Hej

Bytte en golvplanka ett tag sedan. Fick det gamla tipset att hamra till spetsen på spiken för att inte plankan skulle spricka.

Skulle nu vilja veta vad det är som händer när jag gör detta, för att det fungerar är jag helt med på.

Är det så att spetsig spik skär av fibrerna medans en trubbig pressar sig emellan?
Och borde det inte i så fall spricka med trubbig spik? *grubblar*
All info mottages tacksamt. Även liknande tips eller tillämpningar :)

martin

C
apan skrev:
Är det så att spetsig spik skär av fibrerna medans en trubbig pressar sig emellan?
Jo, fast tvärtom. En trubbig spik krossar träfibrerna, medans en spetsig fungerar som en kil och pressar isär dem med risk för sprickor som följd.

Förr när man spikade fast dörr och fönsterkarmar var det nödvändigt att knacka lite på spikspetsen eller helt enkelt nipsa av en bit med tången, den som inte gjorde så, riskerade att stå där med en sprucken karm. Man knackar/plattar även då till spikhuvudet för att detta skall komma in en bit i karmens/trädets längdriktning.

saturnus2 skrev:
Man knackar/plattar även då till spikhuvudet för att detta skall komma in en bit i karmens/trädets längdriktning.
Menar du att man plattar till skallen på spiken(gör det smalare?) så den lättare går in i trät och följer fibrerna in i trät?

hajjar inte riktigt :-?

ClasseClas
apan skrev:
[quote author=saturnus2 link=1148247819/0#2 date=1148274410]Man knackar/plattar även då till spikhuvudet för att detta skall komma in en bit i karmens/trädets längdriktning.
Menar du att man plattar till skallen på spiken(gör det smalare?) så den lättare går in i trät och följer fibrerna in i trät?

hajjar inte riktigt   :-?

[/quote]

Jo precis så, men det gäller när man spikar fast fönster och dörrkarmar (från förr i världen) sedan skall det grundmålas, spacklas, slipstrykas och färdigstrykas ;) tänk så mycket enklare det är idag i I-länderna, men så ökar också arbetslösheten >:(
När jag var grabb, brukade jag lägga spik (blanka) 4" o 5" på rälsen, som tåget fick platta till, dom blev döhäftiga att använda som pilspetsar ::)

När du plattat till spetsen skall du sen slå i den med den plana delen tvärs fiberna så de skärs av. Skallen skall vara platt längs med fiberna....

Ni pratar om två olika metoder va?

En där man "knipsar" spetsen, och en där man "plattar till" spetsen?

Jag tror att effekten av "knips" och "tillplattning" blir densamma men att tillplattning är enklare på en grövre spik och knipsning är enklare på en finare.

Alltså, det man vill uppnå är att bryta träfibrerna istället för att pressa isär dem. Om brytningen sker genom krossning (tillplattad spik) eller skärning (knipsad spik) spelar nog inte så jättestor roll.

Viktigt är dock att om man knipsar spiken så ska man också vrida den rätt så att "eggen" är tvärs mot fibrerna.

Nu förstår jag till fullo! Härligt att lära nytt :)

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.