B berget80 skrev:
Fast skulle den funka bättre i nåt annat land?
Även om jag kör på 20A så räcker det ju inte till med två faser.

Jag kopplar ur skräpet igen och returnerar den.
Nån som har tips på en bra spis som verkligen använder 3 faser?
Gärna från tretti.se där jag köpte nuvarande så slipper jag returkostnad på 395:- .
Den funkar inte bättre i något land helt oberoende uppgiften 20 A. Du får full effekt med din inkoppling det skiljer inget där det kan vara bra att veta. De är närmast en anpassning av det i stora hela vanliga kopplingen enfas 32 A som vi inte har i SE. Den andra länkade är då en sammansättning av häll möjlig för två faser och ugn för en den är ju då lämpligare för oss men liten marknad.

Så helt skräp eller dåligt är väl inte den du har tydligen kan väldigt många här i världen klara sig med såna. Vore intressant att veta vad för kokkonst som kontinuerligt kräver så hög effekt och inte som man kan anta mer på minutbas.

GK100 GK100 skrev:
Den funkar inte bättre i något land helt oberoende uppgiften 20 A. Du får full effekt med din inkoppling det skiljer inget där det kan vara bra att veta. De är närmast en anpassning av det i stora hela vanliga kopplingen enfas 32 A som vi inte har i SE. Den andra länkade är då en sammansättning av häll möjlig för två faser och ugn för en den är ju då lämpligare för oss men liten marknad.

Så helt skräp eller dåligt är väl inte den du har tydligen kan väldigt många här i världen klara sig med såna. Vore intressant att veta vad för kokkonst som kontinuerligt kräver så hög effekt och inte som man kan anta mer på minutbas.
Gk100: har du faktiskt provat en sådan här spis?
Jag har och när man kör tre plattor får man bekymmer (och ett väldigt klickande på reläerna på effektkortet)

Torbeno, du verkar ha koll.
Det är ju så dålig info om anslutningen när man beställer.
Kan du kolla om du ser någon vettig på tretti.se.
Testade att koka upp vatten på 3 plattor samtidigt, och som du säger är det ett jäkla klickande fram och tillbaka.

torbeno torbeno skrev:
Gk100: har du faktiskt provat en sådan här spis?
Jag har och när man kör tre plattor får man bekymmer (och ett väldigt klickande på reläerna på effektkortet)
Nej jag har inte provat de typerna utgår här bara från att de inte finns för att krångla med oss i tex SE utan pga att det verkar vara vanliga lösningar i tillverkarledet. Självklart bättre om man hittar de med möjlig anslutning trefas och helst utan nolla men det är nog en utrotad art i stort sett. Många har ju skild häll och ugn också så kanske de som kunde göra något åt det har en klen röst att lyssna på här.

En annan sak som brukar vara uppe här och som jag håller med om är bedrövlig är däremot de otroligt konstiga undermåliga inkopplingsanvisningarna. De passar verkligen ingen varken med eller utan större insikt i hur det funkar.

För andra länder som inte har tillgång till trefas i bostaden antar jag att tillverkarna söker lite nödlösningar likt denna för att kunna köra alla zoner samtidigt med begränsad effekt.

B berget80 skrev:
Torbeno, du verkar ha koll.
Det är ju så dålig info om anslutningen när man beställer.
Kan du kolla om du ser någon vettig på tretti.se.
Testade att koka upp vatten på 3 plattor samtidigt, och som du säger är det ett jäkla klickande fram och tillbaka.
Kollat lite på tretti nu men hittar faktiskt ingen där som ser riktig ut (jag kan ha missat).
Det är märkligt att det skall vara så svårt ...
Mediamarkt har en här https://www.mediamarkt.se/sv/product/_siemens-ha-858541u-1280590.html

Och en vit
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_siemens-ha778240u-1280949.html

Sen är ju infon om anslutning ett sorgebarn, det är som upplagt för missförstånd och felkopplingar. Även rutinerade elektriker går bet här och kopplar fel, ibland med brända kort som resultat, ibland med bara felkoder.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.