5 337 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Frys som växlar i temperatur
Hej
Vi har en självavfrostande Husqvarnafrys med typ 8 år på nacken.
Förra veckan var plötsligt brödet lite halvmjukt i en av de nedre lådorna. Det var ca 6 minusgrader nere och 16 överst. Action freeze hjälpte inte.
Flyttade ut alla saker, stängde av frysen och väntade ett dygn. Satte igång den igen och drog igång action freeze. Inga problem att få upp den i 28 minus. Så i med alla grejer igen men efter några dagar så var det samma sak igen.
Den här gången lyfte jag ut grejerna och började leta ny frys men stängde inte av den. Idag är det 18 minus 18 i hela frysen igen...
Ytterligare symptom är att när man stänger dörrren så ”bubblar” det en lång stund, som när det rinner vatten ur en uppochnedvänd flaska.. Tråget vid kompressorn är totalt snustorrt.
Några idéer om vad jag har för problem. Fixable eller ingen idé? Och ven f•n vänder man sig till med sånt här nu för tiden??
Vi har en självavfrostande Husqvarnafrys med typ 8 år på nacken.
Förra veckan var plötsligt brödet lite halvmjukt i en av de nedre lådorna. Det var ca 6 minusgrader nere och 16 överst. Action freeze hjälpte inte.
Flyttade ut alla saker, stängde av frysen och väntade ett dygn. Satte igång den igen och drog igång action freeze. Inga problem att få upp den i 28 minus. Så i med alla grejer igen men efter några dagar så var det samma sak igen.
Den här gången lyfte jag ut grejerna och började leta ny frys men stängde inte av den. Idag är det 18 minus 18 i hela frysen igen...
Ytterligare symptom är att när man stänger dörrren så ”bubblar” det en lång stund, som när det rinner vatten ur en uppochnedvänd flaska.. Tråget vid kompressorn är totalt snustorrt.
Några idéer om vad jag har för problem. Fixable eller ingen idé? Och ven f•n vänder man sig till med sånt här nu för tiden??
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
På nr 1 svarar lag blå : byt termostat? på nr 2 reparatör. )
Har haft samma fel tror jag. I mitt fall var det fläkten som gått, då kan inte kylan spridas med mat i frysen. Ibland gick dock fläkten men frekvensen den inte gick ökade allt eftersom. Jag har också husqvarna, verkar inte vara helt ovanligt fel... eller snarare ett vanligt fel.
Efter reparation har den gått bra. Numera är det rotavdrag på rep.
Efter reparation har den gått bra. Numera är det rotavdrag på rep.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden