5 680 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
mer stiga park ihopsättning..
Hejsan. nu har vi fått lite bättre fart på vår stiga park från 80-talet!
Men vi har problem med en rem som går från "midjan" och till klippagregatet. Den hoppar av sin "spännrulle" och sen slirar den. (Remmen ä ny)
Eftersom vi fått detta i delar så kan det ju vara så att vi inte satt dit remmen och rullen som det ska vara så vi undrar om det finns nån vänlig själ med några minuter över som skulle kunna ta ett kort o lägga upp här, eller skicka på vår mail edin_coco@hotmail.com.
Vi vill altsså se hur spännrullen ska sitta för att remmen inte ska fara av... Eller kankse det är så att vår spännrulle är förbrukad. Skulle vara kul att se hur en sån BÖR se ut
Någon som köpt ny spännrulle som har nån koll på vad en sån kan kosta?
Bild 7 på sidan 2 här http://www.stiga.se/StartPDF.aspx?page=/pdf/owners_manual/8211-3011-10_SE.pdf visar hur remmen ska gå i alla fall. Kanske är er fjäder litet trött så den inte spänner åt ordentligt.
Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på min maskin ikväll men så som mitt minne har varit senaste tiden så...
Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på min maskin ikväll men så som mitt minne har varit senaste tiden så...
Tack så mycket för sidan... Den är toppen. Verkligen vad vi behövde. Har letat efter något sådant själv men inte hittat något.
Nu vet vi att remmen sitter som den ska så vi har vänt på spännhjulet och nu sitter remmen kvar.
Nu har vi en fråga till:
Remmen från motorn till midjan slirar, ryker, slits och driver klippagregatet nåt varv emellanåt fast klippagregatet inte ska vara igång. (Klippagregatet sitter altsså på stigan men är inte igångsatt med spaken man har mellan benen)
Kan det vara så att vi köpt fel dimension på den remmen? Eller nåt annat fel kanske?
Någon som vet vilken dimension det ska vara på den remmen?
Nu vet vi att remmen sitter som den ska så vi har vänt på spännhjulet och nu sitter remmen kvar.
Nu har vi en fråga till:
Remmen från motorn till midjan slirar, ryker, slits och driver klippagregatet nåt varv emellanåt fast klippagregatet inte ska vara igång. (Klippagregatet sitter altsså på stigan men är inte igångsatt med spaken man har mellan benen)
Kan det vara så att vi köpt fel dimension på den remmen? Eller nåt annat fel kanske?
Någon som vet vilken dimension det ska vara på den remmen?
Antingen är igångsättningsspaken feljusterad så den inte går tillbaka helt eller precis som du säger, fel dimension på remmen.
Dimension på remmen bör ni fråga en Stigaverkstad om. Det finns en miljon olika modeller av "Stiga park" men med artikelnumret på maskinen så kan de ta fram exakt rätt grejer åt er.
Dimension på remmen bör ni fråga en Stigaverkstad om. Det finns en miljon olika modeller av "Stiga park" men med artikelnumret på maskinen så kan de ta fram exakt rätt grejer åt er.
Klicka här för att svara