Jag håller på att leta efter flytande tvättmedel till tvättmaskinen. Jag har hittat ett högkoncentrerat tvättmedel på 10- eller 20-litersdunk, och tillverkaren rekommenderar, beroende på vattenhårdhet och nedsmutsningsgrad mellan 0,2% och 0,8%. För att kunna dosera rätt och beräkna kostnaden per tvätt behöver jag således veta hur mycket vatten som maskinen fyller upp i huvudtvättprogrammet. Maskinen är en Bosch Maxx 7 Varioperfekt, om det har någon betydelse. Självklart skulle jag kunna lägga tömningsslangen i en stor dunk och mäta, men om någon redan vet svaret är jag intresserad. Det skulle spara några timmars jobb.

I manualen finns bara totala vattenmängden för hela programmet, så vill du veta säkert så blir det nog till att passa på maskinen och mäta hur mycket den pumpar ut efter huvudtvätten.

Ja, i manualen står det 72 liter för hela tvättcykeln, men inget om huvudtvättprogrammet. Om jag räknar på 10 liter blir det i alla fall rätt dyrt, ca 3 kr per tvätt, så jag letar nog vidare. Dessutom, för att det ska bli rätt, behöver jag veta hur mycket av vattnet som blir kvar i tvätten före sköljningen för att få ett korrekt värde. Det innebär att jag måste väga tvätten torr och direkt före sköljning. Inget är enkelt om man är som jag.

P
Gör det enkelt
Starta maskinen tom
När maskinen fyllt färdigt avbryt programmet
Stärta tömning ner i en hink
Då ser du direkt hur mycket vatten den tar
Om den sen tar lite mer vatten när du tvättar syntet och mycket mer vatten när du tvättar frotte så spelar det ingen roll för tvättresultatet.

• Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Gör det enkelt
Starta maskinen tom
När maskinen fyllt färdigt avbryt programmet
Stärta tömning ner i en hink
Då ser du direkt hur mycket vatten den tar
Om den sen tar lite mer vatten när du tvättar syntet och mycket mer vatten när du tvättar frotte så spelar det ingen roll för tvättresultatet.
Vore det inte enklare för Mattias att kolla på sin vattenmätare, de mäter väl oftast ner till deciliternivå?

• Gilla
Juliuseyem och 1 till
  • Laddar…
P
Alla har inte mätare

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vore det inte enklare för Mattias att kolla på sin vattenmätare, de mäter väl oftast ner till deciliternivå?
Det är smart! Jag har mätare, jag behöver bara hitta en tidpunkt när ingen annan använder vattnet. Det går nog att lösa.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.