P
Hej

Har en relativt ny tvättmaskin som börjat krångla Whirlpool AWD/D 6740.

När den skall övergå från tvätt till sköljning så stannar den och lampan Rengör pumpen lyser. Jag har öppnat nålfällan och inget sitter i vägen.

Jag lyckas tvinga fram tvätten genom att trycka på stopp och start tills tvätten kört klart. När jag öppnar nålfällan då så kommer det ut ca 1dl vatten som luktar rätt illa . Om jag öppnar nålfällan under tvätt så rinner det ut hinkvis med vatten!!
Jag har även testat när maskinen ät tom att hälla vatten i tvättmedelsfacket, detta rinner ut genom nålfällan direkt så det verkar inte vara stopp.

Är det någon som vet vad detta kan bero på :confused:
Maken är beredd att slänga ut den men jag hoppas kunna laga den då den är relativt ny.

Hej.
Tömmer maskinen vatten som den skall?
Kontrollera så att slang/rör för vatten in/ut är ok.
Ofta så sitter det en liten pump på dels vattnet in och även ut. Dessa brukar vara någorlunda lätta att komma åt från undersidan. Kolla så att det inte har fastnat skit i dessa.
Mvh
Karl

P
karljolsson skrev:
Hej.
Tömmer maskinen vatten som den skall?
Kontrollera så att slang/rör för vatten in/ut är ok.
Ofta så sitter det en liten pump på dels vattnet in och även ut. Dessa brukar vara någorlunda lätta att komma åt från undersidan. Kolla så att det inte har fastnat skit i dessa.
Mvh
Karl
Vatten in är inga problem i början av tvätten iallafall, då stannar den aldrig, den stannar halvvägs in i en timmes programmet, när sköljning ska påbörjas tror jag/ alt. tömmas Jag har tittat på rör ut och den ser bra ut.

P
Fyll vatten i maskinen håll slangen löst i handen mot en vask eller hink starta tömningsprogramet
Töms maskinen på tio sekunder?

Kolla om avloppsslangen ligger nerstucken under vattenytan i brunnen, kan göra att den inte orkar tömma.

P
Om avloppslangens ände slutar under vattenytan i tex golvbrunnen brukar man få en hävert effekt så att vattnet töms snabbare än det fylls på detta i sin tur genererar en felkod och maskinen
Var sitter änden på slangen?

P
electroluxaren skrev:
Om avloppslangens ände slutar under vattenytan i tex golvbrunnen brukar man få en hävert effekt så att vattnet töms snabbare än det fylls på detta i sin tur genererar en felkod och maskinen
Var sitter änden på slangen?
Helt rätt den sitter inte under vattenytan. Jag sticker ner den och testar att köra en tvätt. Återkommer med resultat.

P
Nej nej
Slangen skall inte mynna under vattenytan!!!
Prova att lägga ner slangen på golvet när det är vatten i maskinen, kommer det ut vatten då?
Starta en tömning, kommer det ut då?

Hade liknande problem med våran Bauknecht tvättmaskin. Efter att ha kollat pump alla in och utslangar vilket inte löste problemet hittade jag en liten plasthållare som var igentäppt av skit, efter rengöring löstes alla problem.
På vår maskin satt den på framsidan under trumman, fick ta loss hela frontpanelen för att komma åt den.
Bifogar bild på behållaren.

• WP_20140713_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
nr10mp skrev:
Hade liknande problem med våran Bauknecht tvättmaskin. Efter att ha kollat pump alla in och utslangar vilket inte löste problemet hittade jag en liten plasthållare som var igentäppt av skit, efter rengöring löstes alla problem.
På vår maskin satt den på framsidan under trumman, fick ta loss hela frontpanelen för att komma åt den.
Bifogar bild på behållaren.
Tack! Jag får leta efter den. Återkommer med resultat.

P
Nyfikna Sanna skrev:
Tack! Jag får leta efter den. Återkommer med resultat.

20140809_120649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej den var ren. Andra idéer?

P
electroluxaren skrev:
Nej nej
Slangen skall inte mynna under vattenytan!!!
Prova att lägga ner slangen på golvet när det är vatten i maskinen, kommer det ut vatten då?
Starta en tömning, kommer det ut då?
Ja det kommer ut vatten. Men är väldigt nyckfull. Om jag öppnar nålen efter varje tvätt och släpper ut vatten den vägen verkar nästa tvätt fungera men om jag inte gör det så stannar nästa tvätt.....

P
Då tror jag att det är själva pumpen, jag skulle byta pump.

Plastbehållaren är en nivåkammare som används till att få rätt mängd vatten i trumman.
Kan bli verkligen äcklig om man tvättar i 40C och i synnerhet med flytande tvättmedel.

Jag vill inte vara dum, men har du tänkt på att kontakta whirlpools support, telefon supporten är gratis, och de har säkert tips till dig kring hur du rengör den med citronsyra, jag gjorde det på min gamla maskin, den är minst 87 år och fungerar fortfarande. så ring dom på måndag på 0771-751570 och är den köpt på Ikea så har ni väl fortfarande garanti, har för mig de ger 5 år, kan ha fel dock. :)

P
Erik_1972 skrev:
Jag vill inte vara dum, men har du tänkt på att kontakta whirlpools support, telefon supporten är gratis, och de har säkert tips till dig kring hur du rengör den med citronsyra, jag gjorde det på min gamla maskin, den är minst 87 år och fungerar fortfarande. så ring dom på måndag på 0771-751570 och är den köpt på Ikea så har ni väl fortfarande garanti, har för mig de ger 5 år, kan ha fel dock. :)
Hej. Jag googlade på deras sida och det enda jag fick fram var rensa nålfällan. Bra idé med att ringa dem :-) visste inte att dem hade det. Det ska jag absolut göra på måndag. Köpt på Elgiganten tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.