A
Aeroabuser: på frysar utan nofrost så brukar de väl kunna frosta på, på sugledningen vid start på kompressorn, typ under nån minut eller 2. andra orsaker är ju som electroluxaren säger att skåpet är överfyllt, eller att du fått förträngning på sugledningen till kompressorn.
5 svar · 5,9k läst
F
Fredrik Å: Hej Idag är parkettreparatören hos oss för att reparera en mindre fuktskada efter ett läckande kylskåp. Orsaken till att det blev en skada är försäkringsbolagets krav på läckageskydd . Några teskedar vatten hade kommit in under läckageskyddet och förstört parketten.Hade denna plastbit inte varit där hade detta torkat och ingen skada skedd. Hur som helst.Ett vanligt skydd verkar
0 svar · 2,9k läst
P
Anonymiserad 137805: Såväl kompressorer som sensorer rasar, en del redan efter två år. Grönsakslådorna spricker och handtagens mekanismer ger upp. Annars är dom bra....
12 svar · 7,6k läst
·
H
hempularen: Om vi börjar med avloppet. Anslutningen till avloppsröret ser ut att ligga under vattenlåset, tror iallafall att "klumpen" man ser är ett vattenlås. Det innebär att det finns risk för dålig lukt om du ansluter där. Att byta hela paketet med vattenlås och rör nertill golvet är enkelt, och inte speciellt dyrt i material (kanske 2 - 300 kr). Vattenanslutningen. Den koppling man ser på
2 svar · 3,3k läst
·
A
Arnie: Tack för info. Det visade sig att det övre lodräta röret var för kort - så jag bytte ut hela installationen - alla rör. Kanske inte nödvändigt men ... Märkligt att det fungerat i många år utan att det övre röret var ordentligt insatt i det undre - kunde bara dras loss med ett lätt ryck.
3 svar · 4,7k läst
·
G
gaia: har rensat spolarmar som inte gick att dela och det var svårt att lyckas få upp grus som satt löst i och kunde täppa till spolhål. Använde en nål för att krossa gruset till mindre bitar som kunde skakas ut. Lycka till! gaia
12 svar · 21,6k läst
Göran.W
Göran.W: Jag trodde aldrig jag skulle säga det men tom en Samsung side by side har mindre problem än dom skåpen.
5 svar · 11,6k läst
·
Göran.W
Göran.W: Sätt längre sladd till ugnen. Fattar inte varför man ska flytta uttagen när det är betydligt lättare att byta sladden i ugnen.
8 svar · 5,4k läst
·
T
Anonymiserad 137805: De är i stort sätt exakt lika som electrolux/husqvarna. Designen gör dock att vissa kosmetiska detaljer skiljer sig och är inte helt kompatibla, tex kretskortet på vissa modeller av kylskåp och längden på rör i vissa diskmaskiner, men i övrigt lika i uppbyggnad och samma höga kvalitet på ingående komponenter. Om inte designen är helt avgörande så kan man välja elektrohelios
1 svar · 2,0k läst
Z
zica: I denna typen av kylsystem, så pendlar frysen mycket kraftigt i temperatur. Medeltemperaturen brukar ligga på ca -20-23grader.
2 svar · 5,2k läst
·
A
Arielultra: Det är väl underförstått, men kanske skall tilläggas för alla som läser här... Tänk på att det är farlig spänning i dessa prov. Håll t.ex. inte i metalldelen av skruvmejsel när du kortsluter termostaten. Gör inte detta om du inte är 100% säker på vad du gör. /Bror duktig...
14 svar · 12,1k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Har Liebherr kyl + frys sedan 5 år och är mycket nöjd. Vi valde dem därför att det var den enda tillverkaren som hade ismaskin i en frys som kan integreras bakom snickerilucka. Nämnda ismaskin har gått sönder en gång men då inom garantitiden och det sköttes snyggt av leverantören. Möjligen tycker jag att frysen börjat låta lite mer ibland nu efter ungefär 5 år. I övrigt mycket
1 svar · 6,9k läst
Z
zica: Det finns ingen plats för detta skåpet på återvinningen. Återvinningen är redan överfull med skåp från Electroluxkoncernen ;) Det finns 7 varianter av denna modellen. Sitter det en mekanisk termostat och TS inte har tummen mitt i näven, så tycker jag att det helt klart kan vara värt att prova byta termostat. Ny termostat ca 235:- på ebay.
3 svar · 3,8k läst
H
Anonymiserad 137805: Har du ingen fläkt i skåpet så blir det den tempskillnaden Men du har ju fläkt så... Trolig köldmedelsläcka evapurator eller mycket dålig kompressor. Snurrar fläkten?
3 svar · 8,4k läst
N
nioiku: Kolla på gränsbygdens köpcentrum. www.gransbygden.se De har bra priser (6-12.000kr) och snabba leveranser. Välj ett bra märke så som Bosch, Elektrolux, Gorenje eller Siemens.
1 svar · 2,9k läst
B
Brandten: [citat] Ljudet borta efter att vi kopplade på vattnet på ismaskinen.
10 svar · 16,6k läst
·
palbin
palbin: Tvättmaskinen har slutat läcka nu faktiskt - i vart fall läckte den inget under två provtvättar idag :) ... . En ganska upp- lyftande erfarenhet :) ... .
7 svar · 5,9k läst
·
M
Anonymiserad 137805: Om fjädringen är för slapp kan man byta kompletta gångjärn till de med lite stuns i vanligaste felet att dörren öppnar sig är att spolarmar är igensatta så att trycket på det övre spolröret i övre korgen gör att densamma trycks ut
3 svar · 8,1k läst
H
hempularen: [citat] Om du har en perilexkontakt så skall du egentligen kunna förutsätta att det finns nolla framdraget. Att inte dra fram en nolla till ett perilexuttag är ett grovt fel. Men OM man har möjlighet att kontrollera så är det enkelt, och minskar risken för en onödig förstörelse av en spis/häll. I äldre hus fanns det oftast bara 3 faser framdraget till 380V spisarna, som var fast
6 svar · 15,2k läst
D
Dan Söderlund: Toppen! Tack!
3 svar · 4,3k läst
·
N
Noseone: Det är bara en rak balofix med tvättmaskin på. Får återkomma om det behövs bild, är i sommarstugan.
7 svar · 4,6k läst
P
Peter_K: https://mobil.byggahus.se/forum/kok/244498-nytt-kok-3.html#post2234324
15 svar · 13,7k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja, det kan bli kortslutning bakom sockeln, värmen från glödlampan kan ha skadat isoleringen på ledarna. Jag har även sett rester av möss i dessa som är öppna bakåt (bilden är ganska dålig, ser inte riktigt vilken typ det är) Men är du säker på att det här är enda belastningen/lampan på den strömbrytaren? Inget mer som är strömlöst? Tips: Du får fler svar om du postar i
1 svar · 2,6k läst
·
R
Anonymiserad 137805: Det är väl en med programverk mekaniskt? Skulle tro att det som är felet Alternativt motorkol.
1 svar · 2,2k läst
M
Anonymiserad 137805: Du får ta loss den. Och kika på baksidan. Osannolikt men inte omöjligt är att genomföringen in i maskinen (syns inneifrån) läcker i gummigenomföringen
1 svar · 20,0k läst
·
A
Anita Karlberg: Jag har även problem med att när man använt solskyddskräm så EFTER man tvättat plagget är det gula märken i halslinningen efter solkrämen. Helt förstörda plagg! Anita
35 svar · 112,5k läst
·
S
sommarbygge: Tack så mycket för alla svar och tips! Att köpa däruppe är minst sagt jobbigt och krångligt: närmaste stad är på 20 mil avstånd. Tack också för bild och illustrationer!
15 svar · 10,6k läst
·
V
Anonymiserad 137805: Jo jo men var den värd halva priset?
10 svar · 3,3k läst
Fairlane
Fairlane: Jag lyckades plocka ur överkorgen och på baksidan av denna verkar den suttit, men den verkar glida fritt, vilket kanske är ok?! Vi får väl se hur det funkar, om den sitter kvar eller ramlar loss.
6 svar · 4,1k läst
·
A
A-Man_08: Tag 3 påsar citroncyra och kör en 90 graders tvätt det rengör maskinen.
3 svar · 24,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.