Byggahus.se

Bottenplattan på diskmaskinen full med vatten

16k läst  17 svar

1. P
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Som ämnet lyder så är bottenplattan fylld med ca 2-3 dl vatten. Det är andra gången det händer. Jag har båda gångerna tömt bottenplattan på vatten och satt igång maskinen och då går den fint. Det tar väl ca 10-15 tvättar innan den är full igen och jag måste göra om proceduren. Vet någon vad det kan vara för problem? Jag har upptäckt det genom att jordfelsbrytaren slår ifrån!? :confused: Det är också alltid efter ca 25 min in i tvättprogrammet. Den svarta skumgummigrejen (ser ut som en hockeypuck på bilden) är dyngsur. Se bifogade bilder nedan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Det är modell RENLIG från IKEA och är snart 4 år gammal.

Dags att köpa ny?

2. R
    Medlem · Nivå 17
    På min Husqvarna var det slangen mellan magnetventilen på inloppet och maskinen som var trött. Torkade upp och satt inte en ny slang så funkade den igen.

Vet inte om det är just den slangen som är trasig på din, men någon av slangarna är det. Kommer det inget när maskinen inte går kan du utesluta slangarna och kopplingar innan magnetventilen på inkommande.

Följ slangarna och kolla efter sprickor eller lösa slangklämmor.

3. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Kanske kan köra maskinen med den nedre fronten borta (som på bilden) och hålla utkik efter droppar?

Jag har råkat ut för liknande läckage så att flottören gick i topp sådär varannan månad. I mitt fall var det ett gummilock som skulle täta ett hål där de dyrare modellerna har en tempgivare som läckte lite.

4. P
    Medlem Nivå 5
    Tack så mycket för svaren. Jag skall testa under morgondagen. Återkommer med resultat eller fortsatt vägledning kring min felsökning.

5. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Det går väl ett rör på utsidan höger bak?
    Kolla det såväl uppe som nere.

6. A
    Medlem · Nivå 14
    Någon hade en lösning på ett sådant problem, det var nån ventil som guckat igen, spola ur den löste problemet ska se om jag kan hitta tråden.

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    det är väl 5 års garanti på denna???
    ring IKEA!

8. P
    Medlem Nivå 5
    Helt rätt. 5 års garanti. Fick för mig att det var två år.
    När jag kollade närmare på röret på utsidan syns det att det runnit vatten där, röret går också ner under maskinen på den sidan där mest vatten finns. Det rinner längst röret och ner på motorn/elektroniken som sitter där och det är väl det som gör att jordfelsbrytaren säger ifrån. Ringer IKEA imorgon.

9. A
    Medlem · Nivå 14
    vilka är det som tillverkar ikeas maskiner, måste ju vara en stor tillverkare.

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    gissa en gång...
    electrolux

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Jo det var det jag misstänkte
    det är i stor sätt 100% fel på dessa rör. eller polacken som monterar

12. I
    Medlem Nivå 1
    Electrolux och Whirlpool som gör ikeas vitvaror, det här ser ut som en Electrolux.

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    ja det är en Electrolux made in Poland

14. P
    Medlem Nivå 5
    Yes! En Electrolux.
    IKEA kommer på måndag och byter ut det skadade utvändiga röret.

Tack för alla bra svar!

15. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Kanske inte IKEA men väl electroluxservice