Vitvaror
yonna: Det blev en kofot som löste tvättproblemet. Luckhandtaget spack. Ny maskin installeras kl 12 imorgon.
Anonymiserad 137805: Om inte benet på relät är dåligt /borta så räcker det att löda om
Nixon90: Kollar man energiförbrukning generellt på de vanligaste skåpen så är det +- 20kwh/år. (426kwh för kyl och frys separat, 420kwh för 2st kyl/frys) Alltså inga större skillnader, men som sagt så blir ju dörrlisterna sämre med tiden.. Dock ser jag fördelar med 2st kyl/frys. Man blir mycket mer driftsäker, nu för tiden kan man räkna med att man råkar ut för ett driftstopp eller
Landelius: Drog en tejp runt skarven på nedre spolvingen, ljudet blev annorlunda - det pulserande ljudet som även hörs på filmen i inlägget ovan försvann.... och diskmaskinen slutade läcka!!!
thomasx: Låter som glappkontakt, kolla kontaktdonen till displayen.
sune73: Jag skulle nog väntat med att plocka bort vatten & avlopp till den gamla maskinen till du har en ny hemma och ska byta. Annars finns en del risker innan den nya maskinen anslutits. Det svarta vredet är för att stänga av vattnet till diskmaskinen. Klumpen på vattenslang tillhör diskmaskinen.
A-Man_08: Ta bort vita sockeln så blir den lättare att sticka in, den har inte lossnar utan bara glidit ut.
klypert: Nu var det ett tag sedan jag jobba med vitvaror, men mig vetligen finns det inte, och dubbelugn känns lite som det dött ut överlag tyvärr. Du har ingen möjlighet att ha en spis med singelugn och en kombomicro med ugnsfunktion? /RF
pli70: Till slut spelade in ljudet och skickade till Bosch, då rekommenderade de att en tekniker skulle titta på det. Efter service besöket låter maskinen betydligt bättre vid torkprogrammet, men tyst är den inte. Jag var själv inte hemma när servicen utfördes men vad jag förstod fanns det något som satt löst i maskinen. Ljudnivån vid torkning är nu mer i samma/ snarlik nivå som
Anonymiserad 137805: Läckstop verkar funka men man får väl se om några år...
hscn: Har en cremefärgad Smeg retrokyl sedan åtta år. Inga som helst bekymmer med funktionen hittills. Väldigt bra kvalitet på den cremefärgde plasten i dörren, ser fortfarande ut som ny. Har också integrerad diskmaskin i samma serie inköpt samtidigt. Tyst och diskar väldigt bra, inga som helst funktionsstörningar hittills. Dock är överkorgen vek i infästning, känns lite ranglig,
Marcussjogren: [citat] Om inte jag minns fel - så är deras trummor kapslade, dvs man byter inte lager utan man byter hela trumman. Men det är klart det går med lite våld också :D
Grief: När alla deras skåp snart görs i Ungern lär trådar som dessa öka exponentiellt. Över 10 år med produktion och fortfarande otroligt låg kvalitet.
ion: Beroende av typ och säkring, så 30-50 bar är inte konstigt. Den pumpar inte så mycket volym per varv så det blir att vänta på bollen. Normalt följer oljan med köldmedian runt i systemet, betyder alltså att du får olja i luften, nyare = esterolja, det vill man inte ha kontakt med, och som lök på laxen, oljan kommer att ta slut i kompressorn som havererar. Köp en liten 12voltare
NetNut: Tackar för infon. Okej, då är det nånting mer som strular, har testat med att avbryta program med reset vilket funkar utmärkt, men när jag sedan startar igen så istället för att avloppspumpen går igång (Den brukar gå igång direkt vid start) så tänker den en 5-10 sekunder innan samma felkod dyker upp - Startlysdioden blinkar och programavslutsdioden blinkar tre gånger. Blir med
DFYD123: Vet ej vilket varumärke du har men den ska förmodligen kalibreras, kalibreringsskruven sitter oftast innanför vreden, ibland måste man dra bort vredet så brukar en liten skruv uppenbara sig innanför. Kan vara svår att se
DFYD123: [citat] Fungerar inte ett kylskåp som så att man leder bort värmen för att det ska bli kallt??? Kan man då inte leda bort värmen så blir det ju inte kallt... Kylskåp ska alltid ha ventilation likaså en hel del ugnar och mikros
mikewse: Ah tack, då ska jag dubbelkolla detta!
mikewse: För den som undrar hur det gick kan jag rapportera att torktumlaren kör utan minsta gnissel och det är nu två år efter operationen :-)
Anonymiserad 137805: Jo vi upplysta och intelligenta människor håller med dig, med det går stick i stäv mot EU. Så frågan är om man tycker om EU till en så milda grad att man byter alla vitvaror varje gång det kommer ut en energisnålare variant?
TorpAnders: Hur har det gått, håller den nya hällen och vet du vad som är skillnaden i så fall? Vår IH 365 visar idag felkod E4 efter ca 7 års tjänst, kanske är det bra med dagens mått:confused:
Pin: Din vinkyl har en ljudnivå på 40 dB (A), det är inte så otroligt mycket, ungefär som de flesta bättre kylar eller frysar - de minst bullrande kylar/frysar ligger på runt 38 - 39 dB(A). Det kanske är något irriterande ljud ellerferkvens däremot som stör mer. Jag har själv ljudisolerat bakom min kyl och frys med dämpmator från biltema. Anledningen var att minska buller till
DIY_freak: Två gångjärn kostar väl en bit under tusenlappen. Luckan låter dyrt... Det där måste ju kunna gå på din försäkring (allriskmoment eller hushållsmaskiner). Bara tre år gammal, så t.ex. Folksam gör inget åldersavdrag alls (om jag uppfattar deras villkor rätt), så reparation eller ny maskin för självrisken (1500 eller 750 på Folksam).
Snigla: [citat] Det är därför man måste komma åt grejerna i botten ju! :D Angående julakassar, bra tips :thumbup:.. funderade på sådana också men visste inte riktigt om ytan klarade av frysen.. (därför jag föreslog tygkassar - typ samma modell som jula fast mjukare tyg så att säga). Men då vet jag att julas klarar av frysen (behöver ju liksom inte hålla så länge jag lever, bara att man
yonna: Tack, electrolucaren, precis vad jag är ute efter. Vettiga priser också. Jag förväntade mig tyckanden härinne :) men ibland finns det en önskan att få fram en lockande totaleffekt ... under dessa tio år har jag irriterat mig på att tvättpelaren är vit när resten av rummets väggar är svart. Inte ens i duschhörnan har det svarta kaklet varit svårbehandlat. Och det där med små
Anonymiserad 137805: styrelektroniken sköter bara fläkt och visar temp termostaten sköter kylan
nikasp: Tackar för tipsen, uppskattat! Fick hastbygga en grind ikväll så inte lillflickan ska ramla av trädäcket (akuten i annat ärende i torsdags...) så jag har inte hunnit googla. Sålde in idéen att köpa nytt paket TM och tumlare då de gamla lever om som helsike och ligger vägg i vägg med lillans rum. Kommer nog ny tråd om "vilket TM- och tumlarpaket för 12-15000 kr max" snart :)
BirgitS: Eftersom torktumlaren är mindre än 3 år gammal ska du ju reklamera den.