Hej
Vi har en självavfrostande Husqvarnafrys med typ 8 år på nacken.
Förra veckan var plötsligt brödet lite halvmjukt i en av de nedre lådorna. Det var ca 6 minusgrader nere och 16 överst. Action freeze hjälpte inte.
Flyttade ut alla saker, stängde av frysen och väntade ett dygn. Satte igång den igen och drog igång action freeze. Inga problem att få upp den i 28 minus. Så i med alla grejer igen men efter några dagar så var det samma sak igen.

Den här gången lyfte jag ut grejerna och började leta ny frys men stängde inte av den. Idag är det 18 minus 18 i hela frysen igen...

Ytterligare symptom är att när man stänger dörrren så ”bubblar” det en lång stund, som när det rinner vatten ur en uppochnedvänd flaska.. Tråget vid kompressorn är totalt snustorrt.

Några idéer om vad jag har för problem. Fixable eller ingen idé? Och ven f•n vänder man sig till med sånt här nu för tiden??

På nr 1 svarar lag blå : byt termostat? på nr 2 reparatör. )

Har haft samma fel tror jag. I mitt fall var det fläkten som gått, då kan inte kylan spridas med mat i frysen. Ibland gick dock fläkten men frekvensen den inte gick ökade allt eftersom. Jag har också husqvarna, verkar inte vara helt ovanligt fel... eller snarare ett vanligt fel.
Efter reparation har den gått bra. Numera är det rotavdrag på rep.

• Gilla
jerydh
  • Laddar…
P
ja troligen fläkten men läs alla de andra 3000 inläggen om dessa frysar först

Om tråget alltid är torrt, så smälter inte isen som den ska. Detta är väl en självavfrostande frys? Kolla fläkt och avfrostningsslingan.

P
Om tråget är torrt kan det bero på att det inte finns nån is att smälta
Eller det är täpt i dräneringen

Varför verkar det så vanligt med problem med dessa frysar (electroluxarn)? Vad är att rek istället?

Tackar för svaren. Det var mycket riktigt fläkten som var paj.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.