geschwint skrev:Tror säkert AEG'n är bra. Den verkar ha de kvaliteter som krävs av en modern proffs stickis. Sen hur den känns att såga med, tja ingen aning; låg vibration, låg ljudnivå samt mjuk start är bra, minimalt spel för bladet är också bra. Dessa saker kan man oftast testa direkt i butiken. Du måste ju få ansluta den och testa. Kanske inte såga.
Låg ljudnivå är ju relativt, jag kör alltid med proppar och/eller kåpor när jag sågar med maskin oavsett Hva 346'an eller sticksågen, känns inte bra utan. Med proppar är det inga givetvis inga problem.
Den låter mindre och trevligare än blå Bosch 125 mm vinkelslipen jag köpte i fredags iaf...
Vibrationer är inget som stört mig och starten är tillräckligt mjuk för att man ska kunna "starta i spåret" utan problem.
/T
De flesta sticksågar låter väl mindre än en vinkelslip ;D En sticksåg som låter för mycket skulle jag tolka som antingen på väg att gå sönder eller felaktig eller helt enkelt för billig kontruktion.Mr_T skrev:
Om vi nu ska fortsätta denna diskussion i evighet så passade jag på att lyssna lite extra igår när jag sticksågade mig igenom lite 12mm spån och vanlig masonit med AEG'n. Jag upplever att sågen inte låter så mycket på "tomgång" i handen, men när man sågar i en tunnare skiva så skapas resonans som nästan dubblerar det upplevda ljudet.geschwint skrev:
/T
Ps. efter ett par droppar symaskinsolja på knappen så går det numer lätt att stoppa sågen också
Bosch GST 85: Jeg har som proffessionel savet 600 meter 2 mm jernplade med en sådan sav. Den blev så varm at jeg mätte have handsker på, men den klarede sig uden problemer.
Jeg har 2 stk af den type og saven er extrem holdbar 8)
Jeg har 2 stk af den type og saven er extrem holdbar 8)
Utan att ha några andra jämförelseobjekt än billiga Bosch och BD kan jag inte annat än konstatera att den Festo (PS 300) som hängt med under husbygget gjort ett förnämligt jobb.
Den är välbalanserad, lättarbetat och ergonomisk.
Jag är nyfiken på negativa intryck av denna maskin eller skruvdragaren TDK 12. Inga skruvar verkar förstora för denna lilla goding.
/Dadid
Den är välbalanserad, lättarbetat och ergonomisk.
Jag är nyfiken på negativa intryck av denna maskin eller skruvdragaren TDK 12. Inga skruvar verkar förstora för denna lilla goding.
/Dadid
Klicka här för att svara