Jag behöver en 12V-motor som ska driva en borstvals till en gräs/lövuppsamlare. Någorlunda stark behöver den vara och borstaxeln ska (i alla fall enligt mina beräkningar) gå i 800 rpm. 800 rpm låter för övrigt väldigt mycket tycker jag så rätta mig gärna här om det är åt skogen fel. 5km/h, hjuldiameter 25cm, utväxling till valsen 7,5 => 800rpm om jag räknat rätt.

Jag tänkte mig en gammal bilstartmotor men vet inte riktigt vad de kan tänkas ha för varval och om de klarar att gå kontinuerligt i runt en halvtimme.

Utväxling kan förståss lösas med några remskivor eller moppekedja eller något liknande om det behövs.

Har ni några förslag på lämplig motor?

En startmotor är jättestark och är, som du säger själv, inte lämpad att köras länge utan kylning.

Kanske kan du slakta en 12v skruvdragare? Eller annat bil/båttillbehör som finns på Biltema eller liknande?

Bygg inte med en startmotor den har inte lagringar som klarar av att gå kontinuerligt.

Ta en rejäl vindrutetorkarmotor från en bil eller lastbil så bör du nog kunna fixa det. Eller en matarmotor från en migsvets eller liknande. Dessa motorer klara av att gå kontinuerligt och bör nog gå att använda. Dessutom bör du nog kunna hitta åtminstone en vindrutetorkarmotor på skroten för en billig peng. Men försök ta en från en bil med långa stora torkararmar för att det ska vara en kraftig modell så att du inte köper någon fjuttig båttorkarmotor i Biltema då den antagligen inte kommer att orka/hålla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.