Vår tio år gamla Cylinda dog för ett par veckor sedan. Införskaffade då en ny Bosch-maskin. Kommer här att ge ett eller två + i de olika grenarna. (Och kanske något -.)

Utseende:
Cylindan var vit och hade lite knappar och röd lcd-display på en något välvd del av luckan. Boschen är mer minimalistisk och i plåt. För att se knappar eller display måste luckan öppnas några centimeter. Däremot har den ett rött ljus ner på golvet då programmet pågår.. Oavgjort.

Lucka:
Cylindan var lättöppnad och välbalanserad. Lampan i maskinen tändes då luckan var öppen, men släckt då luckan endast lite på glänt. Boschen är trögöppnad och obalanserad, går inte att lämna i valfritt läge. Lampan tänds då maskinen är "igång" och luckan är öppen, även aningens på glänt. Dock stänger maskinen av sig då programmet är slut, så då blir det mörkt i maskinen då man ska ta ut disk. Med maskinen på så piper maskinen vid varje luckstängning - ytterst enerverade. ++ till Cylinda, -1 till Bosch.

Inredning:
Cylinda hade fantastisk överkorg och riktigt bra nedervåning. Bestickskorg utan separata fack dock. Ändå dubbla + i betyg. Bosch har förvirrad överkorg som är svår att fylla, men rätt bra underkorg. Dessutom bestickslåda längst upp - den gillar jag (fast var ska osthyvlarna diskas?). Plus/minus noll därmed.

Diskmaskinsfack etc:
Cylindan hade lite knepiga lock för diskmedel och spolglans. Bosch är bättre där, ett +.

Ljudnivå:
Cylindan var tyst, men Boschen påstods vara tystare. Är dock verkligen inte så. Emellanåt låter det som att det sitter en liten plåtslagare inuti den. Måste stänga dörren till köket numera. Två + till Cylinda, ett - till Bosch.

Diskresultat:
Cylindan får godkännt men inte mer. Boschen får toppbetyg, dubbla +.

Sköljning:
Cylindan får godkännt men inte mer. Boschen får toppbetyg, dubbla +.

Torkning:
Cylindan får godkännt men inte mer. Boschen får lite bättre, ett +. (Dock inte så bra på plast som de påstår...)

Slutresultat:
Cylinda 6+
Bosch 4+

Redigerat:
varför dog cylindan????

För några år sedan läckte den vatten ner i bottentråget. Då lät vi laga den.

Sedan slutade spolglansen fungera, så då körde vi med diskmedelstabletter i (med spolglans integrerat).

För någon månad sedan gick diskmedelsluckan sönder.

Och för ett par veckor sedan började den läcka vatten ner i bottentråget igen. Det var dödsdomen.

Märkligt hur maskiner tillverkas för att gå sönder innan deras livstid är ute...

Det som borde avgöra är deras prestanda i diskresultat...därefter vattenförbrukning...sedan energi...ergonomi..ekonomi

Tråkigt om Boschen låter mer ....

Dax att uppfinna autodoserande diskmaskiner för att skydda naturen och minska användningen av förpackningar av disktabletter etc...

P
Bosch är bra diskmaskiner dvs de som görs i Tyskland de specar 42dba.
De boschar som görs i polen Spanien o kina låter mer upp till 47dba.
Sen får ju framtiden utvisa om de håller lika länge som cylindan...

electroluxaren skrev:
Bosch är bra diskmaskiner dvs de som görs i Tyskland de specar 42dba.
Den som vi köpte påstås ha 42 db. Mycket påfrestande decibell emellanåt...

Vår Bosch super silence är väldigt tyst dock har den seolit torkning och det ger ifrån sig en viss lukt eller så är det gummit i listen som ger ifrån sig detta.

Av någon outgrundlig anledning har luckan börjat haka i sockeln då man öppnar/stänger. Efter några gånger så är sockelplåten deformerad. Så nu måsta man ligga på golvet och trycka in plåten med ena handen medan man sköter luckan med andra handen. Inte helt användarvänligt.

P
Socklen skall ju klippas till så att den inte blir för hög.

BigR
Cylinda, Bosch? Vad är det för modeller du jämför?

jarlh skrev:
Av någon outgrundlig anledning har luckan börjat haka i sockeln då man öppnar/stänger. Efter några gånger så är sockelplåten deformerad. Så nu måsta man ligga på golvet och trycka in plåten med ena handen medan man sköter luckan med andra handen. Inte helt användarvänligt.
Tröttsamt med maskiner/tillverkare som utelämnar info i leveranser som anpassning av socklar

Vår Cylinda DM 310 ("Svensktillverkad") fungerar oklanderligt efter 6 år.
Den var, vad jag minns, Cylindas billigaste när vi köpte vitvaror.

Och jag håller med om att inredningen är mycket bra.
Bestick-korg i övervåningen verkar ju knas. Det finns mycket som är längre än osthyvlar, t.ex. stekspadar och vispar.
Och ja, vår Cylinda är tillräckligt tyst. Vi har helt öppet mellan kök, matplats och vardagsrum, och störs inte alls av diskljudet.

Men beträffande den obalanserade luckan på din Bosch tror jag att det kan vara en fråga om justering:
Fjäderfästena i luckans gångjärn är justerbara och kan behöva skruvas på lite grand.
Vår maskin fungerade likadant, och en servicekille skulle komma ut och justera. Men jag gjorde det själv, vill minnas att det räckte att dra ut maskinen en decimeter och vrida lite med minsta skiftnyckeln.

Det enda som egentligen stör mig med diskprocessen är alla temuggar och burkar med hög kant i botten, som gör att sköljvattnet inte rinner ut. Kvalitetsporslin har tre "rillor" så vattnet rinner av.
nu får vi när sista sköljningen är klar öppna maskinen och välta omkull en massa muggar och skålar för att de skall torka ordentligt.

PS
Sorry för lång harang på årets första dag. Lite sömnproblem vissa morgnar :p

byggarätt skrev:
Tröttsamt med maskiner/tillverkare som utelämnar info i leveranser som anpassning av socklar
Övertygad om att den informationen finns att hitta på tillverkarens hemsida...

KnockOnWood skrev:
Vår Cylinda DM 310 ("Svensktillverkad") fungerar oklanderligt efter 6 år.
Den var, vad jag minns, Cylindas billigaste när vi köpte vitvaror.

Och jag håller med om att inredningen är mycket bra.
Bestick-korg i övervåningen verkar ju knas. Det finns mycket som är längre än osthyvlar, t.ex. stekspadar och vispar.
Och ja, vår Cylinda är tillräckligt tyst. Vi har helt öppet mellan kök, matplats och vardagsrum, och störs inte alls av diskljudet.

Men beträffande den obalanserade luckan på din Bosch tror jag att det kan vara en fråga om justering:
Fjäderfästena i luckans gångjärn är justerbara och kan behöva skruvas på lite grand.
Vår maskin fungerade likadant, och en servicekille skulle komma ut och justera. Men jag gjorde det själv, vill minnas att det räckte att dra ut maskinen en decimeter och vrida lite med minsta skiftnyckeln.

Det enda som egentligen stör mig med diskprocessen är alla temuggar och burkar med hög kant i botten, som gör att sköljvattnet inte rinner ut. Kvalitetsporslin har tre "rillor" så vattnet rinner av.
nu får vi när sista sköljningen är klar öppna maskinen och välta omkull en massa muggar och skålar för att de skall torka ordentligt.

PS
Sorry för lång harang på årets första dag. Lite sömnproblem vissa morgnar :p
Har utdragbar överkorg i bocshen och det fungerar otroligt bra var skeptisk i början men nu tycker jag det är bättre och vill inte byta tillbaka, vispar å soppslevar går i utan problem den utrdragbara korgen är djupare i mitten än i kanterna.det går att köpa en traditionell korg och sätta dit om man vill.

Har själv bytt en Elektro Helios från 2005 till en Bosch SMU51M12SK (testvinnare hos Råd och Rön).

Elektro Heliosen bytte jag först alla korghjul på då de som satt på vittrat sönder så vagnen var svår att dra ut. Givetvis inte från electrolux webshop utan från konkurrerande sajter som sålde för mindre än halva priset (!). Därefter började avloppsslangen läcka, fick bli en ny slang och till att montera själv. Kostade ett par kvällar men besparade mig säkert en tusenlapp jämfört med att ta hem reparatör. Därefter slutade värmepaketet fungera och då föll dödsdomen. Ville hålla den i liv till köksrenovering om ett par tre år men nu gick det inte längre..

Boschen då? Ett fynd för 3900kr. Fantastiskt tyst, hörs knappt på övervåningen på natten. Zeolit torkningen fungerar på riktigt, har inte längre en massa vatten uppe på glas och bunkar. Diskar rent och drar lite vatten och el. 4,5 stjärnor av 5 möjliga. Sista halvan går bort för att disken tar 3h 15min på ekonomiprogrammet och för att knivlådan är lite för låg / inte håller knivarna på plats så bra...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.