Har slarvat bort instruktionsboken till min Best Tools TS600A så jag har ingen koll på vilka blad jag ska ha. Nån som har koll?

• Gilla
fludde
  • Laddar…
Svarar väl själv då. Var och handlade blad idag och det var "vanliga" blad, samma som till en massa andra märken. Så nu vet ni det. ::)

Du har väl köpt bi-metal? Nåt annat är helt värdelöst. Jag köpte en sats med nio blad på Jula (Ferm) och det hade gått lika bra att köra med en vanlig bordskniv när jag skulle kapa avloppsstammen i gjutjärn. Det slutade med rondellen (vinkelslipen) i alla fall trots att jag ville undvika det pga gnistorna. Nu har jag "kommit över" några proffsblad och det är hela skillnaden.

// Lidman

Oljerören gick av efter en massa slit. Mest för att det är förjäkligt att komma åt ovanpå en 1.5 meter hög tank i en källare med 2 meters takhöjd. Tanken nästa. :)

Resten brukar gå smidigt, när man väl fått upp farten

öronskydd på bara, jag fick ju sitta inuti när man såga ibland, bra resonans
/m

Mmm, kapade upp ett hörn i tanken med tigersågen, gick riktigt trögt där men det lär nog gå bättre med raka spår.
Var och handlade slang till min nyinköpa borrmaskinspump förut, dock fick jag inte tag på nåt medel för att sanera efter oljan är ute. Ena stället hade inte alls, andra hade slut. Men men, jag har ingen större brådska med det här egentligen, en sak i taget.

Borrmaskinspumpar brukar bara vara avsedda för vatten, inte eldningsolja eller bensin... tror det kan gå illa.

Jag pumpade ut oljan med en borrmasinspump, gick strålande!!! sen kastade jag pumpen, kosta skitbilligt på jula tror jag runt 40 spänn , den de har nu verkar vara en lyxmodell ;-) jämfört med den jag hittade.

Min oljetank var så konstruerad att lägsta stället på tanken var vid avtappningsventilen så det var bara att hoppa in i manluckan beväpnade med en fönsterskrapa och fösa resten. sen skickade jag i lite vatten (några liter bara) vilket gjorde att överbliven olja flöt upp och la sig på vattnet som jag sedan skuffade till avtappet. så sen var tanken sanerad, inga skumma saneringsgrejjer behövdes, jag fyllde några 25 liters plastdunkar (4 st) sen brassa jag iväg till återvinnings/miljöstationen där de tog emot mina dunkar.

sen var det bara att såga upp resten med tigern.
hett tips e att köpa dyra blad

/m

jag har köpt en packe av Milwaukees the tourch blad för att kapa ned min tank.
Dessa har jag hört är en utav dom bästa för detta. någon här hade kapat ned en oljetank typ med två såna blad.
köpte en 5pack för 275:- tror jag

Edit: 57 pack var lite fel :)

Har en massa sågspån från kapen så det blir nog att använda den till att sanera det sista skiten i tanken. Blad köper jag fler om/när det behövs, ingen fara om jag inte får ut allting på en gång.

tänk på att när du blandar eo1 och sågspån så för du en sörja som är mycket mer lättantändlig än ren eo1.

Har nu börjat att pumpa upp en del olja. Fem stora hinkar är nu fulla med olja och det behövs nog minst lika många till. Har ställt dem på golvet i rummet inill pannrummet utan några lock eller skydd, är det okej eller vart ska jag göra av dem?
Tänkte använda oljan till att tända på lite brasor ute när vi bränner ris och även blöta ner plank/ved för att tända i pannan. Är det okej att göra så?

Nej det är det inte...men håller du bara tyst om det och inte skriver i något forum på internet eller liknande om dina planer så går det nog bra ändå.

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.