Vår 10 år gamla Bosch luktar bränt kretskort. Det kommer från manöverenheten. Jag har sett att man kan köpa ny sådan för ca 700 kr. Men 10 år är 10 år, så kikar efter en ny.Jag har tydligen kommit till en tidpunkt då prylarna börjar lägga av, ca 10 år gamla.
Så då är frågan, vilken är bäst till en rimlig kostnad.
BOSCH SMU51M12SK Diskmaskin 60 cm, säger RR-testet är bäst. Men så står det att bedömningen är gjord efter ett program som går i 195 min. jag har tyckt att vår gamle är långsam med sina 130 min. Vår ännu äldre Husqvarna var klar på 1 timma, och det var rent.
Vad handlar det om? Ödsla vatten och spara el, eller tvärtom?
Jag hade blåst av en full maskin på 5 min med högtryckstvätt och hetvatten.
Jag har sett det finns många erfarenheter här om diskmaskiner, så skriv av er om vad ni tycker.
Diskar rent?
Lång eller kort tid?
Tillförlitlighet, inga reparationer, ens på garantin?
Eller andra synpunkter.
Så då är frågan, vilken är bäst till en rimlig kostnad.
BOSCH SMU51M12SK Diskmaskin 60 cm, säger RR-testet är bäst. Men så står det att bedömningen är gjord efter ett program som går i 195 min. jag har tyckt att vår gamle är långsam med sina 130 min. Vår ännu äldre Husqvarna var klar på 1 timma, och det var rent.
Jag hade blåst av en full maskin på 5 min med högtryckstvätt och hetvatten.
Jag har sett det finns många erfarenheter här om diskmaskiner, så skriv av er om vad ni tycker.
Diskar rent?
Lång eller kort tid?
Tillförlitlighet, inga reparationer, ens på garantin?
Eller andra synpunkter.
Har kört Bosch i många år, säkert 4-5 diskmaskiner i olika hus/lägenheter, och tycker de generellt är väldigt bra.
Nu till nya husbygget köpte vi Miele och jag tycker den är både ännu tystare, mycket smidigare/flexiblare att fylla med disk och dessutom diskar den betydligt renare. Det senare förvånade mig mycket då jag inte tyckte att vår 2 år gamla Bosch i gamla huset diskade dåligt, men så känns det nu efter en månad med Miele.
Nu till nya husbygget köpte vi Miele och jag tycker den är både ännu tystare, mycket smidigare/flexiblare att fylla med disk och dessutom diskar den betydligt renare. Det senare förvånade mig mycket då jag inte tyckte att vår 2 år gamla Bosch i gamla huset diskade dåligt, men så känns det nu efter en månad med Miele.
Har själv haft ett antal olika.
Alla Husqvarna, E-lux och Cylinda jag har haft har gått sönder efter ca 10år.
Boschen flyttade jag ifrån.
Senare år har jag enbart haft billigare Miele (typ 5000kr) med bestickhylla utan några problem alls.
Miele är i en helt annan nivå och diskar alltid riktigt bra trots länge sedan rengöring av filter.
Detta är min erfarenhet.
Sedan tycker jag E-lux / Husqvarna är bra när det gäller reservdelar.
Alla Husqvarna, E-lux och Cylinda jag har haft har gått sönder efter ca 10år.
Boschen flyttade jag ifrån.
Senare år har jag enbart haft billigare Miele (typ 5000kr) med bestickhylla utan några problem alls.
Miele är i en helt annan nivå och diskar alltid riktigt bra trots länge sedan rengöring av filter.
Detta är min erfarenhet.
Sedan tycker jag E-lux / Husqvarna är bra när det gäller reservdelar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Diskmaskiner idag ska spara vatten och el, och då tar det lång tid i stället. Eftersom diskmaskiner i tester för ett antal år sen fick mycket klagomål på att disken inte var torr när programmet var klart så har torktiden som ingår i programmet förlängts så disken är torrare numera, skulle tro att vår senaste har en torktid kring 1,5 timme om man ska gå på att den då är helt tyst. Sen finns det ju ett halvtimmes program också, men det fungerar bara på lättdiskat och ingen torkning ingår.ion skrev:BOSCH SMU51M12SK Diskmaskin 60 cm, säger RR-testet är bäst. Men så står det att bedömningen är gjord efter ett program som går i 195 min. jag har tyckt att vår gamle är långsam med sina 130 min. Vår ännu äldre Husqvarna var klar på 1 timma, och det var rent.
Köp en diskmaskin med 5 års garanti så slipper du betala i alla fall om det blir en som krånglar.
Hade tidigare en bosch från 06 den höll i 8år men den var riktigt bra.
Den hade ett program på 30min. Visst ingen torkning men det men hett så det.blev.rent.
Tyckte det var konsrigt då det stog 38 grader program på knappen
Nu har vi en asko det var en 12000kr maskin vi fick för 5000 (demo ex)
Många olika program och snabb program.
Använder mest det som diskar i 85-95grader och tar ca 50min rent blir det och disinfierat
Den hade ett program på 30min. Visst ingen torkning men det men hett så det.blev.rent.
Använder mest det som diskar i 85-95grader och tar ca 50min rent blir det och disinfierat
Lustigt att du nämner det där om Boschen. Jag öppnade min och hittade felet, tror jag, såvida det inte var ett symtom.TheGame skrev:Hade tidigare en bosch från 06 den höll i 8år men den var riktigt bra.
Använder mest det som diskar i 85-95grader och tar ca 50min rent blir det och disinfierat![]()
Jag provkörde och valde då 35 grader, har inte haft en tanke på att det kunde påverka tiden, men det tog 35 minuter.
Dock upplevde jag temp som betydligt högre än 35 grader när jag öppnade den.
Hursomhelst verkar det inte längre vara högaktuellt med byte, för tidigt att säga än. Men aktuellt är det fortfarande så jag tar tacksamt emot så mycken info som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat din maskin på
https://dishcareaction.com/sv-se
Om det är en maskin som är berörd får du det fixat gratis
https://dishcareaction.com/sv-se
Om det är en maskin som är berörd får du det fixat gratis
Det hade jag ingen aning om.:wow: Men nr står inte där det anges att de ska stå, har bara ett som står på kvittot, kanske står de nån annan stans. Dock är maskinen köpt 05 och liknar inte den på bilden. Lägger man sen till att det gäller ett begränsat antal, så är det nog kört med att få det gratis. Gissar att överhettningen avsåg värmare. Lödningen har jag fixat och det ser ljust ut än så länge. Lite jummen blir elektroniken men det är kanske normalt.torbeno skrev:
Men tack i alla fall.
Klicka här för att svara