Vitvaror
tombe691: Har nu testat en hel del efter alla tips här, kört 90 grader, ättika, extra sköljning, mindre sköljmedel och så vidare och måste nog säga att jag upplever en positiv förbättring!
karlax: Termostaten installerad, verkar fungera. Bytte dessutom locket till smörfacket som jag lyckats förstöra. Så nu är kyl/frysen (nästan) i ursprungskick igen.
Björn_R: Ja, felet verkar vara åtgärdat. Tvätten blev både ren och centrifugerad. Inte illa.
Johan Gunverth: Kan notera att alla jag känner med kombispis/häll, har ångrat sitt val av "både och". Samtliga utom en skulle ha valt helgas, utom en som hellre skulle ha valt helinduktion. Bara en reflektion.
Avemo: Som jag tolkar schemat är det ett relä inblandat. Motorns normala lindning är kopplad i serie med reläspolen till nollan. Reläkontakten kopplar in startlindningen när den drar. När motorn står still drar den mycket ström och reläet drar så att startlindningen kopplas in. När motorn varvar upp så minskar strömmen och reläet släpper. PTC-motståndet ligger i serie med fasen och
Liteavvarje: [citat] Nej det ska vara 3 pinnar och ett flat stift på den nya , då är det ren 400V som du har och inte 230 V , så köp inte något annat än en ren 400V , om du funderar på att skaffa en häll eller induktionsmodell , behöver du nog ta hem en elektriker eller en annan som kan mäta upp om en nolla finns i uttaget ,( ett måste med noll om du väljer annat än ren 400V )
Segge: Inte vad jag kan se. Använde salt någon enstaka gång i början innan jag insåg att det inte behövdes. [bild] [bild]
DFYD123: Ilve HPI90 är förvisso 90cm men har en hel hockeysarg runt sig
Anonymiserad 137805: Ja har du vänt upp och ned på ett kompressorskåp så har du skaffat dig problem utöver ursprungsfelet
brandklipparen: Jag bytte ut kabelskon och lödde kopplingen. Har kört micron några gånger den funkar bra nu. Tack för alla inputs
nicke_ask: När jag ser på skissen så undrar jag om det ens går att få tag på bara yttre glaset. jämför jag med det jag skruvade isär så ser pos 884 ut att vara både inre och yttre glaset som är limmat ihop färdigt. Sen i denna lucka finns ett tredje mittenglas som går att ta loss som jag tror är pos 40. bara tråkigt om det nu inte går att få tag på ett yttre glas enbart.... måste
Anonymiserad 137805: Beror på hur hög skorsten du har Mät högst upp Där räcker 80C
Anonymiserad 137805: [citat] det är inte slangen som det blir skit i utan nivåkammaren i brunnen därför är varmvatten överlägset att få denna ren med
Thomas_Blekinge: Blodbad i köket kan bli ohygieniskt, jag tänker mest på fågelsaft. Jag vet för övrigt hur man kan använda alla slag kastruller på induktion: man lägger en rund järnskiva i botten, den blir fin och varm.
DFYD123: Tror det krävs variohinge vid 80cm lucka. Kolla sprängskisser på Siemens hemsida vilka mått på lucka dom klarar...
Tallguy196: Slutet gott, allting gott... Skåpet hade skjutit både kompressor och kretskort, så den stackars teknikern hade att göra... Tydligen var det ett "känt fel" att kompressorn dog. Sedan hade de hade tappat 4 man på nolltid och det kom inte in några nya... så de kvarvarande har att bita i.
WIP: Bakgrund: Jag har tvättat min kudde för ett halvår sedan och det blev bra med tvätten och tumling med tennisbollar efter detta. Igår så slängde jag in kudden i min ett år gamla Bosch 8 kilosmaskin och satte den på "kort tvätt 60 grader". När programmet hade avslutats så tog jag ut en kudde som vägde 4 kilo och som var svullen till max. Centifugen hade inte fungerat och jag funderade
Anonymiserad 137805: Måste vara naturlig svamp billiga plagiat är hårda vid fel tillfälle...
torbeno: Om du skriver in fullständiga modellnr på Bosch hemsida kan du få fram sprängskisser med reservdelar. Denna modell har ev bara en simpel gammal termostat, utan kretskort. Visst är detta en helintegrerad modell med träluckor?
Anonymiserad 137805: Bedömt... spänning på respektive "E" fläktmotor på S1 S2 värmeelement S3 S4
TheGame: Använder finnish pulver mest ekonomiskt efter typ ica basic som vi använde först. Men frun var inte nöjd med resultatet alltid med ica basic men finnish blir alltid bra. På diskmaskinen står det också Asko rekomenderar finnish men det kanske dom fått betalt för att skriva :) Ingen salt, diskmaskinen har ingen behållare.för salt.
johnologi: Har nu hittat givaren, efter letande på sprängskiss fick jag ett nummer som jag sedan via en samsung-sida kunde tyda till ett produktnummer på själva givaren... Visade sig att jag hade liiiite tur iallafall och det är samma typ av sensor som finns i deras tvättmaskin osv.. Så nu har jag hittat en sådan 350:- och hemma inom 3 dagar så nu är det bara till att hålla tummarna att det är
Fairlane: Eftersom jag gillar att följa upp mina inlägg (även om jag ibland glömmer) så löste jag problemet på ett enkelt sätt, nämligen genom att köpa en ny maskin. Den nya Boschen diskar än så länge renare än vad Siemens-maskinen gjort under de 3½ år vi hade den. Det är säkert inte så konstigt med tanke på att Siemens-maskinen redan var 5 år när vi tog över den. Vi får se hur
Anonymiserad 137805: det är fortfarande samma metod för torkning dvs att vatten hela tiden under torkprocessen rinner i genom kondensorn. skillnaden är att nu går inte kondensorn att rengöra eller byta utan man byter hela trumman. 2.000.- + arbete 2-3 h. så bor man i områden med vattenbrist eller man har egen brunn bör man ha detta i åtanke.
Anonymiserad 137805: [citat] Insida o utsida sätts i hop därefter sprutas polyureatanskummet in i dörren Känslig operation och mycket fel blir det, som bubblor på dörrarna
Zahara: [citat] Någon aning om hur mycket den där ventilen kostar? Fläkten går i frysdelen, det är jag säker på.
Nixon90: Skulle sätta mina slantar på att elektroniken bakom vredet är defekt. Inte helt ovanligt på varken tvättar eller torkar i den serien. Du skall ha 220V från störfiltret rakt in elektroniken. Maskinen dör inte helt om överhettningsskyddet löser ut då den enbart ligger i serie med elementet som matas från en egen kraftutgång på elektroniken. Så kort och gott om du har spänning fram
kimf: [citat] Yep, har förstått detta, spolarmar etc är i plats, vilket jag förstått är "turkietmaskiner". Min säljare hävdar fortfarande att det går att byta fjädern, han får någon dag på sig att kolla upp detta och återkomma. Går det får den duga så länge den håller. Går det inte så får han som sagt sälja en ny riktig maskin till sjukt bra pris till mig ;). Förstår nu även
Snailman: Det står i deras katalog. De finns för ugnar med eller utan ånga Samt för 45 och 60 höga ugnar. Men är lite nyfiken på vad som skiljer för dem med ånga?