulille tuskin tarvitaan lattiapintaa.
Ja sitten spreijaat irtoeristystä kaiken päälle (ennen kuin lattia asennetaan tietysti :) ).

Mutta sinun pitäisi konsultoida kokenutta rakentajaa/puuseppää ensin :)

PS
Mielenkiintoista, miten he sijoittavat tukijalat. Minullakin on 38° kattokaltevuus talossani.
Mutta leveys on 8,4 m verrattuna sinun 9,1 m. (Tottakai autotalli pitää olla isompi kuin asuintalo :rolleyes: )
Ja tässä talossa minulla on 5 m tukijalkojen välillä, kun sinulla on vain 4 m.
Se antaa enemmän tilaa varastossa.

PS
Minun kattotuolit ovat Deromen suunnittelemia ja valmistamia.

okei sitten ymmärrän,

mutta en usko että kattotuolivalmistaja käytti sormijatkettuja palkkeja? he jatkavat varmaankin metallilevyillä.

onko sinulla itsensä kantavia kattotuoleja, joilla saat 5 metriä yläkerrassa? arvaan että nämä on suunniteltu kestämään juuri tätä.

ideasi korottaa korkeutta eristyksen lisäämiseksi on hyvä, mutta koska huonekorkeus on vain 2,2 metriä, en varmaankaan voi lisätä korkeutta, haluan pystyä kulkemaan siellä ylhäällä ilman että lyön päätäni.

mutta eristys 220 riittänee varastotilassa ja 440 kattoviistossa.

olen ajatellut laittaa jonkin yksinkertaisemman lattian kattoviistoihin, jotta voin säilyttää tavaroita siellä... (tavaraa kertyy paljon kun vanhojen autojen harrastus on :) )

mutta katsoin vähän enemmän saamani piirustusta ja siinä sanotaan että seinät pitää päällystää levyillä... joten kysyn suunnittelijalta tästä ja se oli ilmeisesti vaatimus jotta kantavuus pätee, voiko se todella olla niin? tarkoitan että kattotuolit ovat cc 1200, pitäisikö sitten laittaa osb pitkin kattotuolien välillä, eihän sillä voi parantaa kantavuutta? siinä tapauksessa täytyy varmaankin lisätä rakenteita eli regulointia, ja sen voisin ymmärtää mutta se ei näy ainakaan piirustuksessa...

thestrut sanoi:
...onko sinulla vapaasti kannattavat kattopalkit, joissa saat 5 metriä yläkerrassa? arvaan, että ne on piirretty kestämään juuri tämän.
...
Ei, olet tietenkin oikeassa, omani on tehty keskellä olevaan tukeen.
Mutta miten se vaikuttaa tuen sijaintiin, olen liian tietämätön ymmärtämään.

se vaikuttaa kuitenkin siltä, että tilaan ne tehtaalta... aion katsoa, voiko hinnasta neuvotella heidän kanssaan, muuten ei auta kuin maksaa :)

onhan se rauhoittavaa tietää, että ne kestävät, tai ainakin ovat laskettu oikein :)

Tämä firma yleensä tarjoaa kohtuulliset hinnat, mutta on mahdollista, että toimitus kestää liian kauan sinulle. Voi kuitenkin olla kannattavaa tarkistaa kuitenkin.
http://www.roslunde.se/

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.