fia_mstd fia_mstd skrev:
Köpte min första micro 91-92. Då började det bli modernt med digital inställning av tid och en massa olika program Jag resonerade "bättre med så få funktioner som möjligt så är det färre saker som kan gå sönder". Det fanns två analoga vred, ett för tid, ett för effekt.

För några månader sedan fick jag ett mess från min goda vän som sedermera ärvde micron. Den hade precis gått i graven, drygt 25år gammal. Tänk så bra det var förr... :p
Min pappa har fortfarande kvar sin analoga, sen funkar fortfarande bra och han använder den dagligen. :D

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Som anekdot kan jag meddela att "analoga" micros har en annan fördel, alla kan använda dem.

I studentlokalerna på högskolan fick vi nya fräscha microvågsugnar, men köerna blev ofantligt långa för att folk inte kunde använda dem.

Alla har väl quick start numera?
Köpte en billig digital mikro på ica för 10 år sedan, funkar bra ännu.
Fast föredrar de som har ett vred för effekt och ett för tid och en start och stop knapp

När min diskmaskin gick sönder började jag skruva isär den för att se om den kunde repareras. Men den var så äcklig inuti att jag ganska snabbt gav upp. Sedan köpte jag en annan på blocket för 500 kr. Den fungerar än efter kanske 7 år. Spis har jag köpt flera gånger på blocket.

Micro finns väl fortfarande med vred, vår äldsta har knappar och den nyare i fritidshuset har "digitala vred".

Vred är ett ganska överlägset gränssnitt för att reglera effekt och tid på en micro och mycket annat. Det må vara en smaksak om det bästa är att ställa tiden på en display och sedan starta med en knapp eller om det bästa är att micron startar så fort man vrider på det mekaniska vredet. Men vad har egentligen knappar för existensberättigande för att ställa in tiden på en micro? Och som tur är finns alla alternativen att välja på om man köper en ny micro idag.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Ang att "allt var bättre förr" så var det nog det på det sättet att de riktigt billiga lågprisalternativen som bara är skit saknades. Idag består marknaden till stor del av just denna skit. Omräknat i dagens penningvärde är kostnaden för att ha en diskmaskin inte nödvändigtvis högre per år än vad det var förr. Trots lägre livslängd är det ju billigt att köpa en ny.

Varför säljs skräp? För att de flesta kunder går in i butiken o köper det billigaste utan att fundera på vad livscykelkostnad är för något. Den sämsta produkten har bäst möjlighet att ta marknadsandelar.

Det är vårt eget fel. Företagen levererar bara det de tjänar mest pengar på. Tänk om alla kunder skulle börja gnälla och svära över allt som inte har fem års garanti och dessa produkter skulle ha 90% av marknaden. Då skulle flera andra lägga ner eller också erbjuda fem års garanti.

Sen är det ett problem tycker jag att en billig produkt får ett annat klistermärke (tex Husqvarna ist för Electrolux) och säljs till ett högre pris fast kvalitetenr densamma. Det blir svårare för konsumenten att avgöra om den dyrare produktrn faktiskt ger en högre kvalitet eller inte.

Jag kollade lite på Miele som enl rykte och tedter ska vara bra grejer och täntke att det är ju rätt nice att betala lite mer för bra saker. Även känslan av kvalitet är värd mycket (därför föredrar jag starkt BMW framför Skoda, men Skodan kan mycket väl ha högre mätbar kvalitet). Efter att ha slutat skrattat åt Mieles dåliga garantier avstod jag köp. Tyvärr får de sina saker sålda utan långa garantier, precis som BMW. Kanske för att produkten tillför andra mervärden än just kvaliteten/kostnaden.

Gör mig en tjänst och köp inget som inte har minst fem års garanti. ;)

• Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
En gammal beige Philips mikrovågsugn inbyggd i ett mörkt köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:rofl: hon skickade en bild på den!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
fia_mstd fia_mstd skrev:
[bild]

Minns en likadan, fast i två olika bruna nyanser från barndomen ..

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag som ju alltid har haft litet knappt om slantar så det har ju alltid varit nödvändigt att tänka efter och mitt intryck är att det blir billigast i längden att köpa enkla saker utan extrafunktioner men av bra kvalitet och sedan hålla liv i dem så länge det bara är möjligt.
Tyvärr börjar det bli närapå omöjligt att hitta sådana vitvaror.

Dessutom sparar man på miljön och på jordens resurser. Det går åt vansinniga mängder resurser för att tillverka slit- och slängvaror.

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åkte inte Apple på det nyligen, för att de la in algoritmer i sina OS som slöade ner telefonen när den blev äldre... :mad:

Samsung löser det på sitt raffinerade sätt, öser in en massa oönskad bloatware i telefonen som köparen inte kan eller får avinstallera, och sen uppdaterar man ihjäl skiten inom max 2 år. :mad:
Läste en test där man uppdaterade telefoner med senaste OS och kollade prestanda. Där låg iPhone bra till. Andra märken blev långsamma, men inte Apples..

Vet man inte vad man testar får man ganska slumpmässiga resultat.

Det är inte bara batteriet som slits i mobiltelefoner och plattor. Flash-diskar blir inte bara fulla, dom drabbas oxå av slitage, "wear out" vilket hanteras av wear leveling.
Högst kvalite och livslängd har flash-kretsar i SSD diskar till datorer. Det finns många typer av flash-kretsar. SD kort är inte sämst, men inte lämpliga som disk. Billiga kinesiska läsplattor har billigaste/sämsta flash-kretsarna. Kanske håller för 1 års surfande. Installera om OS hjälper inte. Lika långsamt i alla fall.

Köpte en billig reservtelefon som slet ut sig själv med uppdateringar på 3 månader :mad:
(Varning för utförsäljning av demo ex...:sick: )

Bifogar ett diagram som visar att efter en längre tid skrivning så behöver innehåll på disken flyttas runt så det finns fräschst minne som inte håller på att bli utslitet att skriva till. Tillslut "dör" flash-disken.

iPhone'n var iaf vit. :rolleyes:

• Diagram som visar reallokerade sektorer för olika SSD-enheter i relation till skrivna terabyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fia_mstd fia_mstd skrev:
Köpte min första micro 91-92. Då började det bli modernt med digital inställning av tid och en massa olika program Jag resonerade "bättre med så få funktioner som möjligt så är det färre saker som kan gå sönder". Det fanns två analoga vred, ett för tid, ett för effekt.

För några månader sedan fick jag ett mess från min goda vän som sedermera ärvde micron. Den hade precis gått i graven, drygt 25år gammal. Tänk så bra det var förr... :p
Skrotade i dagarna min Samsung-Micro från 1996. Användes mkt flitigt runt sekelskiftet. Lagade då själv frysmat i 400g margarinpaket som sedan tinades i mikron. Ett antal minuter på max och sen ytterligare ett större antal minuter på 30% effekt.
Den funkar iofs fortfarande men glasplattan roterar inte. Remmen?
Nu är den så gulnad i plasten att den får anses ha gjort sitt - på rea för 995 spänn år 1996.
Var en toppmodell då den köptes..Manualen är tjock som en bok..
Den nya ser glassigare ut men låter mer och har sämre feeling i knapparna..

fia_mstd fia_mstd skrev:
[bild]

Kan vara en svensktillverkad micro från Philips fabrik i Norrköping. Nu nerlagd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.