Hej,

Vi har tittat runt på ny kyl och frys(side by side) och vet mer eller mindre vilka funktioner(lådor, handtag, format) vi söker.

Frågan är om det finns något särskilt man ska titta efter? Gör ex A+, A++ och A+++ avgörande skillnad?

Finns det något märke som står ut? Vi har ju känt till Electrolux, Whirlpool och Bosch inom Kyl & Frys sen tidigare men Cylindra(som verkar vara svenskt), Samsung och LG visste vi inte rörde sig på denna marknad?

Priset är allt från 8000 och upp till 14 000 kr.

Tacksam för råd.

Jag ger dig ett tips. Eller två:

Skippa side by side. Förr eller senare pajar ena halvan och det är inte värt att reparera => hela skiten i soptunnan. Köp fristående kyl resp frys som du ställer bredvid varandra.

Jag köpte kyl och frys i höstas och kom fram till att husqvarna och bosch/siemens är marknadsledare och att husq generellt har större utrymmen invändigt. Vi valde husq.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja jag skrev så klart fel, det är en kyl och en frys stående bredvid varandra som gäller såklart.

Har du förstått varför Husqvarna, Bosch och Siemens är marknadsledande? Och varför skrev du ihop Bosch och Siemens? Är det samma tillverkning?

Det jag noterat i butiker som jag gillar är att vissa har sina fryslådor på hjul vilket gör det väldigt smidigt att föra in och ut. En hel del, framförallt Bosch går så långt ner i marken att när man öppnar dörren så finns det en stor risk att slå den i foten(undra hur de tänkte). Sen är det såklart alltid nice med något typ av hjälp när man öppnar dörren men åter igen verkar ex Bosch inte köra med något sådant, iallaflal inte i prisklassen runt 14 000 kr.

Det jag inte gillade med Bosch frysen vi tittade på var dels att den saknade hjul så vissa lådor skärvade gärna men framförallt att utrymmet i frysen var ganska mycket mindre. Väggarna var extremt tjocka!

Bosch och Siemens är för vitvaror samma pryttlar med lite olika namn och utföranden, de flesta maskinerna är identiska.

Jag har gått på rekommendation från 3-4 olika säljare som kränger alla märken.

Huvudskälet till att det blev husq och inte siemens var som sagt att invändig volym var större på husq. Det är mer än en hel låda mer i husq frys än motsvarande bosch/siemens.

Läs lite mer i denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vitvar...r-ni-tips-pa-bra-och-tyst-modell-marke-2.html

P
Enligt dina specifikationer skulle jag tveklöst välja
Miele eller Liebherr

• Gilla
klypert
  • Laddar…
Miele säger jag med

/RF

5 års garanti är klart önskvärt eftersom vitvaror idag ofta drabbas av elektronikfel som är nästan lika dyra att fixa som att köpa nytt.

P
Det får du garanterat inte på tyska produkter

Vi har precis köpt LG. Deras frys är mycket större än övrigas.

Vad gäller Miele så uppfattar jag inte dom som speciellt framstående på just Kylfrys, om jag lyssnar på återförsäljarna. Det kan förstås bero på vad som har bra marginaler på.

Det jag själv kunde konstatera var att man hade tjockare gods i gångjärnen men att dom kändes rätt gammaldags invändigt (och inte speciellt stora).

MalinW skrev:
Vi har precis köpt LG. Deras frys är mycket större än övrigas.
Vilken modell är mycket större? Bara så vi får något att jämföra med.

Självavfrostande frys är guld värt!

Om frysen är större invändigt än andra frysar med samma utvändiga mått innebär det i princip bara en sak: Tunnare isolering och därmed högre elförbrukning.

Energiklass tycker jag är rätt viktigt, kyl och frys har man många år och de drar el för jämnan.

Vår nya frys drar 19 kWh i månaden, den gamla (från 80-talet) drog 65, en besparing på 46 kWh i månaden, en femhundring om året ungefär.

Nja, det skiljer faktiskt i utrymme för man använder olika sorters isolering. Det är tex den avgörande (för oss) skillnaden mellan siemens och Husq.

Dessutom skulle jag alla dagar i veckan välja bort den högsta energiklassningen för mer utrymme. Det handlar om några tior eller en hundring om året i besparing (om man jämför två moderna frysar med närliggande energiklassning).

• Gilla
amatrav
  • Laddar…
Den vi köpte var en EUF2946AOW (13400 för ett paket med ett kylskåp ERF3866AOW och en frys EUF2946AOW).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.