31 339 läst ·
13 svar
31k läst
13 svar
Frysen inte tillräckligt kall
Har en Bosch (KAN58A40) Side-by-side kyl/frys där frysen inte blir tillräckligt kall längre.
Temperaturen håller sig runt -6 grader, men om jag trycker in infrysningsknappen så blir frysen kallare än -20 grader...
Vad jag kan se så har frysen en temperatursensor och ingen mekanisk termostat så jag misstänker att det är fel på sensorn eller elektroniken.
Ska ringa en reparatör imorgon, men tänkte att det var någon här som kunde ge några tips om vad som kan vara fel.
Temperaturen håller sig runt -6 grader, men om jag trycker in infrysningsknappen så blir frysen kallare än -20 grader...
Vad jag kan se så har frysen en temperatursensor och ingen mekanisk termostat så jag misstänker att det är fel på sensorn eller elektroniken.
Ska ringa en reparatör imorgon, men tänkte att det var någon här som kunde ge några tips om vad som kan vara fel.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har med samma problem, och samma skåp fast ett Siemens, blir inte riktigt kallt, misstänker med att fläkten är boven. För visst är det så att fläkten ska gå hela tiden? När man "lurar" dörren att vara stäng så kan man se att fläkten rycket till, men inte mer än så.
Eller är det någon annan elektronik som bråkar tro?
Eller är det någon annan elektronik som bråkar tro?
Vi har ett elektrohelios som ska vara självavfrostande. Där fryser fläkten fast över tid. Då får vi samma symptom. Avhjälps med avfrostning... (?!) och så funkar det något halvår eller år igen.
Nån slags designfel kan man tycka. Visserligen Ingen is i skåpet, men man måste ändå frosta av. Kasst enligt min enkla mening.
Nån slags designfel kan man tycka. Visserligen Ingen is i skåpet, men man måste ändå frosta av. Kasst enligt min enkla mening.
Ja den "självavfrostande" frysen måste man oftast avfrosta. Frosten hamnar inte i själva utrymmet utan den samlas på ett annat ställe. Har för vana att frosta av varje vinter. Det är ju ändå kallt ute so man kan förvara maten ute så länge.
Så var det på våran Cylinda och mina föräldrars Bosch
Så var det på våran Cylinda och mina föräldrars Bosch
Redigerat:
Stämmer inte som någon generell sanning. Hade en frys från Miele, den frostades aldrig av på de åtta år vi hade den.evojenza skrev:
Där vi bor nu har vi en Side-by-side som gått i 1,5 år utan problem. Innan vi köpte huset hade det gått sju problemfria år.
Våran är aldrig avfrostad förens nu då fläkten börjat bråka, och vi har haft den i snart 8år. Så att avfrosta en självavfrostande frys en gång per år låter konstigt.evojenza skrev:
Det var den förklaringen jag fick från Cylinda när bakstycket inne i frysen började bågna pga isen bakom. Då sa dom att man "bör" avfrosta den en gång om året. Och det funkade. Den höll kylan bättre. Dock tycker jag det är lite falsk marknadsföring.
Det där är ett Cylinda-problem... De har inte de vassaste skåpen på marknaden.evojenza skrev:
Fläkten är nu bytt, allt verkar att funka som det ska igen 👍MB77 skrev:Har med samma problem, och samma skåp fast ett Siemens, blir inte riktigt kallt, misstänker med att fläkten är boven. För visst är det så att fläkten ska gå hela tiden? När man "lurar" dörren att vara stäng så kan man se att fläkten rycket till, men inte mer än så.
Eller är det någon annan elektronik som bråkar tro?
Case closed!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden