Jag gissar att det är svårt att byta en platta men har du tur är det ju något enklare/billigare som gått. Kan ju vara allt från att en sladd har hoppat loss till att hela hällen är körd.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Att byta en platta på en häll är inte specielt svårt.
Lyft locket och titta efter så ser du att det är ganska enkelt men kan vara lite små pilligt.
Oftast är det vanlig glödtråd men det finns halogen med men dom är ganska ovanliga.
Lyft locket och titta efter så ser du att det är ganska enkelt men kan vara lite små pilligt.
Oftast är det vanlig glödtråd men det finns halogen med men dom är ganska ovanliga.
Lyfter en gammal tråd. Vi har en Husqvarnaspis med exakt samma problem som ts. Spisen i övrigt är fin och fungerar utmärkt så det känns fånigt att byta hela.
Någon som vet mer? Kan man köpa en ny "stor platta"?
Har testat att byta vred mellan den trasiga och en fungerande platta, men problemet var det samma efter bytet, så det är plattan som är kass med säkerhet.
Någon som vet mer? Kan man köpa en ny "stor platta"?
Har testat att byta vred mellan den trasiga och en fungerande platta, men problemet var det samma efter bytet, så det är plattan som är kass med säkerhet.
Klart att du kan köpa ny platta
Gå in till en electroluxserviceombud med PNC numret så får du rätt direkt.
Eller använd pnc och beställ på electrolux webben
Med vredet hoppas jag att du avser energiregulatorn bakom vredet, det är ju vanligare att dessa ger upp annars
Köper du en en zon/strålelement på annat håll måste duvara säker på storleken och vilken spänning den jobbar med
Gå in till en electroluxserviceombud med PNC numret så får du rätt direkt.
Eller använd pnc och beställ på electrolux webben
Med vredet hoppas jag att du avser energiregulatorn bakom vredet, det är ju vanligare att dessa ger upp annars
Köper du en en zon/strålelement på annat håll måste duvara säker på storleken och vilken spänning den jobbar med
Tack för bra svar. Ja självklart bytte jag plats på hela regulatorn på insidan och fick ha loss massa kablar osv.electroluxaren skrev:Klart att du kan köpa ny platta
Gå in till en electroluxserviceombud med PNC numret så får du rätt direkt.
Eller använd pnc och beställ på electrolux webben
Med vredet hoppas jag att du avser energiregulatorn bakom vredet, det är ju vanligare att dessa ger upp annars
Köper du en en zon/strålelement på annat håll måste duvara säker på storleken och vilken spänning den jobbar med
Finns det något serienummer på spisen man behöver eller räcker det med modellnamn och ungefärlig ålder?
Min poäng (även om jag inte var speciellt tydlig på den punkten ser jag nu) är att kostnaden för reservdelen kan vara så hög att man bör överväga att köpa en ny häll istf för att laga den gamla. Då får man en ny garantiperiod på hela paketet samt kanske modernare grejer.torbeno skrev:
Jag kommer ju inte att reparera vår spis om det blir för dyrt att laga den. Då köper jag en begagnad fungerande spis istället på blocket.. Då vi tänkte att byta ut hela köket inom ett par tre år (men inte just nu) är det ointressant att köpa en helt ny spis..Nyfniken skrev:
Trådkapning
electroluxaren: Spisen hos oss har ett dött främre högre strålelement. Är det bara att köpa nytt strålelement eller bör det felsökas så det inte är något annat - och vad kan jag i så fall kolla? Trist att lägga ~700 kr + frakt om det inte är det. Spisen är en Elektro Helios SK 625, har inte typnummer just nu.
http://www.ransomspares.co.uk/diagram/elektro helios/cookers-hobs/96712/sk625 (94856300100)/
electroluxaren: Spisen hos oss har ett dött främre högre strålelement. Är det bara att köpa nytt strålelement eller bör det felsökas så det inte är något annat - och vad kan jag i så fall kolla? Trist att lägga ~700 kr + frakt om det inte är det. Spisen är en Elektro Helios SK 625, har inte typnummer just nu.
http://www.ransomspares.co.uk/diagram/elektro helios/cookers-hobs/96712/sk625 (94856300100)/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du kan använda en multimeter (kostar typ 100kr på Jula eller CO). Så kan du dels mäta spänning på anslutningarna till plattan. Finns där spänning, men det blir inte varmt, så är det plattan som är trasig. Om du skall mäta så här så gäller det att du vet säkert hur man gör, mätområde osv. Annars kan det bli farligt.
Eller så mäter du med avstängd el (koppla ur hela spisen) och mäter resistans i plattan. Mät på anslutningarna. Då är det lämpligt att koppla loss trådarna innan du mäter, för att undvika att mätströmmen går en bakväg, ex. till någon regulator. Resistansen i en fungerande platta bör vara något i stil med 50 - 200 ohm. Är den trasig så har du troligen helt avbrott (oändlig resistans). Resistansmätning är helt ofarlig så länge du bara är helt säker på att strömmen är bruten till spisen (annars kan en billig multimeter faktiskt explodera).
Eller så mäter du med avstängd el (koppla ur hela spisen) och mäter resistans i plattan. Mät på anslutningarna. Då är det lämpligt att koppla loss trådarna innan du mäter, för att undvika att mätströmmen går en bakväg, ex. till någon regulator. Resistansen i en fungerande platta bör vara något i stil med 50 - 200 ohm. Är den trasig så har du troligen helt avbrott (oändlig resistans). Resistansmätning är helt ofarlig så länge du bara är helt säker på att strömmen är bruten till spisen (annars kan en billig multimeter faktiskt explodera).
