Har slarvat bort instruktionsboken till min Best Tools TS600A så jag har ingen koll på vilka blad jag ska ha. Nån som har koll?
Svarar väl själv då. Var och handlade blad idag och det var "vanliga" blad, samma som till en massa andra märken. Så nu vet ni det. :
Du har väl köpt bi-metal? Nåt annat är helt värdelöst. Jag köpte en sats med nio blad på Jula (Ferm) och det hade gått lika bra att köra med en vanlig bordskniv när jag skulle kapa avloppsstammen i gjutjärn. Det slutade med rondellen (vinkelslipen) i alla fall trots att jag ville undvika det pga gnistorna. Nu har jag "kommit över" några proffsblad och det är hela skillnaden.
// Lidman
// Lidman
Köpte dessa blad.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=24381058&pf_id=SE-028200&dept_id=SE-028
Det står BIM på paketet vilket jag antar betyder bi-metal. Sågade ur en bit ur oljetanken med bågfil häromdagen och mätte den till 3mm, och dessa klarar upp till 4mm så det ska nog gå bra.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=24381058&pf_id=SE-028200&dept_id=SE-028
Det står BIM på paketet vilket jag antar betyder bi-metal. Sågade ur en bit ur oljetanken med bågfil häromdagen och mätte den till 3mm, och dessa klarar upp till 4mm så det ska nog gå bra.
Oljerören gick av efter en massa slit. Mest för att det är förjäkligt att komma åt ovanpå en 1.5 meter hög tank i en källare med 2 meters takhöjd. Tanken nästa. 
Mmm, kapade upp ett hörn i tanken med tigersågen, gick riktigt trögt där men det lär nog gå bättre med raka spår.
Var och handlade slang till min nyinköpa borrmaskinspump förut, dock fick jag inte tag på nåt medel för att sanera efter oljan är ute. Ena stället hade inte alls, andra hade slut. Men men, jag har ingen större brådska med det här egentligen, en sak i taget.
Var och handlade slang till min nyinköpa borrmaskinspump förut, dock fick jag inte tag på nåt medel för att sanera efter oljan är ute. Ena stället hade inte alls, andra hade slut. Men men, jag har ingen större brådska med det här egentligen, en sak i taget.
"Användbara till de flesta vätskor: oljor, diesel m.m. (ej bensin)."MrMagic skrev:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=24381058&pf_id=SE-238774&dept_id=SE-050
Jag pumpade ut oljan med en borrmasinspump, gick strålande!!! sen kastade jag pumpen, kosta skitbilligt på jula tror jag runt 40 spänn , den de har nu verkar vara en lyxmodell ;-) jämfört med den jag hittade.
Min oljetank var så konstruerad att lägsta stället på tanken var vid avtappningsventilen så det var bara att hoppa in i manluckan beväpnade med en fönsterskrapa och fösa resten. sen skickade jag i lite vatten (några liter bara) vilket gjorde att överbliven olja flöt upp och la sig på vattnet som jag sedan skuffade till avtappet. så sen var tanken sanerad, inga skumma saneringsgrejjer behövdes, jag fyllde några 25 liters plastdunkar (4 st) sen brassa jag iväg till återvinnings/miljöstationen där de tog emot mina dunkar.
sen var det bara att såga upp resten med tigern.
hett tips e att köpa dyra blad
/m
Min oljetank var så konstruerad att lägsta stället på tanken var vid avtappningsventilen så det var bara att hoppa in i manluckan beväpnade med en fönsterskrapa och fösa resten. sen skickade jag i lite vatten (några liter bara) vilket gjorde att överbliven olja flöt upp och la sig på vattnet som jag sedan skuffade till avtappet. så sen var tanken sanerad, inga skumma saneringsgrejjer behövdes, jag fyllde några 25 liters plastdunkar (4 st) sen brassa jag iväg till återvinnings/miljöstationen där de tog emot mina dunkar.
sen var det bara att såga upp resten med tigern.
hett tips e att köpa dyra blad
/m
jag har köpt en packe av Milwaukees the tourch blad för att kapa ned min tank.
Dessa har jag hört är en utav dom bästa för detta. någon här hade kapat ned en oljetank typ med två såna blad.
köpte en 5pack för 275:- tror jag
Edit: 57 pack var lite fel
Dessa har jag hört är en utav dom bästa för detta. någon här hade kapat ned en oljetank typ med två såna blad.
köpte en 5pack för 275:- tror jag
Edit: 57 pack var lite fel
Har en massa sågspån från kapen så det blir nog att använda den till att sanera det sista skiten i tanken. Blad köper jag fler om/när det behövs, ingen fara om jag inte får ut allting på en gång.
Har nu börjat att pumpa upp en del olja. Fem stora hinkar är nu fulla med olja och det behövs nog minst lika många till. Har ställt dem på golvet i rummet inill pannrummet utan några lock eller skydd, är det okej eller vart ska jag göra av dem?
Tänkte använda oljan till att tända på lite brasor ute när vi bränner ris och även blöta ner plank/ved för att tända i pannan. Är det okej att göra så?
Tänkte använda oljan till att tända på lite brasor ute när vi bränner ris och även blöta ner plank/ved för att tända i pannan. Är det okej att göra så?
Nej det är det inte...men håller du bara tyst om det och inte skriver i något forum på internet eller liknande om dina planer så går det nog bra ändå.
