Hej.
Har en Cylinda Diskmanskin. Säkringen gick och nu varken värmer eller torkar den disken. Den diskar med kallt vatten och diskmedlet löses inte upp. Har inga andra felmeddelanden.

Måste väl vara värmelementet som har gått sönder? Har märkt att lampan för saltpåfyllning lyser. borde väl inte vara det som är problemet.

Är det elementet som har gett sig? Kan tillägga att jag har hittat garantin och diskmaskinen köptes i september 2016 dvs 1,5 år sedan täcker garantin det?

Redigerat:
Garanti är en sak, det ska normalt sett stå på kvittot. Om inte garantin gäller och det är något som gått sönder p.g.a. tillverkningsfel (ett element som inte håller för normal drift t.ex.) kan du häva att du har rätt till reparation enligt konsumentköplagen.

Enligt Cylinda:

"Cylinda ger hela 5 års garanti på alla Cylinda Svanenmärkta tvätt- och diskmaskiner för hushållsbruk köpta fr.o.m 1 september 2008"

Jag har svårt att tro att de inte skulle ta detta på garantin.

/Fredrik

P
detta är en turk-maskin och har endast 1-års garanti
det kan vara vad som helst på dessa maskiner.
kretskort går
slangar lossnar
ventiler hänger sig
mm.

F fb35523 skrev:
Garanti är en sak, det ska normalt sett stå på kvittot. Om inte garantin gäller och det är något som gått sönder p.g.a. tillverkningsfel (ett element som inte håller för normal drift t.ex.) kan du häva att du har rätt till reparation enligt konsumentköplagen.

Enligt Cylinda:

"Cylinda ger hela 5 års garanti på alla Cylinda Svanenmärkta tvätt- och diskmaskiner för hushållsbruk köpta fr.o.m 1 september 2008"

Jag har svårt att tro att de inte skulle ta detta på garantin.

/Fredrik
Men jag har väl två års reklamationsrätt. Vi har kört den normalt drift. Tycker att diskmaskin ska hålla mer än 1,5 år. Då är det jag som ska bevisa att felet fanns när vi köpte maskinen?
Det borde gå som reklamation. En service tekniker kommer i veckan och ska kolla på den.

P
reklamationsrätt enligt konsumentköplagen har du.
men det är upp till tillverkaren att bifalla den samma.
bevisbördan ligger ju hos dig.
är det här ett ursprungligt fel / tillverkningsfel, hur bevisar du det?
möjligt att tillverkaren känner till detta fel och redan i telefon tillstyrker reklamationen.
enklast är ju att ringa till cylinda för att höra hur de resonerar.

Jag utgår ifrån att du kollat att maskinens silar är riktigt riktigt rena?

Du har tre års reklamationsrätt sedan ett antal år tillbaka (23 § Konsumentköplagen). Du måste också reklamera skyndsamt efter att felet upptäckts:

"23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.
,,,
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse. Lag (2005:62)."

"20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
...
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Jag hade ett fall med en bläckstråleskrivare där jag dividerade med säljande företaget om ett fel som uppstått flera gånger, och jag var övertygad om att jag hade rätt, men de envisades med att det inte skulle gå på garantin. Jag nämnde då något i stil med "Då får jag väl åberopa konsumentköplagen" och vips fick jag löfte om en ny skrivare! Jag förstod på personen jag pratade med att de hade i sina riktlinjer att så fort konsumentköplagen kom på tapeten skulle kunden ges en utbytesvara för att undvika ARN-klagomål och liknande. Detta kanske inte gäller Cylinda, men om du läser igenom lagtexten kommer du att se att den är mycket starkt formulerad till din förmån i egenskap av konsument.

Oavsett om detta är en "turk-maskin" med kort garanti så kan en svensk säljare aldrig avtala bort konsumentköplagen. Den finns där för att skydda konsumenterna från kassa produkter med låg kvalitet.

P
Det är fortfarande upp till säljaren, tillverkaren i detta fall hur en reklamation efter garrantitiden skall bedömas. Detta bedömande skiljer mycket mellan olika märken.
Det finns tillverkare som säger att alla elfel beror på variationer i elen till huset, motbevisa detta!
Branschen har enats om minst 1års garranti dvs dubbelt mot lagen enligt §20a ovan.
I praktiken skall säljaren bevisa kundens oaktsamhet inom garrantitiden.
Och kunden bevisa ursprungligt fel i alla andra fall upp tom 3år.
Men det är bara att ringa till Cylinda å fråga.
Det finns mer praxis i branschen, tex att i lagtexten står det att du snarast skall avlämna varan hos säljaren, men i verkligheten kommer tekniker ut.

electroluxaren skrev:
reklamationsrätt enligt konsumentköplagen har du.
men det är upp till tillverkaren att bifalla den samma.
bevisbördan ligger ju hos dig.
är det här ett ursprungligt fel / tillverkningsfel, hur bevisar du det?
möjligt att tillverkaren känner till detta fel och redan i telefon tillstyrker reklamationen.
enklast är ju att ringa till cylinda för att höra hur de resonerar.

Jag utgår ifrån att du kollat att maskinens silar är riktigt riktigt rena?
Har varit i kontakt med cylinda ang reklamation. Svaret jag fick var att dem måste komma ut kolla på maskinen.

Har kollat bara en sil det är den som finns närmast disken. Den är ren. Finns det flera silar?

Om det o andra sidan är något som har med elen o göra borde väl säkringen gå så fort maskinen startas. Det går köra maskinen utan att säkringen går.

Tänker jag fel?

Går det reseta den. Enligt cylinda så kan man koppla ur nätsladden i 30 min så återställer den sig. Har gjort det o det har inte hjälpt något.

P
jo det är ju standardsvaren man får från telefonissorna.
frågan är vad de tar för besöket och vad som kan anses vara en reklamation.
silen jag tänker på är den under diskkorgen och den måste vara kliniskt ren.

electroluxaren skrev:
jo det är ju standardsvaren man får från telefonissorna.
frågan är vad de tar för besöket och vad som kan anses vara en reklamation.
silen jag tänker på är den under diskkorgen och den måste vara kliniskt ren.
Det kostar 1414 kr för o kolla maskinen. Blir debiterat den avgiften om dem inte hottar något fel.

Har kollat den silen. Har diskat den o den älr ren. Var inte smutsig.

På din beskrivning låter det ju som om värmeelementet gått. Då kommer de ju att hitta ett fel. Klargör bara att om det är fel på maskinen på det sätt du beskriver (den värmer inte vattnet och torkar inte disken) så blir det ingen debitering och få dem att lova det skriftligt (mail). Jag har svårt att se hur de inte skulle kunna konstatera att det är fel på maskinen när den beter sig på det viset.

Hej.
Cylindas reparatörer var här idag. Det var elementet som hade gått sönder. Den byttes ut och det var inga konstigheter med reklamationsrätten. Behövde inte ens fylla i någon blankett. Killen tog bilder på tillverknnr och bild på kvittot.

Han sa att det går på reklamationen. Ett element ska inte lägga efter så kort tid.

Nu fungerar den som den ska.
Glömde fråga honom om man behöver fylla på med salt.Behöver man det?

Har aldrig gjort det. det är för vattnets mjukhet eller hur?

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.