Hej!

Vi har en Bosch s2r1b (bänkdiskmaskin) som har börjat bete sig lite märkligt.
Den har program mellan 1-5. Vanligtvis kör vi program 3. När den jobbar går den då från program 3 oh igenom alla steg 3-4-5 tilll slut då.

Av någon anledning så stannar den halvvägs mellan 3 och 4 nu. Om vi knuffar vidare ratten till 4 så fortsätter den och kör igenom allt.

Den startar alltså helt ok men fastnar.
Kör jag tex program 5 så är det inga problem.

Har öppnat och kikat inne i den, hittade bara ett form av filter som gick att komma åt i botten som jag tog ut och skäjde rent, även om det knappast var smutsigt.

Så vitt jag märker tar den både in vatten och tömmer det.

Någon som har förslag på vad problemet kan vara?

//Micke
 
Göran.W
Troligen värmer den inte vattnet och får ingen inpuls att gå vidare
 
hmm.. ok..
vad innebär det då? något man kan in o pilla på själv?
 
Hej!

nu har vi grävt i maskinn och mätt motståndet över själva värmar-delen som verkar vara helt som den ska.
Någon som har någon tanke vad det annars kan vara?

har kikat på denna video som visar våran maskin:
http://www.youtube.com/watch?v=JBBg5szgUCM

men, nu börjar vi få slut på ideer vad vi kan kolla själva. Programmet går alltså inte framåt...
 
P
när den stannat är det något vatten i maskinen?
är detta vatten i så fall varmt?
täcker vattnet silen?

har du hittat termostaten och överhettningsskyddet? vilka bör finnas om du följer ledningarna från elementet.

om svaren på ovanstående frågor är ja
kan det vara programverket.
är maskinen kopplad på varmvatten?
 
Hej,
Förlåt att jag väcker liv i en väldigt gammal tråd.

Jag har en likadan diskmaskin som jag fått ärva av min bror.
Kopplade in min för några dagar sedan och körde igång ett program men märker att sen inte tömmer vattnet den tar in.

Jag har testat flera gånger och kontrollerat alla slangar och rör till och från diskmaskinen.
Diskmaskinen blir rejält vattenfylld.

Vet ni vad som kan vara fel med den om den inte kastar / tömmer sig på vatten?
 
Hej!

Försöker minnas vilken del det var som strulade för mig. Tror dock om jag minns rätt att det var intaget av vatten som var strulet, men det i själva ingången, sitter ett litet filter som gjorde jag var tvungen att skruva lite på för att den täppte till annars. Skruver man ut den för långt dock så blri det för mycket vatten, vilket märktes när det började läcka ut lite längs främre kanten...

Det låter ju som du har något problem med utloppet helt enkelt. Anar att du redan gjrot det men har du rensat filtret i botten på maskinen?
 
Tack så mycket för svaret Stegalos!
Det här filtret vid inloppet har jag inte tänkt på. Ska ta en titt om det kan finnas något liknande även vid utloppet. Har för mig det inte gjorde det.

Yes - filtret i botten inne i maskinen har jag rengjort och felsökt så långt mina fingrar kan räcka så det inte var stopp där men utan positiva resultat :(

Jag vet ju inte exakt hur mekanismen ser ut om man skruva bort plåtkåpan men kan det vara så att det sitter en vattenpump som ska pumpa ut smutsvatten som kanske är trasig?
 
Alltså, jag kan ingenting om diskmaskiner... ;)
Det jag gjorde var o skriva här, googla lite o till slut skruva av kåpan. Där sitter det till höger diverse pump mm, blåste rent dessa. Var relativt enkelt att få av kåpan o följa de olika funktionerna logiskt så jag skulle nog bara skruva av o kika om det ser ut att samlats skräp eller vara stopp någonstans.

Har haft två likadana då den första gick sönder o gick inte att fixa o jag hitta en beggad för en femhundring på blocket... Så inte den största utgiften med en "ny" om problemet består...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.