3 602 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Byta lucksensor på Bosch Kondenstumlare
Har en två år gammal Bosch WTY88880SN torktumlare där jag ikväll listat ut att lucksensorn har gått sönder. Jag plockade av överdelen och lite annat när jag felsökte och till slut lyckades jag komma åt kontakten till sensorn men inte själva mikrobrytaren som sitter skruvad och inklämd från alla håll, så just nu har jag bara kopplat förbi sensorn så att tumlaren går att använda.
Det jag inte riktigt lyckades lista ut är hur man ska komma åt att ta byta själva brytaren? Det verkar inte som att det går att lyfta bort fronten då den är nitad ihop med sidorna. Det går inte heller att komma åt den uppifrån... Kan man lyfta ut hela tumlardelen via baksidan, eller hur gör proffsen för att komma åt sensorn utan att riva ner eländet i atomer?
Det jag inte riktigt lyckades lista ut är hur man ska komma åt att ta byta själva brytaren? Det verkar inte som att det går att lyfta bort fronten då den är nitad ihop med sidorna. Det går inte heller att komma åt den uppifrån... Kan man lyfta ut hela tumlardelen via baksidan, eller hur gör proffsen för att komma åt sensorn utan att riva ner eländet i atomer?
På de flesta Bosch modeller kan man plocka sidoplåtarna. Topplocket bort först sen panelen för bakom den sitter en Torx20 som håller vänstra plåten. Sen några t20 och t15 på baksidan, sen sitter det en torx under maskinen också, som håller sidoplåten. Ungefär mitt på sidoplåten så att säga. Sen kan man lyfta sidan någon cm rakt upp och så släpper den ur nitarna som sitter i fronten. Då kommer man åt att byta luckbrytaren.
Har samma fel på min. Sensorn är nu förbikopplad i väntan på en ny. MEN från bosch var jag tvungen att köpa en "låssats" för 450kr. Fick du tag på bara själva brytaren/Sensorn någonstans?
Är ju bara en simpel microbrytare
Är ju bara en simpel microbrytare
Klicka här för att svara